ثبت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد

به گزارش وبلاگ راضانی، نمد شهرکرد قدمتی دیرینه و کهن دارد و این شهر به شهر ملی نمد ثبت شد.

ثبت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد

بهمن عسگری سوادجانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت:

در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد از سوی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ساختمان کوشک (دفتر غرب آسیا) بررسی پس از تایید اعضا ثبت شد.

نمد چهارمحال و بختیاری دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است. هم اکنون 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ تولید نمد در چهارمحال و بختیاری در حال فعالیت است که 500 نفر در آن می توانند کار کنند.

محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی، برای کاربرد در حوزه پزشکی و صنعت خودرو از خصوصیاتی برخوردار است. این هنر قدمتی کهن در چهارمحال و بختیاری دارد.

محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به دو روش سنتی و نوین تولید می شود. تولید کنندگان محصولات نمدی استان در ارائه تولیدات خود رقابت می کنند.

40 تن انواع محصولات نمدی در این استان در هر سال تولید می شود که از این میزان تولید سالانه 15 تن که معادل با 250 هزار دلار تولیدات نمدی است، از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر می شود. این تولیدات را می توان تا 50 تن افزایش داد.

امروزه در بخش تولید نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمدی تولید و روانه بازار مصرف می شود.

به دانشگاه شهرکرد از طرف اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری پیشنهاد شده تا نسبت به ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر این دانشگاه اقدام کند.

بسیاری از تولید کنندگان نمد در چهارمحال و بختیاری دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و برخی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 806

به "ثبت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید