گلایه های ناشران خصوصی از دولت در یک برنامه تلویزیونی

به گزارش وبلاگ راضانی، تهران (پانا) - محمود آموزگار، نادر قدیانی و بهرنگ کیاییان 3 فعال نشر در یک برنامه تلویزیونی، از معضلات نو پیش روی خود در روبرو با گرانی فعلی کاغذ و کتاب و بعلاوه ممیزی کتاب ها سخن گفتند.

گلایه های ناشران خصوصی از دولت در یک برنامه تلویزیونی

برنامه تلویزیونی بی چارچوب شب گذشته شنبه 22 شهریورماه، در گزارشی با سه فعال حوزه نشر تبادل نظر کرد و به مهمترین چالش های این روزهای کتاب و نشر پرداخت.

نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی درباره گرانی کاغذ در شرایط فعلی گفت: روز به روز کاغذ نایاب تر و گران تر شده است و این باعث شده کتاب هایی که تیراژ آن ها حداقل 700 تا بود به 200 جلد برسد.

وی بیان نمود: این قیمت های بالا و تورم ها نشان می دهد که اگر دلار 25 هزارتومنی هم ثبات داشته باشد، می تواند قیمت های دیگر هم ثبات داشته باشد.

قدیانی با اشاره به اینکه در گذشته مطالعه کتاب های عمومی رو به پیشرفت بود، ادامه داد: این فرایند رو به رشد بسیار مثبت و امیدوار نماینده بود. در حال حاضر خیلی از ناشران به وسیله سایت و تلفن سفارشات را دریافت می نمایند و با پیک برای مردم کتاب ها را ارسال می کنیم.

وی ادامه داد: ناشران، بخش خصوصی هستند و از آن ها برای تامین مخارجشان هیچ حمایتی نشد. امیدوارم بتوانیم از کودکی، فرزندانمان را با کتاب آشنا کنیم تا سرانه مطالعه به وسیله بچه ها بالا رود.

در ادامه، بهرنگ کیائیان مدیر پخش انتشارات چشمه با بیان اینکه گرانی کاغد باعث حذف کتاب از سبد خرید خانواده ها شده، گفت: با شرایط فعلی، ممکن است این اتفاق بیشتر و بیشتر هم بگردد. در سال 99 و اوایل 1400 قرار شد با تخصیص ارز دولتی بتوانیم قیمت کاغد را متعادل نگه داریم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: در حال حاضر عملا کاغذ آزاد شده و ناشر مجبور است با این اختلاف نقدینگی روبرو گردد. در نهایت، این اختلاف نقدینگی در بقیه عوامل فراوری، مانند چاپ و صحافی و سایر بخش ها تاثیر داشته و ما شاهد جهش های قیمتی هستیم.

این ناشر کتاب، در پاسخ به این پرسش که شرایط کتاب و کتاب خوانی در کشور در کجا واقع شده است؟ بیان نمود: در حال حاضر به علت وجود کرونا و شرایط معیشتی مردم شرایط عادی نیست. در آمارهای منتشر شده کتاب های صوتی و الکترونیکی که سهم زیاد از سرانه مطالعه را دربر می گیرند در نظر گرفته نمی گردد.

او ادامه داد: در حال حاضر مردم به کتاب های صوتی روی آورده اند و با کاهش کتاب های چاپی روبرو بوده ایم و نمی توان مانند سابق به راحتی کتاب ها را چاپ کرد.

کیائیان در پاسخ به این سوال که به اسم ناشر چه مطالبه ای از مسئولان دارد، بیان نمود: ما نیاز داریم که به حق نشر بپیوندیم. اوضاع بازار ترجمه ما خیلی بهم ریخته است؛ خواسته من این است که به ناشران اجازه دهند که برای کارشان دست بازی داشته باشند و بتواند قیمت شناوری برای آثارش بگذارد.

آموزگار: ممیزی ها باعث رجوع مردم به کتاب های خارجی/ سرانه کتابخوانی روستاها بسیار بالاست

محمود آموزگار مدیر انتشارات نشر کتاب آمه در تبادل نظری تلویزیونی برنامه بی چارچوب شنبه 22 شهریورماه، درباره گران شدن کتاب بیان نمود: در اینکه قیمت کتاب برای افراد بالا رفته تردیدی نیست. من فکر می کنم قیمت کتاب در همه جهان بالاست، با این تفاوت که در آن جا تعداد کتابخانه ها هم به همان اندازه بالاست.

وی اضافه نمود: در کشورهای دیگر مردم اوقات قراغت خود را در کتابفروشی ها سپری می نمایند و هیچ وقت گرانی کتاب برای آن ها معضلی غیرقابل حل نیست. در ایران دسترسی برای توده مردم به کتاب، یکی از وظایف بخش فرهنگی حاکمیت هاست.

آموزگار در پاسخ به این سوال که آیا مخاطبان آثار ترجمه شده را بیشتر از آثار ایرانی دوست دارند؟ بیان نمود: این موضوع درست است؛ ولی ممیزی نکته ای است که به نظرم در این امر تاثیرگذار است. در بسیاری از موارد در قصه ای که در خارج از کشور روایت می گردد، مواردی مباح است که اگر در داخل کشور روایت گردد، ممنوع است!

این ناشر کتاب پیرامون توقیف کتاب صد زخم کاری که به تازگی سریال آن هم ساخته شده است و سخت گیری های وزارت ارشاد برای توقیف این دسته از کتاب ها بیان نمود: در وزارت ارشاد سه اتاق معاونت فرهنگی، مطبوعاتی و سینمایی وجود دارد که ممکن است نزدیک به هم باشند، ولی سه سیاست متفاوت ممیزی را تعقیب می نمایند! شاید تا به امروز کسی هم به این تفاوت در ممیزی ها اعتراضی نکرده باشد.

وی اضافه نمود: به طور مثال در حوزه سیاستگذاری سینما، آثار خارجی را نمایش نمی دهند. در مطبوعات ما ممیزی قبل از انتشار نداریم و هرکس آزاد است که هر مطلبی را منتشر کند و اگر اعتراضی بود پس از انتشار می تواند مطرح کند و به آن رسیدگی گردد. اما در حوزه کتاب که معاونت دیگری دارد، ممیزی قبل از انتشار داریم که این موضوع بسیار جالب و عجیب است که هرکدام از معاونت ها سیاستگذاری های مخصوص به خودشان را دارند.

آموزگار درباره آمار کتاب خوانی در ایران بیان نمود: از نمونه بخش هایی که تا به امروز در دوره 8 ساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مغعول مانده، حوزه کتاب خوانی روستاهاست. ما آماری از اندازه کتاب خوانی افراد روستاها نداریم و اندازه مطالعه سرانه روستاها می تواند بسیار به آمار کلی ما یاری کند.

وی ادامه داد: به طور مثال در روستاهای مختلف فعالیت های کتابخوانی وجود دارد و حتی در برخی از این روستاها، تعداد زیادی باشگاه کتاب خوانی وجود دارد که از بچه ها تا بزرگسالان در آن فعالیت داشته و مطالعه می نمایند. تا به امروز چهل هزار روستای دوست دار کتاب ثبت شده که کتابخانه دارند و در فضای مجازی هم برای احداث کتابخانه هایشان درخواست یاری می نمایند و مردم نیازهای آن ها را تامین می نمایند.

این مدیر مسئول با اشاره به مرکز های کتابخوانی شرح داد: در حال حاضر هفتمین مرکز کتاب در حال شکل گیری است و قبل از آن ششمین مرکز در شهر شیراز احداث شده بود که من از مخالفان حضور آن در شهر شیراز بودم؛ چون شیراز شهر برخورداری است و این مرکز ها باید در شهرهای کم برخوردار تاسیس گردد تا مردم را برای همدلی و توسعه کتاب خوانی کنار هم جمع کند تا آن شهر در این زمینه به موفقیت برسد.

او اضافه نمود: در دوره گذشته یارانه ای که به وسیله وزارت ارشاد در نمایشگاه های کتاب توزیع شد، بسیار یاری خوبی کرد و بخشی از آن ها تحت اسم طرح های فصلی به کتابفروشی ها هم راهنمایی شد و در نهایت آن ها توانستند به حرفه خود در شرایط فعلی ادامه دهند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 623

به "گلایه های ناشران خصوصی از دولت در یک برنامه تلویزیونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه های ناشران خصوصی از دولت در یک برنامه تلویزیونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید