منابع 4 گانه چربی

به گزارش وبلاگ راضانی، روغن ها گروه بزرگی از خوراکی ها هستند که مصرف مقادیر محدود (و البته از انواع مفیدشان) در تمام رژیم های غذایی توصیه می گردد. روغن های مفید، آنهایی هستند که منشأ حیوانی ندارند و غیراشباع قلمداد می شوند. به طور کلی، چربی ها را به دو دسته اشباع و غیراشباع تقسیم می نمایند که گروه دوم، خود، دارای دو عضو (تک غیراشباع و

منابع 4 گانه چربی

منابع 4 گانه چربی

نگاهی به تفاوت اسیدهای چرب موجود در مواد غذایی

روغن ها گروه بزرگی از خوراکی ها هستند که مصرف مقادیر محدود (و البته از انواع مفیدشان) در تمام رژیم های غذایی توصیه می گردد. روغن های مفید، آنهایی هستند که منشأ حیوانی ندارند و غیراشباع قلمداد می شوند. به طور کلی، چربی ها را به دو دسته اشباع و غیراشباع تقسیم می نمایند که گروه دوم، خود، دارای دو عضو (تک غیراشباع و چندغیراشباع) است که دریافت هر کدام می تواند فوایدی برای مصرف نماینده در پی داشته باشد. علاوه بر انواع یادشده، اسیدهای چربی از نوع ترانس هم وجود دارند که باید تا آنجایی که می گردد دریافت شان را به حداقل رساند. در پوستر این هفته مان نگاهی انداخته ایم به مهم ترین نکاتی که باید درباره این گروه از خوراکی ها به خاطر داشته باشیم....

اسیدهای چرب تک غیراشباع/عالی

این اسیدهای چرب، کلسترول و تری گلیسرید خون را کم نموده و HDL (چربی خوب) را بالا می برند. بنابراین احتمال بروز بیماری های قلبی با دریافت آنها کمتر می گردد.

منابـع

زیتون

روغن زیتون

کره بادام زمینی

آووکادو

اسیدهای چرب چند غیراشباع/خوب

این اسیدهای چرب به رشد طبیعی بچه ها یاری نموده و برای داشتن پوستی سالم، ضروری هستند و در ساخت ترکیباتی به نام ایکوزانوییدها که در اعمالی مانند تنظیم فشار خون، پاسخ های ایمنی و انتقال تحریکات عصبی دخیل اند، شرکت می نمایند.

منابـع

روغن ذرت

کنجد

روغن آفتابگردان

ماهی قزل آلا و شاه ماهی

گردو

اسیدهای چرب اشباع/نسبتا خوب

زیاده روی در دریافت این گروه، چربی خون را بالا می برد؛ یعنی موجب افزایش LDL (چربی بد) شده اما تأثیری بر HDL (چربی خوب) نمی گذارد و به این ترتیب احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را می افزایند. ضمناً، مقدار رادیکال های آزاد را در بدن بالا برده و سرطان زا خواهند بود. یادتان باشد که چربی خون، خود، عاملی خواهد بود برای افزایش قند خون و بنابراین دیابتی ها نباید این دسته از اسیدهای چرب را مصرف نمایند.

منابـع

شیر پرچرب

خامه

پنیر

گوشت قرمز

کره

اسیدهای چرب ترانس/بد

این اسیدهای چرب علاوه بر سرطان زا بودن، موجب افزایش LDL (چربی بد) می شوند و HDL (چربی خوب) را هم کم می نمایند. به این ترتیب، بیش از اسیدهای چرب اشباع، احتمال بروز بیماری های قلبی را بالا می برند.

منابـع

سیب زمینی سرخ نموده

بیسکوییت و انواع شیرینی

چیپس

انواع فست فود

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 639

به "منابع 4 گانه چربی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع 4 گانه چربی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید