تغییر و تحول در کنکور 1402، کنکور حذف می گردد؟

به گزارش وبلاگ راضانی، به گزارش خبرنگاران، طبق گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی تصویب شد که براساس آن تغییراتی در آزمون سراسری 1402 رخ می دهد. اما این تغییرات چیست؟

تغییر و تحول در کنکور 1402، کنکور حذف می گردد؟

خبرنگاران نوشته است:

تاثیر امتحانات نهایی 60 درصد می گردد

بر همین اساس قرار است از سال 1402 تاثیر امتحانات نهایی پایه دوازدهم به صورت 60 درصد قطعی در کنکور سراسری لحاظ گردد، در حالیکه در سال 1401 این تاثیر 40 درصد خواهد بود.

سابقه تحصیلی

سابقه تحصیلی شامل دروس عمومی و تخصصی سال آخر مدرسه یا همان پیش دانشگاهی است که از طرف وزارت آموزش و پرورش به صورت همگانی از تمام دانشجویان سراسر کشور گرفته می گردد و سطح سوالات آن به صورت استاندارد و کیفی خواهد بود.

آزمون اختصاصی

کنکور سراسری از میان دروس تخصصی رشته های تحصیلی 3 سال آخر مدرسه در هر کدام از گروه آموزشی است که سازمان سنجش سوالات آن را از کتب های درسی وزارت آموزش و پرورش انتخاب می نماید.

سنجش

در سنجش داوطلبان کنکوری، فرآیند ارزیابی اندازه دانش، توانایی و پیشرفت تحصیلی متقاضیان برای ورود به موسسه مورد احتیاج است به صورت نمره کل سابقه تحصیلی و نمره کل آزمون اختصاصی تحقق می یابد.

پذیرش

پذیرش هم به معنای گزینش داوطلبان برای ورود به موسسه های مورد احتیاج در رشته های پرمتقاضی است که به وسیله شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می گردد.

لازم به ذکر است که میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در گروه های آموزشی علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم تجربی، زبان و هنر نمره کل آزمون اختصاصی داوطلبان کنکوری را تشکیل می دهند که اجرای آن از سال 1402 به بعد است.

طبق اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی و سابقه تحصیلی در هر کدام از گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو معین می گردد و هر سه سال قابل بازنگری است و حداقل دوسال قبل از اجرا باید اطلاع رسانی عمومی گردد و زیرگروه ها برای پذیرش از سال تحصیلی 1402 و بعد از آن، در هر گروه آزمایشی حذف می گردد.

پذیرش در رشته محل هایی که پرمتقاضی نیستند مطابق سوابق تحصیلی و مطابق مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام خواهد شد و در رشته محل های پرمتقاضی هم با اعمال نمره کل نهایی حاصل از ترکیب نمره کل آزمون اختصاصی و نمره کل سابقه تحصیلی خواهد بود.

دروس عمومی در کنکور حذف می شوند

ابراهیم سوزنچی معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال 1402 فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف خواهد شد اضافه کرد: با این کار سوالات تخصصی می تواند عمیق ترطرح گردد.

او ادامه داد: کنکور قابل حذف شدن نیست، زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود 80 هزار جایگاه دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خوب دانشگاه آزاد وجود دارد.

دو مرحله ای شدن کنکور از سال 1402 قطعی است

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره اظهار نظرات مجلس در زمینه ناقص بودن مصوبه دو مرحله ای شدن کنکور گفت: دو مرحله ای شدن برگزاری کنکور از سال 1402 به صورت قطعی اجرایی خواهد شد و هرگونه آئین نامه و کمبودی در مصوبه دو مرحله ای شدن کنکور از سال 1402 وجود دارد باید از سوی شورای سنجش و پذیرش اعلام گردد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را آنالیز نمایند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 794

به "تغییر و تحول در کنکور 1402، کنکور حذف می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر و تحول در کنکور 1402، کنکور حذف می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید