کاوش 7 محوطه تاریخی در مازندران

به گزارش وبلاگ راضانی، محسن باستانی درباره کاوش های باستان شناسی که سال جاری در مازندران صورت گرفته است، اظهار کرد: حدودا بین 700 تا 800 میلیون تومان بودجه برای کاوش های باستان شناسی این استان تخصیص یافته است. بعلاوه سال جاری کاوش نجات بخشی نداشتیم، اما کاوش هایی برای مطالعه، آنالیز و معین حریم در مازندران صورت گرفته است. بر این اساس محوطه ایزگام دشت، غار اسپهبد خورشید ، آتشکده ارفع ده، محوطه آفلیسی، غار شوپری، غار گمیشان و دستکندهای کافرکلی کاوش شدند.

کاوش 7 محوطه تاریخی در مازندران

معاون میراث فرهنگی مازندران ادامه داد: محوطه آفلیسی که تا به امروز حریم مشخصی نداشته و به منظور مشخص حریم کاوش شده و پرونده آن هم آماده شده، برای تصویب و ابلاغ به شورای ثبت در تهران ارسال شده است. درباره آتشکده ارفع ده نیز فصل دوم کاوش آن را انجام دادیم که نخستین چهار طاقی استان مازندران است. بعلاوه غار اسپهبد خورشید در ادامه فعالیت های پایگاه پژوهشی اسپهبد خورشید برای نخستین بار کاوش شد و در دهانه غار و بخشی از سازه خواناسازی رخ داد.

او اضافه کرد: محوطه ایزگام دشت، غار شوپری، غار گمیشان و دستکندهای کافرکلی نیز به منظور آنالیز و شناسایی دوره تاریخی کاوش شدند. در پی این کاوش ها یکسری اشیاء تاریخی، گورها و آثار معماری از عصر آهن (محوطه ایزگام دشت)، دوره نوسنگی (غار گمیشان) و … کشف شد که گزارش های آن منتشر خواهد شد.

باستانی بعلاوه از آنالیز باستان شناسی زیرآب در محور رامسر و تنکابن اطلاع داد و گفت: در حقیقت این کاوش و آنالیز برای تطبیق مطالعات با کشتی کشف شده در گیلان صورت گرفته است. در این آنالیز آثار شاخصی یافت نشد، اما چندین فصل این آنالیز ادامه خواهد داشت.

منبع: گردشبان
انتشار: 12 مهر 1402 بروزرسانی: 12 مهر 1402 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1125

به "کاوش 7 محوطه تاریخی در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش 7 محوطه تاریخی در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید