خبرنگاران مدرسه موزه به معرفی میراث فرهنگی و توسعه گردشگری کمک می کند

به گزارش وبلاگ راضانی، تهران- خبرنگاران- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: علاوه بر مدارس و موزه ها، ایجاد مدرسه موزه به شناخت و معرفی مفاهیم میراث فرهنگی و توسعه گردشگری کمک می کند.

خبرنگاران مدرسه موزه به معرفی میراث فرهنگی و توسعه گردشگری کمک می کند

به گزارش خبرنگاران از میراث آریا، علی اصغر مونسان عصر چهارشنبه در آیین امضا تفاهم نامه مشترک با وزارت آموزش و پرورش و شهرداری تهران برای احیا و بهره برداری مدارس ماندگار تهران، با بیان این که بناهای تاریخی جزء هویت ملی کشور هستند، گفت: ایران با پیشینه ای تاریخی و میراث گرانبها، کشوری است که بناهای تاریخی فراوانی دارد و موضوعات متنوعی را در خود جای داده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به مدارسی که آموزش و پرورش در اختیار دارد، گفت: این مدارس جزء بناهای تاریخی ارزشمند محسوب می شوند و علاوه بر این که میراث ملموس هستند به واسطه برخی از موضوعات میراث ناملموس را نیز در بر می گیرند. میراث ملموس و میراث ناملموس هر دو از موضوعاتی هستند که در آموزش و پرورش وجود دارد.

این تفاهم نامه می تواند باعث اجرایی شدن ایده مدرسه موزه شود تا مدارس نیز در کنار موزه هایی که در کشور فعالیت می کنند به معرفی مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی و توسعه گردشگری کمک کنند.

صیانت از بناهای تاریخی با کمک دستگاه های مختلف

مونسان یادآور شد: سال گذشته مجلس قانونی را مصوب کرد که بر اساس آن دستگاه های مختلف که بناهای تاریخی دارند باید به حفظ و صیانت از این آثار کمک کنند؛ این مصوبه خوبی است و می تواند به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بودجه اندکی که در اختیار دارد در خصوص صیانت بهتر از آثار تاریخی کمک کند.

وی گفت: خوشبختانه شهرداران نیز در این خصوص همکاری خوبی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارند و در تهران شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر به این موضوعات توجه ویژه ای دارند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ایده موزه مدرسه نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت، با توجه به این که تعداد موزه های خصوصی ما در سال گذشته رشد چشم گیری داشته، مدرسه موزه نیز می تواند در راستای شناخت و معرفی هرچه بهتر مفاهیم میراثی به ما بیش از پیش کمک کند.

مدرسه تنها یک ساختمان نیست

محسن حاجی میرزایی نیز در این مراسم مطرح نمود: مأموریت داریم مدرسه را به طور ویژه مورد توجه قرار دهیم، مدرسه تنها یک ساختمان نیست بلکه کانون زندگی است. هویت ساز، شخصیت ساز و آینده ساز است و جزو شاخص ترین عناصر جامعه به حساب می آید.

توجه به مدرسه، توجه به آینده و فرهنگ یک کشور و جامعه است و ما مأموریت داریم که مدرسه را به عنوان یک عنصر حیاتی و کانون اجتماع ماندگار کنیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه مدارس ماندگار، ویژگی منحصر به فردی دارند، اضافه نمود: این مدارس جزو تاریخ کشور به حساب می آیند خاطرات و خطرات گسترده ای پیرامون این مدارس وجود داشته است از این رو می توانند بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

او خاطر نشان کرد: بهترین شکل صیانت از مدرسه حفظ کارکرد قبلی آن است، مدرسه باید مدرسه بماند بنابراین نباید انقطاعی بین کارکردهای مدرسه با کارکردهای ثانوی آن ایجاد شود. این مدارس متعلق به مردم و نسل های آینده است که ایده موزه مدرسه بر همین اساس شکل گرفته است.

هدف شهرداری حفظ و نگهداری ارزش های شهر است

پیروز حناچی هم در این مراسم گفت: حفظ و نگهداری ارزش های شهر یکی از مهمترین هدف هایی است که باید دنبال کنیم، ثروت های شهر همان ارزش هایی هستند که فرصت ظهور و بروز پیدا می کنند.

شهردار تهران اضافه نمود: در این دوره تلاش کردیم نگاه به مدیریت شهری را تغییر دهیم و بر ارزش های آن بیافزاییم که در این خصوص برنامه هایی نیز از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری تبیین و اجرایی شده است. تهران شهری زیبا و مملو از مکان هایی است که محل وقوع اتفاقات تاریخی است، آثار زیادی در این شهر وجود دارد که سابقه تاریخی دارند.

به گزارش خبرنگاران، تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان وزارت خانه های آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهرداری تهران، عصر روز چهارشنبه 28 آبان 99 در محل دبیرستان ماندگار البرز به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم نامه، آن دسته از مدارسی که از قدمت و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی برخوردار بوده و در سطح ملی یا استانی دارای حسن شهرت باشند، برابر ضوابط و مقررات شورای عالی آموزش و پرورش، درزمره مدارس ماندگار مورد بررسی قرار می گیرند.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه، وزارت آموزش و پرورش نسبت به معرفی مدارس ماندگار و سایر بناهای ارزشمند اقدام کرده و زمینه های همکاری برای حفظ، بازسازی، احیا، استمرار فعالیت آموزشی و بهره برداری فرهنگی ابنیه معرفی شده را فراهم می کند.

شهرداری تهران برای اجرای این تفاهم نامه درمورد مدارس ماندگار و سایر بناهای ارزشمند به عنوان بخشی از فضای شهری قابل دسترس شهروندان، اهتمام داشته و در تهیه و اجرای طرح بازسازی، احیا و بهره برداری و نیز تأمین اعتبارات مورد نیاز اقدام خواهد کرد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز نسبت به صدور مجوزهای لازم برای پیشبرد تفاهم نامه و تأمین اعتبارات مورد نیاز، اقدام لازم را به عمل می آورد.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 159

به "خبرنگاران مدرسه موزه به معرفی میراث فرهنگی و توسعه گردشگری کمک می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدرسه موزه به معرفی میراث فرهنگی و توسعه گردشگری کمک می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید