بهترین مکان ها برای بازدید در هامپی، میراث جهانی یونسکو در هند

به گزارش وبلاگ راضانی، هامپی، دهکده ای تاریخی در کارناتاکا، واقع در کشور هندوستان است. این مجموعه تاریخی، ویرانه های باستانی و معابد معروف و فراوانی دارد که مورد توجه بازدید کنندگان قرار می گیرد.

بهترین مکان ها برای بازدید در هامپی، میراث جهانی یونسکو در هند

یکی از سایت های میراث جهانی یونسکو، روستای باستانی هامپی (Hampi) واقع در استان جنوبی هند، یعنی کارناتاکا (Karnataka) است که زمانی به عنوان مرکز یکی از بزرگ ترین پادشاهی های هند، امپراتوری ویجایاناگارا (Vijayanagara Empire) شناخته شده است. در قرن شانزدهم، این روستا از طریق سلطان دکان (Deccan sultanate) به خاک کشیده و ویران شد. ویرانه هایی که امروز در این مکان قابل مشاهده است، بقایای باستانی به جا مانده از آن زمان هستند. تخته سنگ برنزی و بقایای معابد و کاخ ها، بهترین مکان ها برای بازدید در روستای هامپی هستند.

معبد ویجایا ویتهالا (Vijaya Vitthala Temple)

معبد ویجایا ویتهالا، مجموعه ای بزرگ است که قدمت آن به قرن 15 باز می شود. گفته می شود این معبد، بزرگ ترین سازه تاریخی در منطقه است که به لرد ویتهالا که تجسمی از برد ویشنا است، اختصاص داده شده بود. در این معبد، چندیدن زیارتگاه، عمارت و سالن از جمله سالن اصلی (Maha Mantapa)، سالن ازدواج (Kalayana Mantapa)، زیارتگاه الهه (Shrine Devi) و سالن جشنواره (Utsav Mantapa) وجود دارد. در حیاط این معبد، یک ارابه سنگی خیره کننده وجود دارد که شاید برجسته ترین ساختار در این مجموعه باشد. این معبد یک میراث تاریخی و معماری با ارزش به شمار می آید که هنر نقاشی پیچیده ای را از به تصویر کشیدن خدایان مختلف به نمایش می گذارد.

زمان بازدید از معبد: دوشنبه تا یکشنبه، ساعت 30:8 صبح تا 30:5 بعد از ظهر

هزینه ورود: 10 روپیه برای هندیان، 5 دلار برای خارجی ها، 25 روپیه برای دوربین فیلم برداری

معبد سری ویروپاکشا (Sri Virupaksha Temple)

یکی از مراکز اصلی زیارت در هامپی، معبد سری ویروپاکشا است که قدمت آن به قرن هفتم باز می شود. این معبد، جزء قدیمی ترین معابد این کشور است که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. اینجا به ویروپاکشا اختصاص داده شده و تجسمی از لرد شیوا است. این معبد دارای دروازه های بزرگ، سالن، حیاط، زیارتگاه و دیگر ساختار های کوچک است. در اینجا، دیوار هایی را خواهید دید که داستان و افسانه های هندی بر روی آن ها حک شده که نشان دهنده هنری باستانی است.

زمان بازدید از معبد: دوشنبه تا شنبه، ساعت 00:6 صبح تا 00:6 بعد از ظهر

هزینه ورود: 5 روپیه برای هندیان، 5 دلار برای خارجی ها، 500 روپیه برای دوربین فیلم برداری و 50 برای دوربین عکاسی

مجموعه معبد هماکوتا هیل (Hemakuta Hill Temple Complex)

در قسمت جنوبی هامپی، معبد هماکوتا هیل با چندین معبد هندو که در طول قرن 9 تا 14 ساخته شده است، قرار گرفته است. بسیاری از معابدی که در این مجموعه قرار دارند، به لرد شیوا اختصاص داده شده اند، برخی از آن ها دست نخورده به جای مانده و از برخی دیگر فقط ویرانه ای به جای مانده است، با این حال ارزش بازدید را دارند. معماری این معبد، بسیار منحصر به فرد است. این سازه سه لایه، دارای سقفی هرمی شکل است که از گرانیت ساخته شده است. دیوار های این مجموعه با نقوش گل دار تزئین شده است. معبد برجسته و معروفی که در این مجموعه وجود دارد، معبد مولا ویروپاکشا (Mula Virupaksha) نام دارد.

معبد لاکشمی ناراسیمها (Lakshmi Narasimha Temple)

این معبد دارای بزرگ ترین مجسمه در هامپی است. این مجسمه سنگی با ارتفاع 6.7 متری از لرد ناراسیمها (تجسمی از لرد ویشنا) است که قدمت آن به سال 1528 میلادی باز می شود. خدایی بر روی ماری هفت سر (sheshanaga) در حالت چهار زانو نشسته است.

زمان بازدید از معبد: دوشنبه تا یکشنبه، ساعت 00:6 صبح تا 00:6 بعد از ظهر

هزینه ورود: رایگان

معبد آچیوتارایا (Achyutaraya)

معبد آچیوتارایا، آخرین معبد ساخته شده در روستای هامپی است که قدمت آن به قرن شانزدهم باز می شود که سبک معماری ویجایاناگارا (Vijayanagara) را مجسم می کند. این معبد بین دو تپه ماتانگا (Matanga) و گاندهامادانا (Gandhamadana) قرار گفته که چندین برابر به مجذوب کنندهیت آن افزوده است. معبد، دارای حیاطی بزرگ با ستون های حک شده پیچیده و جزئیات زینتی است. هر ستون معبد، دارای مجسمه هایی است که در واقع منعکس کننده ساخت و ساز خیره کننده آن است.

معبد ساسیوکالو گانشا (Sasivekalu Ganesha Temple)

معبد ساسیوکالو گانشا، در قسمت جنوبی هماکوتا هیل قرار گرفته است. نکته برجسته ای که در این معبد وجود دارد، مجسمه 2.5 متری لرد گانش است که ماری بر روی شکم آن حک شده است. با توجه به فرهنگ عامه و داستان ها، یک بار پروردگار گانش، بیش از حد غذا می خورد و برای جلوگیری از ترکیدن شکم خود، ماری را به دور آن گره می زند. این مجسمه در حالت نیمه لوتوس نشسته و دارای چهار دست است. همچنین عمارتی در اطراف این مجسمه قرار گرفته است که از آن محافظت می کند.

زمان بازدید از معبد: دوشنبه تا یکشنبه، ساعت 00:6 صبح تا 00:6 بعد از ظهر

هزینه ورود: رایگان

محوطه سلطنتی (Royal Enclosure)

زمانی به عنوان مقر پادشاه مورد استفاده قرار می گرفت، اما در حال حاضر ویرانه ای است که شبیه به موزه ای در فضای باز محسوب می شود. اینجا بیش از 59 هزار متر مربع مساحت دارد که در آن می توان معابد، کاخ ها، قنات ها، مخازن آب و چندین ساختمان دیگر را دید که گذشته ای پررونق را نشان می دهند. برجسته ترین بنا در این محوطه سلطنتی، مخزنی هفت متری، دارای پنج ردیف است. این مخزن دارای 100 سلول است که حمام ملکه به سبک مهماری هندی-اسلامی، با تالاری زیر زمینی در آن قرار گرفته است. این سازه، نشان دهنده درخشش معماری با طرح های خلاقانه آن روزها است.

بازار هامپی

بازار هامپی، یکی از مکان های محبوبی است که شما را به زمان گذشته باز می گرداند. در این بازار که بیش از یک کیلومتر است، می توانید در هر دو طرف خرابه غرفه ها ببنید. این بازار قطعا ارزش بررسی و بازدید را دارد. مجسمه بزرگی از ناندی بول (Nandi Bull) در انتهای شرقی این خیابان باستانی، همراه با یک گالری عکس منحصر به فرد که قدمت آن به قرن نوزدهم باز می شود، قابل رویت است. ورود به گالری رایگان است. همچنین در این مکان تعداد زیادی مغازه وجود دارد که می توانید از آن ها وسایلی نظیر: صنایع دستی حک شده، سکه های عتیقه، شال های گلدوزی و جواهرات را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

خرابه های کنار رودخانه

هزاران شیوا لینگاس (Shiva Lingas) بر روی تخته سنگ های کنار رودخانه حک شده است. همچنین در اطراف، چندین مجسمه، زیارتگاه کوچک، غرفه و آثار باستانی به چشم می خورد.

زمان بازدید: دوشنبه تا یکشنبه، ساعت 00:6 صبح تا 00:6 بعد از ظهر

هزینه ورود: 30 روپیه برای هر نفر

تپه ماتانگا (Matanga Hill)

برای داشتن چشم اندازی بی نظیر از خرابه های به جا مانده در روستای هامپی، بازدید از تپه ماتانگا داشته باشید. تپه ماتانگا، بالا ترین نقطه در این مکان است. صعود، کوتاه و آسان خواهد بود. در نوک قله، معبد باستانی ویرابهادرا (Veerabhadra temple) را خواهید دید.

بخش موزه باستان شناسی

در موزه باستان شناسی هامپی، سکه های طلا و نقره باستانی، لوح های فلزی، مجسمه، مجسمه های سنگ تراشی شده از خدایان هندو، نقاشی، اسلحه و دیگر آثار باستانی را می توانید ببینید. شما می توانید از این گنجینه نهایت لذت را ببرید.

زمان بازدید: دوشنبه تا یکشنبه (به جز جمعه)، ساعت 10 صبح تا 5 بعد از ظهر

هزینه ورود: 5 روپیه برای هر نفر

جزیره هیپی (Hippie Island)

خرابه های هامپی در جنوب رودخانه تونگاهادرا (Tungabhadra) قرار گرفته است، در حالی که در شمال آن فرهنگ هیپی رایج است. این مکان بیشتر مورد توجه مسافرانی است که با یک کوله پشتی به سفر می فرایند. احساس آرامشی که از زیبایی های طبیعت حاصل می شود، بر مجذوب کنندهیت این جزیره افزوده است. همچنین چندین کافه زیبا و آلونک رنگارنگ وجود دارد که از اواسط ماه مارس تا انتها اکتبر در حال فعالیت و خدمات رسانی هستند. در اینجا به راحتی می توانید غذاهای غربی و هندی را بیابید. محل اقامت نیز به سبک هیپی، ساده و کوچک اما با وجود تمامی امکانات اساسی است. برای رسیدن به این جزیره، شما باید از طریق قایق موتوری از رودخانه عبور کنید. آخرین قایق تا ساعت 5.5 کار می کند. شما می توانید در اطراف جزیره به دوچرخه سواری بروید و از زیبایی های طبیعی لذت ببرید.

توجه داشته باشید موسم بارندگی و باد، قایق های موتوری کار نمی کنند و شما برای رسیدن به جزیره باید تاکسی اجاره کنید.

انگوندی (Anegundi)

هنگام بازدید از روستای تاریخی هامپی، خوب است که از ویرانه های شهر باستانی انگوندی که در مجاور آن قرار گرفته است هم بازدید داشته باشید. این روستا تنها 12 مایل از هامپی فاصله دارد. این روستا به اندازه حماسه رامایانا (Ramayana) قدمت دارد و خانه آثار تاریخی و معابد حفظ شده است. مجذوب کننده ترین قسمت روستا، فلات آن است. گفته می شود این فلات ها، قدیمی ترین بر روی زمین است. از این رو، این روستا به نام خانه مادر زمین نامیده شده است.

معبد هانومان (Hanuman Temple)

یکی از سایت های مشهور، معبد هانومان است که در بالای تپه آنجیانادری (Anjeyanadri) و در حدود سه کیلومتری هامپی قرار گرفته است. برای رسیدن به این معبد، باید 570 پله را طی کنید. کوه پیمایی تا تپه، نزد گردشگران بسیار محبوب است، زیرا در نهایت، آرامش و چشم اندازی اغوا کننده را به دست خواهید آورد. دیدن طلوع و غروب خورشید از بالای تپه، باعث جذی بیشتر بازدید کنندگان می شود. دوربین خود را فراموش نکنید. این معبد دارای یک بت سنگی است که بر روی آن لرد هانومان حک شده است. همچنین حرم لرد راما و همسرش سیتا نیز در این معبد قرار گرفته است.

نکته قابل توجه: در این محل، میمون های بسیاری وجود دارد، فقط دقت داشته باشید که آن ها را آزار ندهید. این معبد هزینه ورودی ندارد و هر روز تا غروب خورشید باز است.

منبع: کجارو / theculturetrip.com
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 893

به "بهترین مکان ها برای بازدید در هامپی، میراث جهانی یونسکو در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین مکان ها برای بازدید در هامپی، میراث جهانی یونسکو در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید