شاکری: لایحه بودجه 1400 دولت، توهمی تورمی و غیر مردمی بود ، اصلاحات مجلس بی سابقه است

به گزارش وبلاگ راضانی، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از آسیب های جدی لایحه بودجه 1400 توهمی و تورمی و غیرمردمی بودن آن بود، لذا تلاش شد تا اصلاحاتی که توسط مجلس اجرا شده به دست خود دولت تکمیل شود.

شاکری: لایحه بودجه 1400 دولت، توهمی تورمی و غیر مردمی بود ، اصلاحات مجلس بی سابقه است

گروه اقتصادی خبرنگاران با تمام حاشیه هایی که در زمان تقدیم لایحه بودجه 1400 توسط دولت به مجلس دیدیم و نقدها فراوانی که از آخرین بودجه ای که دولت تدبیر وامید تدوین کرده بود همچنان مشخص نبود که آیا علی رغم تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق در صحن هم مورد تصویب قرار می گیرد یا خیر که در سه شنبه 14 بهمن ماه لایحه بودجه 1400 رد شد. کارشناسان اقتصادی و کنندگان مجلس شورای اسلامی نظرات و دیدگاه های مختلفی اعم از مثبت یا منفی نسبت به رد لایحه بودجه 1400 داشتند این گزارش با یکی از کنندگان مجلس شورای اسلامی است، اما در روز های آینده نظرات سایر کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی را نیز درباره رد لایحه بودجه 1400 اعم از موافق یا مخالف را با شما در میان خواهیم گذاشت.

اقبال شاکری؛ کننده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی خبرنگاران چرایی رد لایحه بودجه 1400 را در مجلس اینگونه تشریح کرد: یکی از مواردی که به عنوان آسیب بر لایحه بودجه 1400 مطرح بود توهمی و تورمی بودن بودجه بود که قطعا به نفع مردم نبود از این رو تلاش شد تا اصلاحاتی که توسط مجلس اجرا شده به دست خود دولت تکمیل شود بنابراین کنندگان مجلس بر آن شدند تا قاطعانه برای عدم تحمیل یک بودجه تورمی به مردم بایستند و اصلاحات اساسی را از دولت طلب کنند و بودجه را با این همه اشکال و ایراد به تصویب نرسانند.

وی با اشاره به زمان محدود اصلاح برای مجلس و کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که مجلس و کمیسیون تلفیق بر آن اجماع نظر داشتند اصلاحات واقعی در لایحه بودجه بود. به عبارت دیگر کمیسیون تلفیق قصد اصلاحات اساسی داشت، اما به صورت قانونی شاید این کار یعنی دست بردن در بودجه برای مجلس مقدور نبود، ضمن اینکه زمان محدودی برای صورت دادن اصلاحات جدی در لایحه بودجه 1400 داشتیم.

شاکری ادامه داد: در یک فرایند طبیعی ممکن است در بین اصلاحات بودجه ای گاهی اوقات چه در صحن چه در کمیسیون تلفیق برخی از پیشنهادات تفوق پیدا کند و رای بیاورد، اما این بار کمیسیون تلفیق با اجازه ای که از مجلس برای اصلاحات گرفت به جرات می توان گفت اصلاحاتی که مجلس یازدهم در بودجه صورت داد شاید در هیچ کدام از بودجه های سال های گذشته صورت نگرفته است، اما به دلیل محدودیت زمان و مسائل قانونی مترتب براین موضوع به هر حال نمی توان همه کار ها را یک جا انجام داد، اما این موضوع آغاز خوبی برای اصلاحات جدی در کمیسیون تلفیق به نفع مردم است.

اقبال شاکری درخصوص عملکرد سازمان برنامه و بودجه درخصوص لایحه بودجه نیز گفت: به هر حال ما انتظار بیشتری از سازمان برنامه و بودجه داشتیم که باز هم شاهد بی عملی این سازمان بودیم به عبارت دیگر می توان گفت آقای نوبخت در حق مردم جفا کرد چرا که لایحه بودجه ای به مجلس تقدیم شد که ایرادات اساسی و اشکالات جدی بر آن وارد بود. علاوه بر ایرادات جدی بودجه اینکه آقای رئیس جمهور علیه هر گونه اصلاح مجلس نیز شمشیر را عملا از رو بسته و اجازه اصلاحات به مجلس را نمی داد خود نیز از موضوعاتی است که نشان می دهد مجلس در چه شرایط سختی بر روی اصلاحات بودجه ای تمرکز کرده بود.

وی دراین باره تاکید کرد: هر چند آقای رئیس جمهور عنوان می کند که اصلاحات بودجه ای مجلس را قبول ندارم، اما کشور قانون دارد و مجلس شورای اسلامی ناظر و قانونگذار کشور است که باید محکم بایستد و مانع هر گونه تخلفی از سوی حتی وزرا و شخص رئیس جمهور شود از این رو باید منتظر اصلاحات بودجه ای باشیم و ببینیم تا چه میزان اصلاحات لازم در بودجه اجرا شده است.

اقبال شاکری در خاتمه خاطر نشان کرد: به هر حال اگر دولت مایل است که حسن نیت خود را به مردم و مجلس نشان بدهد حتما باید اصلاحات لازم را در بودجه 1400 اعمال کند چرا که کمیسیون تلفیق در زمان محدود یکی دو ماه گذشته اشکالات بودجه را به صورت عریان به مردم نشان داد و مردم را به این موضوع آگاه کرد که قصد مجلس فقط اصلاحات اساسی به نفع اقتصاد و جامعه است، ضمن اینکه دولت باید به این موضوع آگاه باشد که در صورت عدم صورت دادن اصلاحات لازم مجلس می تواند برنامه های خاص خود را اعمال کند لذا ما نیز ابزار هایی در دست داریم، اما امیدواریم که دولت بودجه را به صورت اساسی مورد اصلاح و بازنگری قرار دهد تا به نفع اقتصاد و عموم مردم جامعه بسته و تنظیم شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 15 اسفند 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 305

به "شاکری: لایحه بودجه 1400 دولت، توهمی تورمی و غیر مردمی بود ، اصلاحات مجلس بی سابقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاکری: لایحه بودجه 1400 دولت، توهمی تورمی و غیر مردمی بود ، اصلاحات مجلس بی سابقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید