زبانشناس و شرق شناس شهیر گرجستانی درگذشت

به گزارش وبلاگ راضانی، به گزارش خبرنگاران، به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان، تاماز گامقرلیدزه، زبانشناس و شرقشناس مشهور گرجی 15 فوریه 2021 برابر 27 بهمن 1399 در سن 91 سالگی درگذشت. گامقرلیدزه برای مدت طولانی ریاست انستیتوی شرق شناسی تفلیس به نام گیورگی تسرتلی و تا انتها عمر ریاست شورای علمی این موسسه را بر عهده داشت. وی جوایز و مدال های معتبر علمی متعددی را به خود اختصاص داده بود.

زبانشناس و شرق شناس شهیر گرجستانی درگذشت

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

از زمان اتحاد جماهیر شوروی، گامقرلیدزه مشهورترین و معتبرترین دانشمند گرجی در دنیا بود. او همچنین بسیاری از دانشمندان گرجی را تربیت نموده است. در سال 2005، گامکرلیدزه به عنوان رئیس آموزشگاه ملی علوم گرجستان انتخاب شد، این سمت را تا سال 2013 حفظ کرد. وی به عنوان عضو افتخاری تعدادی از انجمن های علمی معتبر خارج از کشور انتخاب شده بود. دکتری افتخاری از سوی دانشگاه های بن (آلمان) و شیکاگو (آمریکا) به وی اعطاء شده بود. وی از سال 1986 تا 1988 رئیس انجمن زبانشناسی اروپا بود.

در سال های 1990-1991 وی عضو شورای عالی جمهوری گرجستان بود: عضو کمیسیون فرهنگ، آموزش و علوم حزب کمونیست گرجستان. همچنین در تدوین قانون احیای استقلال دولت گرجستان (9 آوریل 1991) نقش برجسته داشته است. از دیگر سمت های وی می توان به این موارد اشاره نمود: عضو شورای دولتی جمهوری گرجستان (1992)؛ نماینده مجلس سوم گرجستان در سال های 1992-1995، رئیس کمیسیون امور خارجه. عضو مجلس گرجستان چهارم در سال های 1995-1999 و عضو مجلس گرجستان در پنجمین دوره در سال های 1999 تا 2004.

یکی از مهمترین آثار گامقرلیدزه در زمینه مطالعات هند و اروپایی دنیا بود، تحقیقات بنیادی وی زبان هند و اروپایی و هندو اروپایی است که با همکاری ویاچسلاو ایوانف تألیف شده است (Tt. I-II، 1984).

پیش از درگذشت وی، در تاریخ 13 فوریه ، به ابتکار وزیر آموزش ، علوم ، فرهنگ و ورزش گرجستان میخائیل چخنکل ، جایزه تاماز گامقرلیدزه بدلیل دستاوردهای برجسته و سهم استاد در زبانشناسی تاسیس شد. علاوه بر این ، اعلام شد که کمیته ای به نام Tamaz Gamkrelidze در دانشگاه دولتی تفلیس تشکیل گردد و اعطای بورسیه تحصیلی برای دانشجویان به نام وی صورت پذیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 288

به "زبانشناس و شرق شناس شهیر گرجستانی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زبانشناس و شرق شناس شهیر گرجستانی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید