مقایسه دوو سیلو سدان با کیا ریو و هیوندای اکسل و لیفان 520i

به گزارش وبلاگ راضانی، در دهه هفتاد بود که چشم مان به جمال دوو سیلو روشن شد. در دهه ای که خیابان های ایران شاهد حضور خودروهایی چون پیکان، پژو 405 (که خودرویی تازه برای آن عصر محسوب می شد)، رنو 21 و رنو 5، میتسوبیشتی گالانت، هوندا آکورد و … بود. دوو در چنین روزهایی بود که سدانی به نام سیلو را راهی بازار کرد. این خودروها را کرمان موتور وارد کشور کرد.

مقایسه دوو سیلو سدان با کیا ریو و هیوندای اکسل و لیفان 520i

اولین سری آن که وارداتی بود، نسخه های ابتدایی با پیشرانه یک و نیم لیتری کاربراتوری بود. از سال 1994 میلادی به بعد هم که نسخه های انژکتوری راهی بازار شد. البته تعداد کمی از آن با گیربکس اتومات هم راهی بازار شد. این خودروها هندلینگ و فرمان پذیری خوبی داشتند. البته این روزها سیلوها کمتر ظهور و بروز دارند؛ هرچند که می گردد نسخه هایی از آن را در سامانه های اینترنتی خرید و فروش خودرو پیدا کرد.

مسأله اصلی هم این است که قطعات آن به سختی پیدا می گردد. به همین علت در مقایسه هایی که وجود دارد، معمولاً از این نظر به مواردی چند نسخه های قدیمی تر سمند و پژو 405 و … می بازد. دوو سیلو بعلاوه رقبایی دیگر چون هیوندای ورنا، کیا ریو و لیفان مدل قدیمی تر هم دارد. البته طبیعی است که هر کدام را باید در سن و سال متناسب با هم آنالیز و مقایسه گردد تا نتایجی که به دست می آید، قابل اعتمادتر باشد.

در ادامه این مطلب به مقایسه دوو سیلو صندوقدار با کیا ریو و هیوندای اکسل و لیفان 520i می پردازیم و عملکرد دوو سیلو را در کنار رقبایش می سنجیم.

نمای پشتی دوو سیلو صندوقدار

مقایسه دوو سیلو صندوقدار با کیا ریو

کیا ریو هم خودرویی بود که از سرزمین کره جنوبی وارد کشورمان شد، درست مثل همان دوو سیلو. وقتی که سایپا استقبال از این خودرو را دید، ترجیح داد که خط مونتاژ داخلی آن را راه بیندازد. کیا ریو ابعادی کوچک داشت و نسبت به خودروهای زمان خودش، زیباتر بود و قیمت مناسب تری هم داشت. به همین علت بود که مردم ایران که به خودروهای نه چندان باکیفیت و زیبا عادت داشتند، سریع به طرف آن کشیده شدند.

با مقایسه دوو سیلو صندوقدار با کیا ریو باید گفت که ریو موتوری یک و نیم لیتری دارد که می تواند برای این خودرو 98 اسب بخار قدرت فراوری کند. حجم موتور دوو سیلو هم همین اندازه است، با این تفاوت که می تواند 75 اسب بخار قدرت برای این خودرو فراوری کند. از نظر شتاب و سرعت نیز، شرایط کیا ریو بهتر است؛ یک ثانیه شتاب آن کمتر است و 10 کیلومتر هم حداکثر سرعت بیشتری دارد.

در کل، مصرف ترکیبی دوو سیلو نسبت به هم میهن خودش بهتر است. هر دو خودرو هم که آپشن های فنی و رفاهی تقریباً یکسانی دارند؛ از قبیل فرمان هیدرولیک، ترمز عقب کاسه ای، چراغ های هالوژن جلو، مه شکن عقب و … . اما وقتی بحث هزینه نگهداری و استهلاک به میان می آید، باید کمی حق را به کیا ریو بدهیم. با مقایسه دوو سیلو صندوقدار با کیا ریو از نظر ظاهری هم که شرایط کیا ریو بهتر است و کلاسیک تر و زیباتر به نظر می رسد. با این حال، کیفیت ساخت دوو سیلو بالاتر از کیا ریو است.

البته کسانی که دوو سیلو دارند، گاها با تعصب زیاد از آن صحبت می نمایند. مثل این که تعلیق خوبی دارد و با موتور جنرال موتورز آمریکایی اش، کیفیت خوبی را به نمایش می گذارد. حتی بعضی پا را فراتر گذشته و سیلوی کار نموده را، بهتر از مواردی چون تیبا و دنا و … می دانند و آن را دارای سواری نرم و فرمان عالی و کولر مناسب و … توصیف می نمایند.

در این شکی نیست که ایرانی ها در کل نسبت به خودروهای کره ای نگاه مثبتی داشته اند؛ چه دوو سیلو باشند و چه کیا ریو. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه کیا ریو با خودروهای هم رده را هم مطالعه کنید.

مقایسه دوو سیلو صندوقدار با هیوندای اکسل

رقیب بعدی هم یک نمونه کره ای است؛ خودرویی به نام هیوندای اکسل. این خودرو از سال 1989 تا 1994 میلادی فراوری و راهی بازارهای مختلف شد و در همان اوایل دهه هفتاد شمسی هم بود که وارد مرزهای کشورمان شد.

درست مثل دوو سیلو، مردم از این خودرو هم استقبال خوبی کردند. جالب این که حتی نسخه هایی از آن وارد ناوگان تاکسیرانی هم شد. هیوندای اکسل موتور چهارسیلندره یک و نیم لیتری دارد که می تواند 72 اسب بخار برای این خودرو قدرت فراوری کند. البته سه، چهار اسب بخاری از قدرت فراوری شده سیلوو کمتر است که تقریبا می گردد آن را یکی فرض کرد.

با مقایسه دوو سیلو صندوقدار با هیوندای اکسل، اگر سراغ شتاب و سرعت بروید، دو خودروی کره ای یکسان هستند. با این تفاوت که سوخت ترکیبی سیلوو با 6.3 لیتر در صد کیلومتر، از یک لیتری از هیوندای اسکل کمتر است.

در حوزه آپشن های رفاهی هم البته هیوندای اکسل خودرویی فقیر محسوب می گردد. فرمان هیدرولیک، شیشهٔ برقی و کولر از داشته های این خودرو است که شاید برای دهه هفتاد ایران قابل قبول باشد، ولی امروزه تقریبا خنده دار است. دوو سیلو چراغ های مه شکن عقب و جلو و سیستم تهویه دستی و … را به عنوان مزیتی نسبت به اکسل دارد.

با مقایسه دوو سیلو صندوقدار با هیوندای اکسل به این نتیجه می رسیم که هر دو خودرو هندلینگ و سواری نرم و خوبی دارند. با این که هیوندای را بزرگترین کمپانی خودروساز کره ای می دانند، ولی در نهایت به نسبت بازار ایران، باید دوو سیلو را قابل احترام تر و قابل توجه تر بدانیم.

نمای داخلی دوو سیلو صندوقدار

مقایسه دوو سیلو صندوقدار با لیفان 520i

مقایسه بعدی هم البته می توانست کره ای باشد، مثلا با هیوندای ورنا. با این حال، تصمیم گرفتیم یک خودروی چینی را وارد این مطلب کنیم و به مقایسه دوو سیلو صندوقدار با لیفان 520i بپردازیم.

در نگاه کلی، از حیث رانندگی و هندلینگ و …، کمی شرایط مورد لیفان را بهتر می دانند. هرچند که چینی ها در آن دوره تازه وارد بازارهای ایرانی شده بودند و تعریفی هم نداشتند. طراحی و آپشن های رفاهی لیفان 520i کمی بهتر و قابل اعتناتر است. جالب این که حتی از حیث کیفیت و شرایط خرید و فروش هم دو خودرو را می توان یکسان تلقی کرد.

نکته جالب این که پیشرانه لیفان 100 سی سی حجیم تر است، اما با این حال 30 اسب بخار قدرت بیشتری نسبت به دوو سیلو فراوری می نماید که در نوع خودش می تواند توجه ها را جلب کند. همین باعث شده تا حداکثر سرعت لیفان 520i کمی بیشتر باشد، هرچند که در شتاب آن ها تفاوت احساس نمی گردد.

روی هم رفته، با مقایسه دوو سیلو صندوقدار با لیفان 520i می توان به این نتیجه رسید که هر دو خودرو، مصرفی مالی و قابل توجه دارند و سیلو صندوق جاداری داشته و شرایط فضای سرنشینان در نمونه چینی بهتر است. اما کماکان نداشتن آپشن های ایمنی برای هر دو خودرو فراوری دردسر نموده است.

در نهایت این که باید شرایط و کیفیت دوو سیلو را بهتر بدانیم، به همان علت که صنعت کره از صنعت چین، دست کم در حوزه خودروسازی، جلوتر و بهتر است. ضمن آنکه لیفان های اولیه در کنار خوروهای دیگری مثل برلیانس و …، کاربران ایرانی را دچار تردید بسیار کردند.

با این اوصاف به نظر می رسد با توجه به این که خودروهای چینی هنوز در کشور وجود دارند، دسترسی به خدمات پشیبانی و قطعات لیفان 520i شرایط بهتری داشته باشد و برای قطعات دوو سیلو، باید سختی بیشتری بکشید.

سخن پایانی

امیدواریم که مقایسه بالا توانسته باشد اطلاعات مفیدی از دوو سیلو صندوقدار و رقبایش در بازار ایران در اختیارتان قرار دهد. شما می توانید با مراجعه به سایت خبرنگاران، از آخرین قیمت خرید و فروش دوو سیلو صندوقدار آگاه شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروهای قدیمی می توانند همچنان سواری خوبی را در اختیار سرنشینان قرار دهند؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 937

به "مقایسه دوو سیلو سدان با کیا ریو و هیوندای اکسل و لیفان 520i" امتیاز دهید

3 کاربر به "مقایسه دوو سیلو سدان با کیا ریو و هیوندای اکسل و لیفان 520i" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوو سیلو سدان با کیا ریو و هیوندای اکسل و لیفان 520i"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید