تور ارزان بلغارستان: نکات سفر به بلغارستان

به گزارش وبلاگ راضانی، بلغارستان، کشور ناشناخته ای که باید قبل از سفر شناخت

بهتر است که بعد از شناخت درست کشور بلغارستان و وارنا به آنجا سفر کنید. تعیین کنید که برای چه هدفی به این کشور پهناور می روید، در چه تورهایی ثبت نام می کنید و در پی چه چیزهایی هستید. اگر نکات سفر به بلغارستان را ندانید ممکن است به هیچ وجه در آن لذت نبرید. بسیاری از مسافرانی که ناشناخته و ناآگاهانه با تور بلغارستان سفر نموده اند عنوان نموده اند که این کشور جاذبه های کمی برای گشت و گذار دارد. در صورتی که اگر با تصور درست و آشنایی وارد کشور بلغارستان شوید می توانید آن را به برترین مقصد گردشگری خود تبدیل کنید. مجله خبرنگاران چند نکته را که برای آمادگی بیشتر شما در سفر به بلغارستان ضروری است، ارائه می دهد.

تور ارزان بلغارستان: نکات سفر به بلغارستان

با ما سفر کنید و با تور ارزان بلغارستان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

راهنمای سفر به بلغارستان

در طول روز به ساحل آفتابی نروید

چرا ابتدا این موضوع را عنوان کردیم؟ چرا که هر ساله دنیاگرد ها و گردشگران بیشماری در روز به ساحل رفته و تشنه و ناامید برگشته اند. علت این موضوع چیست؟

از نکات سفر به بلغارستان می تواند قیمت بالای تفریحات سواحل و آب نوشیدنی در این مقصد زیبا و خلوتی آن برای گردشگران و البته خود مردم بلغارستان، باشد. این مقصد در طول روز حتی برای گردشگران پولداری که می خواهند پول خود را خرج نمایند نیز به علت آب شرب بد آن مقصد خوبی نخواهد بود. بنابراین اگر در طول روز به سواحل وارنا یا بلغارستان بروید با ردیف هایی از جایگاه خالی روبرو می شوید. با این اوصاف، شاید برایتان سوال پیش آید که ساحل وارنا پس چه مجذوب کنندهیتی دارد؟

زمان رفتن به ساحل در وارنا و بلغارستان خیلی مهم است. زندگی شبانه ساحل، مهمانی های تا دم صبح، هوای خنک و وجود جوان های پر انرژی می تواند سفر شما را خاطره انگیز کند.

کمی زبان بلغاری بیاموزید

مهم نیست که در دنیا به کجا سفر می کنید، مهم این است که کمی زبان منطقه ای که به آنجا می روید را یاد بگیرید. این موضوع، نه تنها شما را درگیر سفر به آن ناحیه می کند بلکه به شما در ارتباط با مردم محلی یاری نموده و سفر شما را راحت تر می کند.

اگر می خواهید سفرتان به بلغارستان به درستی و بدون هیچ مسئله ای پیش برود، باید در نکات سفر به بلغارستان حتماً زبان بلغاری را یاد بگیرید. البته اگر تنها به نقاط دنیاگردی بلغارستان سفر می کنید، لازم به یادگیری زبان بلغاری ندارید اما اگر می خواهید پا را فراتر بگذارید و بیشتر از این کشور بازدید کنید، باید با زبان بلغاری آشنایی داشته باشید. در این کشور افراد کمی پیدا می شوند که انگلیسی صحبت نمایند. در واقع تنها نسل جوان آن انگلیسی می دانند و می توانند به شما یاری نمایند اما افراد بالای 40 سال به هیچ عنوان انگلیسی نمی دانند. در واقع اگر با این افراد روسی صحبت کنید، شانس بیشتری در جواب گرفتن دارید.

از آنجایی که خط سیریلیک تنها در بلغارستان استفاده می گردد (حتی بلغاری ها در روز 24 ام ماه می ابداع آن را جشن می گیرند) بهتر است کمی به آن آشنا باشید. تمام علائم کوچه و خیابان و حتی منوی رستوران ها به این خط نوشته شده است، بنابراین دانستن نحوه تلفظ آن ها می تواند به شما یاری بزرگی کند. برای به خاطر سپردن این زبان می توانید از اپلیکیشن Memrise app بهره ببرید. می خواهید نکته ای برای ارتباط بهتر با مردم بلغارستان یادتان بدهم؟

چند جمله و اصطلاح بامزه به زبان بلغاری یاد بگیرید. اگر مردم بلغارستان بدانند که کمی بلغاری صحبت می کنید از شما می خواهند که چند کلمه به زبان آن ها صحبت کنید. این کار یخ بین آن ها و شما را می شکند و بهتر به شما یاری می نمایند. اگر در خیابان به کسی تنه زدید، به جای کلمه ببخشید بگویید اوپا!

از خدمات درون رستوران ها غافلگیر نشوید

اگر از گردشگرانی که به بلغارستان سفر نموده اند بپرسید چه چیز عجیبی راجع به این کشور وجود دارد، بلافاصله رستوران ها به ذهنشان خطور می کند.

به این صورت که اگر با دوستانتان به یک رستوران بروید و همه مدل غذا سفارش دهید، سفارش ها همزمان آورده نمی شوند. ممکن است شما غذای کبابی سفارش داده باشید و دوستانتان غذای سرد و سالادی. در این صورت احتمال اینکه همه دوستانتان غذای خود را خورده باشند اما غذای شما هنوز برایتان آورده نشده باشد فراوان است. بنابراین با دانستن نکات سفر به بلغارستان از این موضوع شکه و ناراحت نشوید. این یک موضوع عادی در کشور بلغارستان است.

از نکات سفر به بلغارستان اعتماد نکردن به پیاده روها است

هر چند که این موضوع زیاد مهم نیست اما تصور کنید که به شهر صوفیه رفته اید. خیابان های این شهر آنقدر درخت و پارک دارد که از بالا سبز دیده می گردد. زیبایی آن شما را خیره می کند اما مواظب پیاده رو ها باشید. چرا که پیاده روها سطحی صاف ندارند و پر از چاله هستند. این موضوع مخصوصاً مواقعی که باران می بارد می تواند شما را اذیت نمایند. بنابراین حواستان را جمع کنید که پایتان را کجا می گذارید تا به درون چاله نیفتید.

موضوع بسیار جالب در این مورد این است که بسیاری از زنان بلغارستان کفش هایی با پاشنه های بسیار بلند می پوشند. زنان بلغارستان متخصص راه رفتن با کفش پاشنه بلند در پیاده روهای خاکی و پر از چاله اند! به هرحال سعی نکنید همچون آن ها عمل کنید و تنها حواستان به جایی که پایتان را می گذارید باشید.

یاد بگیرید که همچون یک اسلواکی واقعی بنشینید

یک موضوع جالب دیگر در بلغارستان نحوه نشستن بر روی زمین است. در بسیاری از فرهنگ ها نشستن بر روی زمین به شکل نشستن اسلواکی (در فرهنگ ما مدل نشستن مردم افغان اینگونه است و در دنیا به نحوه نشستن اسلواکی معروف است) بسیار رایج است. بسیاری از افراد این گونه نشستن را بسیار سخت می دانند. مردم بلغارستان نحوه نشستن به شیوه یک اسلواکی واقعی را بسیار جدی می گیرند! اگر می خواهید به این شیوه بر روی زمین بنشینید، حتماً آن را درست انجام دهید و شلوار گشاد یا راحتی بپوشید! در غیر این صورت آن را انجام ندهید.

در زبان اشاره بلغاری، برای بله و نه شنیدن گیج نشوید

از نکات سفر به بلغارستان یاد گرفتن زبان ایما و اشاره در فرهنگ مردم بلغار است. برخلاف دیگر نقاط دنیا که مردم برای گفتن نه سرشان را به چپ و راست تکان می دهند و برای گفتن بله سرشان را بالا و پایین می برند، مردم بلغارستان متفاوت عمل می نمایند. به این صورت که اگر به درون یک رستوران بروید و از صاحب آن بپرسید آیا میز خالی دارد و او سرش را به چپ و راست تکان داد، منظرش بله (da به زبان بلغاری) است. این موضوع شما را گیج نکند. چرا عادات ما در این کشور تغییر می کند.

حتی اگر اهل تاریخ نیستید، کمی راجع به تاریخ بلغارستان بخوانید

اگر چه بسیاری از ما در تورهای بازدید از منطقه ها تاریخی خسته می شویم و آن ها را کسل نماینده می دانیم اما دانستن تاریخ بلغارستان در دوره های مختلف می تواند مجذوب کنندهیت بازدید از منطقه ها تاریخی این کشور را دوچندان کند. مردم بلغارستان با شور وحال راجع به تایخ و سیاستشان صحبت می نمایند. آن ها عاشق سیاست و تاریخ هستند همانطور که فوتبال را دوست دارند.

روز نامگذاری در بلغارستان مهم است

در بلغارستان روز نامگذاری به مقدار روز تولد هر فردی مهم تلقی می گردد. اگر دوستی بلغاری داشتید و به شما گفت امروز روز نامگذاری ام است، یادتان باشد حتماً به او تبریک بگویید. این موضوع یکی از نکات سفر به بلغارستان است. بلغاری ها برای نامگذاری هر فرزندی شیوه ویژه خود را دارند و روز نامگذاری هر نفر در این کشور بسیار مهم است و هر ساله جشن گرفته می گردد.

کشوری برای گل های رز

اگر چه ممکن است که گل های رز را در این کشور نخورید اما حتماً بوی آن را در غذاهایتان حس خواهید کرد. چرا که بلغاری ها بیشترین روغن گل رز دنیا را (بالای 75 درصد) فراوری می نمایند. اگر دوست دارید که چیدن گل های رز و مزارع آن را از نزدیک ببینید می توانید به روستای رز در منطقه روستایی کانالاک Kanalak بروید. تماشا منظره ها باغ های وسیع گل رز که در میان آن ها زنانی با لباس های سنتی قرمز رنگ در حال چیدن گل هستند، مجذوب کنندهیت و حال و هوای خاص خود را دارد.

انعام بدهید

همچنان که در کشور خودمان انعام دادن متداول نیست، از نکات سفر به بلغارستان دادن انعام است. به طور مثال در رستوران ها گذاشتن 10 درصد قیمت غذایتان به عنوان انعام یک موضوع طبیعی است. در پمپ بنزین ها حتماً باید به کسی که باک بنزین ماشینتان را پر می کند انعام بدهید و اما راننده تاکسی ها… . خیلی از راننده تاکسی ها انعام خود را بر روی کرایه می کشند و سلیقه ای این کار را انجام می دهند. حتماً قبل از سوار شدن در تاکسی قیمت را بپرسید و بدانید که لازم نیست به آن ها انعام بدهید.

یادتان نرود که پول خود را تبدیل کنید

در کشور بلغارستان تنها در شهر های بزرگ آن صرافی هایی را پیدا می کنید که دلار را به لو تبدیل کند. بنابراین بهتر است قبل از رفتن پول خود را از ریال به دلار تبدیل کنید و در وارنا به صرافی ها برای تبدیل دلار به لو بروید. بعلاوه در ایران با مراجعه به شعب بانک ملی نیز می توانید لو بخرید. اسکناس 2 لو بنفش رنگ، 5 لو قرمز رنگ، 10 لو نارنجی و بنفش رنگ، 20 لو آبی رنگ، 50 لو قهوه ای رنگ و 100 لو سبز رنگ هستند. به سکه های بلغاری هم استوتینکی گفته می گردد که 100 استوتینکی، 1 لو بلغاری می گردد. اگر به تماشا منطقه های غیر از شهرهای بزرگ می روید، همواره پول نقد به همراه داشته باشید.

نخ های رنگی و دستبند ها را از درختان جدا نکنید

در روز اول مارچ مردم بلغارستان روز بابا مارتا را جشن می گیرند. این روز نوید آمدن بهار را می دهد. در این روز مردم دستبند های سفید و قرمز ابریشمی را که خودشان بافته اند را با هم عوض می نمایند. سپس این دستبند ها در دستشان نگه می داند تا اینکه یک درخت تازه شکوفه زده را می بینند و دستبند را به شاخه های آن گره می زنند. مردم بلغارستان معتقدند که این کار سلامتی، شادی و باروری را به ارمغان می آورد. از نکات سفر به بلغارستان احترام گذاشتن به باور ها و فرهنگ آن کشور است. اگر در این تاریخ از بلغارستان تماشا می کنید می توانید در این جشن و مراسم زیبا شرکت کنید.

به جز ساحل حتماً برای اسکی در کوه های برفی نیز بروید

بسیاری از دنیاگرد ها و گردشگرانی که به بلغارستان سفر می نمایند، تنها به بازدید سواحل اکتفا می نمایند در حالی که این کشور کوه های برفی مناسب اسکی دارد. قیمت اسکی در این کشور بسیار مقرون به صرفه تر از اروپا است و علاقه مندان به اسکی زیاد به این منطقه ها سفر می نمایند. بنسکو Bansko مکان مناسبی برای رفتن به اسکی است. از نکات سفر به بلغارستان محدود نکردن خود برای رفتن به طبیعت است.

با ماشین در بلغارستان سفر کنید، اگر نمی توانید اتوبوس سوار شوید

بسیاری از منطقه ها مجذوب کننده بلغارستان در مسیرهای بسیار دور از هم هستند. اگر وسیله نقلیه شخصی نداشته باشید رفتن به این مکان ها برای شما بسیار سخت خواهد بود چرا که وسیله حمل و نقل عمومی در این کشور بسیار ناکارآمد است. یا اگر در تور بلغارستان شرکت می کنید مطمئن باشید که حمل و نقل و ترانسفر با تور است. در غیر این صورت از نکات سفر به بلغارستان برای بازدید مسافت های دورتر، این است که اتوبوس را به جای قطار سوار شوید. چرا که قطار زمان بیشتر را در راه خواهید بود و با اتوبوس سریع تر می رسید. اگر می خواهید از صوفیه به استانبول بروید بهتر است در این مورد، قطار سوار شوید.

مطمئناً دلتان نمی خواهد غذای بلغاری را از دست بدهید

پیشنهاد ما در نکات سفر به بلغارستان امتحان کردن انواع غذاهاست

اگر بخواهیم با شما خوانندگان روراست باشیم غذای بلغاری تفاوت چندانی با کشورهای همسایه اش ندارد و بسیار شبیه به غذاهای بالکانی است. به هرحال به دور از ادب است که این موضوع را با مردم محلی بلغار مطرح کنید مخصوصاً راجع به ماست و دوغ. چرا که خیلی روی ماست محلی خود حساس هستند. هرچه هست این غذاها بسیار خوشمزه هستند و مهم نییست که رژیم گیاه خواری داشته باشید یا نه. تنوع غذاهای بلغاری شما را راضی نگه می دارد.

لوتِنیتسا | Lutenitsa

برخی ها معتقدند اگر غذای لوتنیتسا به دنیا صادر گردد دنیای بهتری خواهیم داشت. چرا که غذایی با طعم بسیار لذیذ از گوجه فرنگی، فلفل و دیگر مواد غذایی خوشمزه است. این غذا در واقع شبیه مخلوط گوشت چرخی، گوجه و مایعی است که ما ایرانی ها برای ماکارونی درست می کنیم. این غذا را اگرچه می توانید از فروشگاه ها هم بخرید اما پیشنهاد می کنیم که حتماً سری به روستاهای بلغارستان بزنید و در یک خانه محلی آن را امتحان کنید. چرا که طعم حقیقی این غذا این گونه حس می گردد. این غذای ساده محلی با نون و پنیر خورده می گردد و مردم بلغارستان عادت دارند که با آن گوشت نیز سرو نمایند.

برای عاشقان گوشت، کوفته و کباب | Kyufte and kebapche

همچون ایران، در بلغارستان نیز شما کباب و کوفته را پیدا خواهید کرد. آن هم با گوشت های معروف بلغارستان! این غذا یکی از متداول ترین غذاهای بلغاری بوده که در بیشتر رستوران ها پیدا می کنید. بعلاوه اگر به رستوران های محلی بروید به همراه آن سالاد و سیب زمینی سرخ شده نیز برایتان آورده می گردد.

مک دونالد را بی خیال شوید و در پی پیتزای محلی بروید

از نکات سفر به بلغارستان مخصوصاً در مرکز، امتحان کردن پیتزاهای محلی است. در مرکز و هر جایی که نزدیک به مرکز شهر باشد در بین غذاهای خیابانی شما یک تیکه پیتزا نیز پیدا می کنید. اگر فکر می کنید که یک تیکه شما را سیر نمی کند سخت در اشتباهید. پیتزاهای بلغاری پر از مواد غذایی هستند و بسیار خوشمزه اند.

یک هدایت: برای این پیتزاها سری به انتهای خیابان ویتوشا بزنید. قبل از کاخ ملی فرهنگ پیتزافروشی ها را پیدا می کنید. اگر چه این غذاها خیابانی اند اما بسیار مقرون به صرفه هستند و خیلی از آن ها تنها سبزیجات دارند.

مشانا سکارا | Meshana Skara

پس از سفارش این غذا، ظرفی که برایتان آورده می گردد، پر از سبزیجات اشتها برانگیز خواهد بود. اما گول نخورید! مشانا سکارا یک غذای گوشتی است. در زیر آن همه سبزیجات گوشت گریل شده و مخلوطی از کباب و کوفته قرار گرفته است. اگر عاشق کباب هستید، حتماً این غذا را امتحان کنید.

سیب زمینی با پنیر

اگر چه این دسر به یک غذای فرانسوی معروف است اما در بلغارستان فراوان یافت می گردد. این دسر مخصوصاً در اطراف ساحل فراوان یافت می گردد و معمولاً با سالاد سنتی بلغاری ارائه می گردد.

شوپسکا سالاتا | Shopska Salata

سالادی بسیار سالم و مغذی. این سالاد با ترکیبی ساده ترین مواد غذایی تهیه می گردد: گوجه فرنگی، خیار، پنیر سفید، پیاز. این سالاد در گرمای داغ تابستان طراوت و شادابی را به شما می دهد. این سالاد اگر چه شبیه به سالاد شیرازی است اما امتحان کردن آن را در بلغارستان از دست ندهید.

حتی اگر با غذایی آشنایی ندارید، آن را امتحان کنید

بسیاری از غذاهای بلغاری شبیه به غذاهای ایذانی، ترکی و یونانی است. غذای میش ماش mish mash (миш маш بسیار شبیه به غذای املت)، موساکا musaka (мусака) شبیه به غذای یونانی موساکا (تخم مرغ و همبرگر)، پولننی چوشکی pulneni chushki (пълнени чушки) یا غذای سارمی یا همان دلمه که نمونه ای از دیگر غذاهای بلغاری است را حتماً امتحان کنید. اگر علاقه مند به پاستا هستید به سراغ بانیتسا بروید که پاستایی پر از پنیر است و عکس آن را در زیر می بینید.

سوپ سفارش دهید

زمانی که بچه بودم مادرم برای اینکه من سوپ بخورم بهم می گفت که سوپ باعث می گردد که زودتر بزرگ شوم و قد بلندی داشته باشم. اگر آن موقع سوپ بلغاری خورده بودم حتماً الان قدی به بلندی 2 متر داشتم! در هر صورت سوپ بلغاری بسیار خوشمزه است و از دیگر سوپ ها بسیار متفاوت می باشد. پس حتماً آن را امتحان کنید. حتما در تابستان ماست و خیار بلغاری را که تاراتور Tarator (таратор) نام دارد امتحان کنید. سوپ لوبیا داغ نیز بسیار خوشمزه است. بلغاری ها سوپی دارند به نام سوپ ترشی سنتی traditional tripe soup که برخی ها عاشق آن می شوند و برخی از آن بدشان می آید. بسته به این که جزو کدام گروه باشید حتما یک قاشق از آن را امتحان کنید.

منبع: claimcompass.eu

منبع: الی گشت
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 787

به "تور ارزان بلغارستان: نکات سفر به بلغارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان بلغارستان: نکات سفر به بلغارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید