اهمیت صرف وعده های غذایی منظم در بیماران دیابتی

به گزارش وبلاگ راضانی، فرشته رجحان، چاقی بویژه چاقی شکمی را یکی از دلایل مقاومت به انسولین برشمرد که کنترل قند خون در افراد دیابتی را دچار مشکل می نماید.

اهمیت صرف وعده های غذایی منظم در بیماران دیابتی

وی رعایت یک برنامه غذایی صحیح، فعالیت بدنی مناسب و اصلاح شاخص توده بدنی (BMI) را از جمله عوامل موثر در کنترل قند خون در بیماران دیابتی بیان کرد که علاوه بر بهبود و کنترل قندخون بیمار در پیشگیری از عوارض ناشی از دیابت نظیر افزایش چربی و پرفشاری خون نیز موثر است.

او رعایت زمان بندی مناسب برای صرف غذا در بیماران دیابتی را بسیار مهم بیان کرد و اضافه کرد: فاصله زمانی زیاد بین وعده های غذایی باعث افت قند خون در بیمار دیابتی می گردد؛ بنابراین نظم و ترتیب در زمان خوردن غذا نقش مهمی در کنترل قند خون این بیماران دارد.

رییس گروه تغذیه دارویی معاونت بهداشت، تاکید نمود: بیماران مبتلا به دیابت تا حد امکان باید مقدار مشخص و ثابتی از مواد غذایی را در ساعات معینی از روز مصرف نمایند.

به گفته رجحان، برترین الگوی غذا خوردن در افراد دیابتی صرف غذا در پنج تا شش وعده (سه وعده اصلی غذا و 2 تا 3 میان وعده) است.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی فرد دیابتی شامل مقدار ثابت و مشخصی کربوهیدرات می گردد، گفت: بهتر است رژیم فرد حاوی غلات کامل مانند آرد کامل، نان های سبوس دار و برنج مخلوط با حبوبات و سبزی باشد.

رجحان تاکید نمود: کربوهیدرات ها باید با توجه به شرایط هر فرد و مقدار انسولین مصرفی یا داروهای پایین آورنده قند خون بین وعده های اصلی غذا و میان وعده ها توزیع و مصرف شوند.

به گفته وی، بیماران دیابتی به عنوان میان وعده مناسب می توانند از نان و پنیر و گردو (به همراه خیار، گوجه فرنگی یا سبزی خوردن)، مغزهای بی نمک (بادام، فندق، پسته، بادام زمینی)، ماست میوه ای خانگی، شیر کم چرب و انواع میوه مثل سیب در حجم و مقدار مشخص و مشخص شده استفاده نمایند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، رجحان به اجرای پویش ملی سلامت اشاره نمود و به تمام افراد بالای 18 سال که دارای اضافه وزن هستند بویژه مبتلایان به فشارخون و دیابت توصیه کرد که ضمن شرکت در این پویش و مقدار گیری قند و فشارخون حتما برای تنظیم یک برنامه غذایی و اصلاح شیوه زندگی به کارشناسان تغذیه مراجعه نمایند.

بر اساس این گزارش، خدمات مشاوره تغذیه ای از جمله تنظیم برنامه غذایی در مراکز خدمات جامع سلامت به صورت رایگان ارائه می گردد و شهروندان می توانند برای دریافت مراقبت های تغذیه ای به این مراکز مراجعه نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 آذر 1402 بروزرسانی: 8 آذر 1402 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1130

به "اهمیت صرف وعده های غذایی منظم در بیماران دیابتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت صرف وعده های غذایی منظم در بیماران دیابتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید