مشهورترین افراد جهان در کدام دانشگاه ها تحصیل کرده اند؟

به گزارش وبلاگ راضانی، شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید افراد مشهور جهان در کدام دانشگاه ها تحصیل کرده اند؛ همانطور که انتظار می رود، گروهی از این افراد که با دانش روز سرکار دارند، از برترین موسسات آموزشی جهان پذیرش تحصیلی گرفته اند؛ اما در کنار آنها چهره های برجسته رسانه ، هنر، سیاست و سایر مشاغل نیز در دانشگاه های مشهور جهان تحصیل کرده اند که در این پُست از مجله لتسگو یونی تصمیم داریم شما را با این افراد و دانشگاه هایی که در آن درس خوانده اند آشنا کنیم.

مشهورترین افراد جهان در کدام دانشگاه ها تحصیل کرده اند؟

افراد مشهور دنیا

از فیلسوفان و دانشمندان گرفته تا هنرمندان و ورزشکاران همگیِ این افراد را با عنوان افراد مشهور دنیا میشناسیم که البته فقط برخی از آن ها در برترین دانشگاه های مشهور دنیا تحصیل کرده اند. به یقین می توان گفت که این افراد تاثیر بسیاری بر زندگی جوامع مختلف گذاشته اند و آموزه های تامل برانگیزی را به دیگران آموخته اند؛ اما افراد مشهور دنیا در کدام دانشگاه ها این آموزه ها را فرا گرفته اند؟

دانشگاه های مشهور دنیا و افرادی که در آن تحصیل کرده اند

بیشتر دانشگاه های مشهور دنیا در آمریکا و اروپا قرار گرفته اند و محل تحصیل بسیاری از افراد مشهور دنیا بوده اند. برخی از این افراد، تحصیل را نیمه کاره رها کرده اند و برخی دیگر از یک مجتمع آموزش عالی به دیگری کوچ کردند.

در میان دانشگاه های مشهور دنیا بیشتر نام مجتمع های آموزش عالی کشور آمریکا به چشم می خورد؛ به همین دلیل در معرفی مجتمع های آموزش عالی که محل تحصیل افراد مشهور دنیا بوده اند، کار را ابتدا با برترین مجموعه آموزش عالی آمریکا (و البته دنیا) دانشگاه هاروارد شروع می کنیم.

دانشگاه هاروارد

سال هاست نام هاروارد در صدر برترین موسسات آموزشی دنیا قرار گرفته است. این مجتمع آموزش عالی قدیمی و پرآشوب، که در تاریخ آمریکا و دنیا تاثیرگذار بوده است، محل پرورش چهره های سرشناسی در دنیای هنر، ادبیات و سیاست بوده است.

مریم میرزاخانی ریاضی دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بودند که به عنوان نخستین زن در دنیا برنده مدال فیلدز بالاترین جایزه در ریاضیات شدند. شادروان میرزاخانی از افراد مشهور دنیای ریاضی دوره کارشناسی را در دانشگاه صنعتی شریف گذراند و مقاطع عالی را در هاروارد سپری کرد.

تی. اس. الیوت شاعر، نمایشنامه نویس، منتقد ادبی و ویراستار آمریکایی-بریتانیایی از پیشتازان مکتب مدرنیسم بود که با انتشار چهار کوارتت به برترین شاعر انگلیسی زبان شناخته شد و در سال 1948 نشان مِریت و جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. الیوت مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را در هاروارد گذراند و با اینکه می توانست همانجا ادامه تحصیل دهد، ترجیح داد تحصیل در دانشگاه سوربون فرانسه را نیز تجربه کند.

جان اف. کندی از افراد مشهور دنیای سیاست در پاییز 1935 به دانشگاه پرینستون رفت، اما به علت شروع بیماری هپاتیت تحصیل را نیمه کاره رها کرد. در پاییز سال بعد او به کالج هاروارد رفت و در سال 1960 به عنوان سی و پنجمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا معرفی گشت. کندی در روز جمعه 22 نوامبر 1963 ترور شد و دوره ریاست جمهوری را ناتمام گذاشت.

بیل گیتس کارآفرین، بازرگان، سرمایه دار، نیکوکار و مدیر ارشد اجرایی آمریکایی و یکی از ثروتمندترین افراد دنیا است. بیل گیتس از افراد مشهور دنیا در سال 1975 شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد که موجب معروفیت او در دنیا شد. در سال 1973 گیتس 18 ساله وارد هاروارد شد و در همان سال نسخه ای از زبان برنامه نویسی بیسیک را برای اولین میکروکامپیوتر نوشت. او بدون دریافت مدرکی، در سال دوم تحصیل را رها کرد تا تمرکز خود را روی مایکروسافت بگذارد.

ناتالی پورتمن بازیگر و فیلم ساز هالیوود است که تا به امروز جوایز بزرگی مانند اسکار، بفتا و گلدن گلوب را کسب کرده است. این ستاره خوش نام سینما در رشته روانشناسی هاروارد تحصیل کرده و در پژوهش حافظه موسوم به فعال سازی لوب پیشانی در طول بقای شی: داده ها از طیف بینی اشعه مادون قرمز نزدیک با استادان و دانشمندان این حرفه همکاری کرد.

از دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه هاروارد می توان به مارک زاکربرگ (تحصیل را نیمه کاره رها کرد)، باراک اوباما، جرج دابلیو بوش، روزولت، و رابرت فراست اشاره کرد. استاد کامران وفا نیز یکی از استادان نامدار هاروارد است.

دانشگاه آکسفورد

دومین مجموعه آموزشی قدیمی دنیا بعد از بولونیا در ایتالیا، دانشگاه آکسفورد در انگلیس به شمار میرود که در شهری به همین نام قرار گرفته است. تحصیل در دانشگاه های مشهور دنیا آرزوی هر دانشجویی است؛ اگر عباراتی مانند برترین دانشگاه دنیا را در گوگل و یا مجله لتسگویونی جستجو کنید، فارغ از سال و امتیاز، نام دانشگاه آکسفورد همه ساله در میان 5 دانشگاه برتر دنیا دیده می شود.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که کدامیک از افراد مشهور دنیا از آکسفورد فارغ التحصیل شده اند؟

دیوید کامرون در خلال سال های 2010 تا 2016 در سمت نخست وزیری انگلیس خدمت می کرد. او در آزمون ورودی آکسفورد قبول شد، اما به او پیشنهاد تحصیل در کالج برازنوز شد. دیوید کامرون مدرک لیسانس خود را در رشته های فلسفه، سیاست و اقتصاد دنبال کرد و همزمان در باشگاه بولینگدون نیز فعالیت هایی داشت. کمرون از افراد مشهور دنیای سیاست با برترین رتبه از این مجموعه فارغ التحصیل شد.

اُسکار وایلد که به خاطر اثر برجسته اش تصویر دوریان گری در ادبیات شناخته شده است، یکی از افراد مشهور دنیای ادبیات و از نویسندگان و رمان نویسان محبوب انگلیسی ست. درخشش او در ادبیات زمینه بورس تحصیلی سلطنتی کالج ترینیتی دوبلین را مهیا کرد و بعدها در آکسفورد ادامه تحصیل داد.

بی نظیر بوتو اولین نخست وزیر زن پاکستان بود. او دوره کارشناسی را در هاروارد گذراند و در رشته ادبیات انسانی لیدی مارگارت هال دانشگاه آکسفورد ادامه تحصیل داد. بی نظیر اولین زن آسیایی بود که به عنوان رئیس اتحادیه آکسفورد در مجمع مناظره ای انتخاب شد.

آلبرت انشتین پیش از مهاجرت به آمریکا دوره کوتاهی را در کالج کلیسای مسیح آکسفورد گذراند. از دیگر فارغ التحصیلان دانشگاه آکسفورد می توان به بیل کلینتون، مارگارت تاچر، بوریس جانسون، جان لاک، روآن اتکینسون و پروفسور اِستیوِن ویلیام هاوکینگ اشاره کرد.

دانشگاه کمبریج

به عنوان یکی از دانشگاه های مشهور دنیا، دانشگاه کمبریج دومین مجتمع آموزشی قدیمی در منطقه انگلیسی زبان و سومین موسسه قدیمی دنیا به شمار می آید که در سال 1209 تأسیس شده و در طی این سال ها تاثیر بسزایی در شکل گیری علوم مختلف داشته است.

با توجه به قدمت آکسفورد، به این دو دانشگاه های باستان گفته می شود و با ترکیب نام آن ها به این دو نام آکسبریج نهاده اند.

از داروین گرفته تا استیون هاوکینگ همگی از دانش آموخته های کمبریج انگلستان هستند. آیزاک نیوتن بیشتر عمر خود را در آزمایشگاه های کمبریج صرف کرده، فرانسیس بیکن در این جا به اوج حکمت و فلسفه رسیده و چارلز داروین با پژوهش های خود دکترای افتخاری حقوق را دریافت کرد.

استیون هاوکینگ از چهره های نام آور و افراد مشهور دنیا است، او فیزیکدان نظری، کیهان شناس و نویسنده و مدیر تحقیقات مرکز کیهان شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود که در حدود سی سال کرسی ریاضیات لوکاس را در دست داشت. پژوهش ها و فعالیت های علمی او با وجود بیماری لاعلاجش، هاوکینگ را به یکی از افراد مشهور دنیا تبدیل کرد.

لودویگ ویتگنشتاین فیلسوف نامدار اتریشی، ستوان یگان هفتم ارتش اتریش در جنگ دنیای اول و از افراد مشهور دنیا در دنیای فلسفه بود که در زمینه فلسفه ریاضی، فلسفه زبان و فلسفه فکر دریچه های جدیدی را برای تفکر گشود و فلسفه قرن بیستم غرب را دگرگون کرد.

کریستوفر مارلو شاعر، نمایش نامه نویس و مترجم انگلیسی دوره رنسانس بود که هم عصر نویسنده بزرگ انگلیسی ویلیام شکسپیر به شمار میرود. مارلو از چهره های درخشان دنیای ادبیات، در کمبریج به تحصیل علوم پرداخت، اما بدون دریافت مدرک فارغ التحصیلی به نویسندگی روی آورد.

در کنار چهره های نام آور دنیای سینما مانند استون فرای (کمدین و بازیگر)، افراد مشهور دنیا از خانواده سلطنتی هم مانند ادوارد هفتم، جورج ششم، پادشاه یوگسلاوی پیتر دوم، ملکه مارگرت دوم دانمارک و ملکه سوفیا اسپانیا در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده اند.

دانشگاه استنفورد

یکی از دانشگاه های مشهور دنیا در در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو استان کالیفرنیا به نام موسس آن لیلند استنفورد سناتور سابق جمهوری خواه دانشگاه استنفورد نامیده می شود. این مجموعه که از سال 1891 فعالیت می کند، همواره در لیست دانشگاه های مشهور دنیا قرار گرفته است.

بزرگانی همچون بهرام بیضایی، مرحوم مریم میرزاخانی و رضا سعدآبادی از مدرسان نام آور و افراد مشهور دنیا در استنفورد بوده و هستند.

سیمین دانشور با دریافت بورس تحصیلی از مؤسسه فولبرایت در سال 1331تحصیل در رشته زیبایی شناسی را دانشگاه استنفورد آمریکا شروع کرد. همزمان با دوره تحصیل در این رشته، سیمین در دوره های داستان نویسی و نمایش نامه نویسی را نزد استادان و نویسندگان برتر آمریکایی آموخت.

از دیگر دانش آموختگان استنفورد و افراد مشهور دنیا می توان ایلان ماسک، ریس ویترسپون (بازیگر)، هربرت هووِر (سی ویکمین رئیس جمهور ایالات متحده)، جان اشتانبک (رمان نویس) و جان اف کندی را نام برد.

دانشگاه ییل

در میان دانشگاه های مشهور دنیا، دانشگاه ییل به پرورش سیاست مداران بزرگ و بازرگانانِ پیروز معروف شده است. ییل محل تحصیل بسیاری از روسای جمهوری و سران دولتی آمریکا از جمله بیل کلینتون، جورج دبلیو بوش، جان کری و هیلاری کلینتون بوده است.

مریل استریپ بازیگر نامدار هالیوود و از دوست داشتی ترین چهره های دنیای سینماست که بارها جایزه های مهم این رشته مانند اسکار و گلدن گلوب را دریافت کرده است. او در سال 1975 پیروز به دریافت مدرک فارغ التحصیلی کارشناسی ارشد هنرهای زیبا از ییل شد.

نوآ وبستر نویسنده و زبان شناس آمریکایی ست که اولین دیکشنری زبان انگلیسی را طراحی کرده است. او در سال 1778 مدرک فارغ التحصیلی خود را از کالج ییل دریافت کرد.

ساموئل مورس نقاش، فیزیک دان و پژوهشگر آمریکایی ست که معروفیت او به علت طراحی کد مورس بود. ساموئل مورس پس از حضور در آکادمی فیلیپس ماساچوست، برای ادامه تحصیل در رشته های فلسفه دینی، ریاضیات و علوم اسب به کالج ییل رفت. در طول این دوره با بنیامین سلیمان و ارمیا دی آشنا شد و راستا زندگی اش به سوی اختراع کد مورس تغییر یافت.

از دیگر افراد مشهور دنیا که از دانشگاه ییل فارغ التحصیل شده اند، می توان به جودیث باتلر فیلسوف پساساختارگرا و منتقد فمنیست، ژاک دریدا فیلسوف پسا ساختارگرا، ادوارد نورتون بازیگر، و حسین ضیایی استاد مطالعات ایرانی اشاره کرد.

مؤسسه فناوری کالیفرنیا

یکی دیگر از دانشگاه های مشهور دنیا دانشگاه کالیفرنیا است که در دانش فیزیک هسته ای از معتبرترین موسسات آموزشی دنیا برشمرده می شود. این مجموعه در سال 1891 تاسیس شده و در طول سال های فعالیتش همکاری های بسیاری با ناسا جهت راهبرد پژوهش ها دارد.

هریسون اشمیت فضانورد ناسا و همچنین سناتور ایالات متحده آمریکاست که به عنوان دوازدهمین و آخرین فردی که بر روی کره ماه گام نهاده، معروفیت یافته است. او در دانشگاه های اوسلو و هاروارد هم به تحصیل پرداخته و در مجموع 12 روز و 13 ساعت و 52 دقیقه در فضا به سر برده است.

دانشگاه کالیفرنیا بزرگترین فیزیکدانان و دانشمندان را مانند کریستف کخ، ریچارد فاینمن، استیون ولفرم، کیپ ثورن، و رابرت میلیکان پرورش داده است. از جمله ایرانیان دانش آموخته در موسسه فناوری کالیفرنیا کمال الدین جناب، مرتضی قریب و نادر انقطاع هستند.

دانشگاه پاریس

یکی از دانشگاه های مشهور دنیا که قدمت چشمگیری دارد، دانشگاه پاریس در مرکز فرانسه است. این مجموعه در سال 1970 به 13 زیرمجموعه تقسیم شد که در نهایت به آکادمی پاریس مشهور شده است و محل تحصیل و پرورش بسیاری از افراد مشهور دنیا است که با پژوهش های خود علم مدرن را پایه گذاری کردند.

ماری کوری که بیشتر با نام مادام کوری شناخته شده است، فیزیکدان، شیمی دان و پژوهشگر مشهور لهستانی-فرانسوی بود که از پیشگامان پژوهش در زمینه رادیواکتیویته به شمار میرود. مادام کوری اولین زنی بود که پیروز به کسب جایزه نوبل شد.

وُلتِر فیلسوف و نویسنده مشهور فرانسوی در عصر روشنگری بود که جایزه آکادمی فرانسه را از آن خود کرد.

بالزاک نویسنده محبوب فرانسوی است که بسیاری از پژوهشگران او را پیشوای مکتب واقع گرایی (ادبیات) اجتماعی می دانند.

ژان پل سارتر فیلسوف، رمان نویس و نمایش نامه نویس فرانسوی بود که دوستی او با سیمون دوبووار (فیلسوف، نویسنده و فمینیست فرانسوی) و هوسرل (بنیانگذار پدیدارشناسی) تاثیر عمیقی در ادبیات قرن نوزدهم فرانسه گذاشت. این چهره ها که از افراد مشهور دنیا هستند، آوازه پرطنینی در ادبیات از خود به جا گذاشته اند.

دانشگاه تورنتو

یکی از دانشگاه های مشهور دنیا در آمریکای شمالی، دانشگاه تورنتو کاناداست که در رتبه 18 دنیا قرار گرفته است و میتوانید مراحل پذیرش تحصیلی از دانشگاه تورنتو را در لتسگویونی انجام دهید. پژوهش های تاثیرگذاری مانند توسعه نخستین میکروسکوپ الکترونی و شناسایی اولین سیاه چاله ماکیان ایکسِ یک در دانشگاه تورنتو صورت گرفته است.

مارگارت آتوود (ادیب و فعال سیاسی)، ویلیام فاکنر (برنده نوبل ادبیات و رمان نویس)، جان مکلید (کاشف انسولین) از جمله افراد مشهور دنیا هستند که از دانشگاه تورنتو کانادا فارغ التحصیل شده اند.

دانشگاه تهران

قدیمی ترین مجتمع آموزش عالی شهر تهران در تاریخ جمعه 24 اسفند سال 1313 تاسیس شد. جالب است که بدانید معماری بنای دانشگاه تهران بر اساس دانشسرای عالی ملی هنرهای زیبای پاریس و از طریق معماران فرانسوی صورت گرفته است.

از افراد مشهور که در این مجموعه به تحصیل پرداخته اند می توان عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، شیرین عبادی، نادر انقتاع، خسرو شکیبایی، جلال آل احمد، حسین عیزاده، عبدالحسین زرین کوب، بهرام بیضایی، لعیا زنگنه، محسن طنابنده، پارسا پیروزفر، سیروس مقدم، فرهنگ هلاکویی و رضا عطاران را نام برد.

دانشگاه صنعتی شریف

پس از تاسیس اولین مجتمع آموزش جامع ایران (دانشگاه تهران) دانشگاه صنعتی آریامهر در 10 آبان 1344 تاسیس شد و سال ها بعد به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد. از جمله افراد مشهور که در این مجموعه آموزش عالی تحصیل کرده اند، می توان از مریم میرزاخانی، بیژن کیان، عادل فردوسی پور و علی دایی یاد کرد.

دانشگاه بهشتی

یکی از قدیمی ترین و معتبرترین مجموعه های آموزش عالی کشور در سال 1338 با نام دانشگاه ملی ایران شروع به کار کرد. از جمله افراد مشهور که در دانشگاه بهشتی تحصیل کرده اند، می توان از نسرین ستوده، کوروش یغمایی، علیرضا دبیر و علیرضا قربانی یاد کرد.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 745

به "مشهورترین افراد جهان در کدام دانشگاه ها تحصیل کرده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین افراد جهان در کدام دانشگاه ها تحصیل کرده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید