ترفندهای نگهداری طولانی مدت انواع مواد غذایی

به گزارش وبلاگ راضانی، بسیاری از خانم های خانه دار در نگهداری مواد غذایی دچار مشکل می شوند و از نحوه نگهداری مواد غذایی مطلع نیستند. در این مطلب سعی می کنیم تا نحوهی نگهداری مواد ضروری در خانه را به شما شرح دهیم.

ترفندهای نگهداری طولانی مدت انواع مواد غذایی

روش نگهداری مواد غذایی مختلف

1.سیب زمینی

سیب زمینی یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی به شمار می رود که در سبد غذایی خانواده های ایرانی قرار گرفته است. این ماده غذایی هواداران بسیاری دارد و به همین خاطر در اغلب موارد بیش از احتیاج روزانه خریداری می شود. بهتر است سیب زمینی را در محلی تاریک خنک و دور از نور نگهداری کنید. این روش نیز باعث افزایش ماندگاری این ماده غذایی خواهد شد. قرارگیری سیب زمینی در معرض نور خورشید و یا نور فلورسنت ماده ای به نام کلروفیل را ایجاد می نماید که پوست سیب زمینی را به رنگ سبز تغییر می دهد.

2. گوجه فرنگی

یکی از برترین راه ها برای نگهداری گوجه فرنگی استفاده از یخچال است. پس از اینکه گوجه ها را با دقت شسته و خشک نموده اید، آن ها را در یک ظرف مناسب درب دار قرار دهید، سپس در یخچال قرار دهید. این روش علاوه بر حفظ بافت و طعم، به حفظ خواص تغذیه ای گوجه فرنگی نیز یاری می نماید.

3. سبزی خوردن

برای تازه نگه داشتن سبزی خوردن، می توانید آنها را درون یک کیسه پارچه ای بریزید و آن را داخل یک کیسه فریزر یا نایلون مناسب قرار دهید. این کیسه نخی آب اضافی سبزی را جذب می نماید و پلاستیک نیز مانع گردش هوای اضافه در میان سبزی ها می شود. با این روش می توانید به مدت 4 روز سبزی ها را تازه در یخچال نگهداری کنید.

4.سیب

مقادیر کم سیب را می توانید در یخچال خانگی نگهداری نمایید، به این صورت که سیب ها را داخل پاکت پلاستیکی گذاشته و درب پلاستیک را کامل ببندید و چند سوراخ کوچک روی آن ایجاد کنید. اگر در منزلتان زیرزمین خنک دارید، ماندگاری سیب در آن محل نیز می تواند مطلوب باشد. به این صورت که سیب ها را در داخل روزنامه بپیچید و در جای خنک در زیر زمین نگهداری کنید.

5. پیاز

پیاز باید در جایی به دور از رطوبت یعنی در مکانی خنک و خشک نگهداری شوند زیرا رطوبت باعث کپک زدن پیاز می شود. پیازها باید در یک فضای کاملا خشک که دارای تهویه است نگهداری شوند تا پوستشان کاملا خشک بماند. به هیچ عنوان آن ها را در محفظه دربسته نگهداری نکنید زیرا به دلیل نبود کافی هوا به سرعت فاسد می شوند.

6. خیار

خیارهای تازه را با آب سرد بشویید و خشک کنید سپس خیارها را در یک حوله کاغذی یا یک پارچه نخی بپیچید تا آب اضافی آن جذب شود. در پایان می توانید خیار ها را در داخل ظرف های در بسته یا کیسه های نگهدارنده مواد غذایی بسته بندی و در یخچال نگهداری کنید.

7. فلفل دلمه ای

قبل از هرچیز فلفل دلمه را بشویید و با پارچه نخی خشک کنید و در کیسه پلاستیکی وکیوم گذاشته و داخل یخچال بگذارید. پس از هر بار احتیاج می توانید کیسه را باز کنید و یک فلفل دلمه ای کامل را برداشته و بقیه آن را در یخچال نگه دارید. وقتی با این روش نگه داری شود، فلفل دلمه ای 1 تا 2 هفته سالم می ماند.

8. تخم مرغ

تخم مرغ را در یخچال نگهداری کنید تا از فاسد شدن آن جلوگیری شود. در فصول گرم سال از مغازه هایی خرید کنید که تخم مرغ را در یخچال نگهداری می نمایند. تخم مرغ را درون بسته بندی در پوش دار یا ظروف دربسته بگذارید.

پوسته تخم مرغ خام نباید شکسته شود زیرا میکروب و آلودگی به وسیله منافذ موجود روی پوسته به آن راه می یابد. اگر پوسته تخم مرغ به خون یا مدفوع مرغ آغشته بود آن را بشورید و سریع مصرف کنید.

تخم مرغ را در مجاورت غذاهایی با بو و طعم تند مانند سیر، پیاز، پنیر و گوشت نگذارید زیرا بوی مواد مختلف موجود در یخچال را از راه منافذ پوست به خود جذب می نماید.

اگر تخم مرغی شکست یا ترک برداشت، محتویات آن را در یک ظرف تمیز دردار ریخته و در یخچال قرار دهید و در اسرع وقت بهره ببرید. تخم مرغ را در بدنه اصلی یخچال که دمای ثابت و خنک است ، نگه دارید.

9. شیر

شیر پاستوریزه بعد از باز شدن باید نهایتا تا 3 روز مصرف شود و بعد از باز شدن لازم به جوشاندن نیست اما شیر محلی لازم به جوشانده شدن تا حداقل 20 دقیقه است. هیچ گاه شیر جوشیده شده داغ را در ظرف پلاستیکی نریزید. شیر باید سرد شود و سپس در یخچال گذاشته شود. شیر جوشیده شده گاو را در یک بطری شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید. توصیه می شود شیر محلی نیز کمتر از 3 روز مصرف شود.

10. مرغ

مرغ خام را می توان تقریبا 1 تا 2 روز در یخچال نگهداری کرد. همین امر در خصوص بوقلمون خام و سایر طیور نیز صدق می نماید. در همین حال مرغ پخته تقریبا 3-4 روز در یخچال سالم باقی می ماند. برترین روش برای نگهداری طولانی مدت مرغ، فریز کردن آن است.

11. ماهی

برای نگهداری ماهی خوراکی در یخچال ابتدا پولک های ماهی های تازه را کنده و محتویات شکم ماهی را کامل خالی کنید بعد سر و بال های آن را جدا نموده و بعد ماهی را به خوبی بشورید. ماهی را بعد از این مراحل قطعه قطعه نموده سپس، مدت کوتاهی اجازه دهید تا اب اضافی ماهی گرفته شده و در کیسه های مخصوص، ماهی را فریز کنید.

12. گوشت قرمز

برای نگهداری گوشت پس از انتقال گوشت به منزل باید بلافاصله آن را در یخچال قرار داده و یا منجمد کنید. این عمل به حفظ تازگی گوشت و کاهش رشد باکتری ها یاری می نماید. دمای یخچال باید 4-0 درجه سانتیگراد بوده و گوشت تازه به فاصله 1 الی 2 روز مصرف شود.

13. موز

اگر موزهای شما سیاه شده اند ولی گوشت آنها هنوز سفت و قابل خوردن است برای نگهداری طولانی مدت می توانید آنها را در فریزر قرار دهید. کندن پوست موز بعد از انجماد کار چالش انگیزی است. لذا برای نگهداری موز در فریزر بهتر است قبل از گذاشتن آن ها در فریزر، پوستشان را جدا نمایید.

14. سیر

اگر قرار است سیر را به مدت طولانی نگهداری کنید، آنها را در جایی کاملا خشک و خنک داخل روزنامه بپیچید. یا اینکه ابتدا برای چند روز متوالی، سیرها را کامل و بوته ای با پوست رویی شان زیر نور آفتاب بگذارید تا پوستشان کاملا خشک شود. سپس آنها را در محلی خشک و خنک برای حدود 4 ماه بدون نگرانی از جوانه زدن، نگه دارید.

15. زیتون

برای نگهداری زیتون ابتدا زیتون ها را درون یک ظرف بریزید به طوری که روی آن کاملا با آب پوشیده شده باشد. سپس حدود یک قاشق مربا خوری نمک داخل ظرف اضافه کنید و آن را هم بزنید تا در آب به خوبی حل شود. روش نگهداری زیتون کار مسئله ای نیست، فقط کافیست مقداری دقت به خرج دهید. اگر قصد روش نگهداری زیتون به مدت چند هفته را دارید می توانید هر هفته یا هر دو هفته آب نمک را تغییر دهید اما اگر حجم زیتون ها بالا است هر روز آب و نمک محتوای ظرف را تعویض کنید.

16. پنیر

برترین روش نگهداری پنیر قرار دادن پنیر در اب نمک و یخچال است. برای نگهداری بهتر می توانید در شیشه ای از روغن زیتون شناور کنید و انواع طعم دهنده ها مثل سبزیجات معطر یا حبه های سیر و فلفل را در روغن آنها بریزید. بعلاوه برای جلوگیری از خشک شدن پنیر، روی طرف بریده شده آن کمی کره یا روغن بمالید.

17. ماست

بدون شک برترین روش نگهداری ماست برای مدت زیاد و حفظ طعم و کیفیت آن، قرار دادن آن در یخچال در دمای 5 تا 7 درجه سانتیگراد و در ظروف سفالی، شیشه ای یا پلاستیکی استاندارد است.

18. کره

کره به دلیل داشتن حداکثر 16 درصد آب در برابر فساد بسیار حساس است و به همین خاطر علاوه بر این که ضروری است از خرید کره نرم شده اجتناب شود، حتما باید آن را در فریزر با دمای منفی 18 سانتی گراد (فریزر خانگی یا فروشگاهی) نگهداری کرد نه درون یخچال.

19. مربا

اگر به تازگی یک شیشه مربا خریداری نموده اید، برترین روش نگهداری از مربا این است که آن را در کابینت آشپزخانه خود نگهداری کنید، زیرا تا زمانی که درب مربا باز نشده است، لازم نیست حتما آن را در یخچال نگه داری نمایید. شیشه های مهر و موم شده مرباهای خانگی را نیز می توان در دمای اتاق نگهداری کرد.

پس از باز شدن مربا، بهتر است آن را در یخچال قرار دهید زیرا این کار از رشد کپک و مخمر در مربا جلوگیری می نماید. اگر مربای باز شده را در یخچال نگذارید، احتمالا زودتر خراب خواهد شد. نگهداری مرباهای باز شده در یخچال، فرایند فاسد شدن مربا را آهسته تر نموده و در نتیجه ماندگاری آن را افزایش می دهد.

منبع: هفت گنج
انتشار: 23 آبان 1402 بروزرسانی: 23 آبان 1402 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1129

به "ترفندهای نگهداری طولانی مدت انواع مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترفندهای نگهداری طولانی مدت انواع مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید