چرا رنگ چشم بعضی بنفش است؟، نادرترین رنگ چشم در دنیا چیست؟ ، عکس

به گزارش وبلاگ راضانی، یورونیوز نوشت: برخلاف تصور رایج، همواره نمی توان رنگ چشم نوزاد را فقط بر اساس رنگ چشم والدین پیش بینی کرد، بلکه فرآیندی پیچیده در پشت رنگ چشم های ما وجود دارد.

چرا رنگ چشم بعضی بنفش است؟، نادرترین رنگ چشم در دنیا چیست؟ ، عکس

مردمک وسط چشم ما تقریبا همواره سیاه است اما حلقه رنگی اطراف آن که عنبیه نامیده می گردد، رنگ های مختلفی دارد. رایج ترین رنگ عنبیه قهوه ای است اما نادرترین رنگ چشم چیست؟

اگر بخواهیم رنگ خاکستری را که به طور سنتی زیرمجموعه رنگ آبی قرار می گیرد را در یک دسته جدا قرار دهیم، این رنگ در صدر لیست نادرترین رنگ های چشم قرار می گیرد.

شاید برخی از شما از خود بپرسید پس رنگ مشکی در کجای این لیست قرار گرفته است؟ در واقع باید گفت برخلاف شعرها و قصیده های گاه عاشقانه ای که برای چشم سیاه سروده شده است، چشمی به این رنگ وجود ندارد. بلکه آنها یا فقط قهوه ای تیره هستند یا مردمک بزرگی دارند که باعث می گردد سیاه به نظر برسند.

شاید اگر استانداردهای رنگ چشم انسان را در نظر نگیریم، رنگ چشم افراد دارای بیماری ژنتیکی آلبینیسم در صدر این لیست قرار می گیرد. از هر 20 هزار نفر یک نفر به بیماری آلبینیسم مبتلاست، گاهی چشم افراد مبتلا به این بیماری قرمز، صورتی یا بنفش به نظر می رسد. در افراد مبتلا به آلبینیسم مقادیر ملانین در پوست، مو و چشم بسیار اندک است.

در حقیقت عنبیه این افراد رنگدانه قرمز، صورتی یا بنفش ندارد بلکه به علت عنبیه شفاف، رگ های خونی داخل چشم نمایان می گردد و بر رنگ آن تاثیر می گذارند. این افراد اغلب مسائل بینایی جدی دارند.

چه چیزی رنگ چشم شما را مشخص می نماید؟

رنگ چشم تحت تأثیر فراوری ملانین یا رنگدانه ها در عنبیه شما است. هرچقدر مقدار ملانین در چشم شما بیشتر باشد رنگ چشم شما تیره تر خواهد بود.

انواع مختلفی از ملانین رنگ چشم انسان را مشخص می نماید. یوملانین یک رنگدانه سیاه قهوه ای است که مسئول تیره شدن چشم ها، مو و پوست است. فئوملانین یک رنگدانه زرد و قرمز است که باعث ایجاد چشم های سبز یا کهربایی، موهای قرمز و کک و مک می گردد.

تحقیقات نشان داده است که ژنتیک رنگ چشم پیچیده تر از آن چیزی است که در گذشته تصور می شد. به عنوان مثال، دو نفر با چشمان قهوه ای می توانند فرزندی با چشمان روشن داشته باشند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1088

به "چرا رنگ چشم بعضی بنفش است؟، نادرترین رنگ چشم در دنیا چیست؟ ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا رنگ چشم بعضی بنفش است؟، نادرترین رنگ چشم در دنیا چیست؟ ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید