آذربایجان شرقی، گنجینه صنایع دستی ایران

به گزارش وبلاگ راضانی، رشته های مختلف و متنوع صنایع دستی، آذربایجان شرقی را در کنار اصفهان به یکی از دو قطب اصلی صنایع دستی ایران تبدیل نموده است.

آذربایجان شرقی، گنجینه صنایع دستی ایران

وجود هنرمندان خوش ذوق، تاریخ و فرهنگ باستانی و کوشش برای حفظ آثار دستی و نمادهای تاریخ کهن از جمله مزیت های بسیار مهم حوزه صنایع دستی آذربایجان شرقی است که این خطه را به لحاظ آماری و ثبت و نشر نشان های ملی مرغوبیت به رتبه دوم ایران رسانده است.

بهینه سازی، برندسازی، برگزاری دوره های آموزشی و حرفه ای، ارائه تسهیلات ویژه، ساماندهی فعالان این بخش، رسیدگی سریع به مسایل و مسائل عدیده صنوف مربوطه، برپایی نمایشگاه های مختلف داخلی و بسترسازی های لازم برای حضور صنایع دستی و هنرمندان آذربایجانی در نمایشگاه های خارج از کشور می تواند جهت رشد و ترقی این حوزه از صنعت پردرآمد گردشگری را هموارتر کند و به آن سرعت ببخشد.

فعالیت افزون بر 11 هزار نفر هنرمند آذربایجان شرقی در رشته های مختلف و متنوع صنایع دستی همانند قالی بافی، کیف و کفش چرم، قلم زنی، سوزن کاری، منبت، نقره کاری، نساجی در قالب چاپ باتیک، سفال، سرامیک و کاشی کاری، صنایع چرم دست دوز، قالی و تابلو فرش، آیینه کاری، گلیم بافی، مجسمه سازی، ملیله دوزی، ممقان دوزی، منجوق دوزی، معرق کاری، میناکاری، نقاشی روی سفال و زیورآلات سنتی و سایر رشته ها که بیش از 80 نوع را شامل می گردد، آذربایجان شرقی را در کنار اصفهان به یکی از دو قطب اصلی صنایع دستی ایران تبدیل نموده است.

مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به توانمندی های این استان در حوزه صنایع دستی، رویداد بین المللی تبریز 2018 را فرصتی ایدئال برای معرفی این آثار به مردم ایران و کشورهای دیگر دانست و گفت:

باید از چنین فرصت هایی بتوانیم به دستاوردهای مهمی چون توسعه چرخه مالی، تحکیم و تثبیت جایگاه فرهنگی و تاریخی در سطح بین المللی دست یابیم.

خدابخش بر ضرورت تبلیغات و برندسازی در صنایع دستی تاکید و افزود:

باید توجه داشت که پرداختن به صنایع دستی و معرفی آن نه تنها بر برنامه ریزی در راستای سوق دادن گردشگران داخلی به تبریز و قرار دادن این کهن شهر در محور گردشگری ملی موثر است، بلکه می تواند سود سرشار مالی در پی داشته باشد.

ایشان، رسیدگی به مسایل و مسائل فعالان صنایع دستی، برندسازی و توسعه صادرات محور صنایع دستی را از جمله برنامه های مهم استان برای توسعه رشته های مربوطه با هدف توسعه صنعت گردشگری آذربایجان شرقی مطرح نمود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تنوع زیبای رشته های صنایع دستی فعال در استان، گفت:

بدون تردید توجه به صنایع دستی و برطرف مسائل مربوطه می تواند ریل حرکتی صنعت گردشگری استان و حتی کشور را پرتحرک و پرشتاب تر کند.

مرتضی آبدار ، کسب 26 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی کشور به وسیله هنرمندان آذربایجان شرقی را مزیت بزرگ این حوزه دانست، که استان را به رتبه دوم کشوری رسانده است.

آبدار با ارائه گزارشی از فعالیت های مجموعه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در حوزه صنایع دستی، تشریح کرد:

توجه به تسهیل امور حرفه ای و آموزشی و نیز ارائه تسهیلات ویژه جزو اولویت های مهم ما در سال گذشته و امسال است.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 809

به "آذربایجان شرقی، گنجینه صنایع دستی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجان شرقی، گنجینه صنایع دستی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید