از ترخیص خودروهای دپویی چه خبر؟

به گزارش وبلاگ راضانی، خبرنگاران : ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات به دلیل ابهام در رای صادره از سوی مراجع قضایی و مصوبه مربوطه با چالش جدید روبرو شد.

از ترخیص خودروهای دپویی چه خبر؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا؛ صدها دستگاه خودروی دارای پرونده قضایی می توانست طبق مصوبه دولت بعد از برطرف توقیف و بدون قید زمانی از گمرک ترخیص گردد، اما اکنون به دلیل ابهام در رای صادره از سوی مرجع قضایی و مصوبه مربوطه، با وجود برطرف توقیف نه تنها احتمال ترخیص آنها به حداقل رسیده، بلکه ممکن است گمرک براساس قانون نسبت به اعمال مقررات متروکه اقدام کند و هیچ گاه دراختیار صاحبانشان قرار نگیرد.

به تازگی مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه، طی بخشنامه ای به گمرک به شرایط ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی اشاره و اعلام نموده است در مواردی که از خودروهای سواری برطرف توقیف شده و این خودرو مشمول فهرست منضم به بخشنامه مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته نیست، با توجه به اینکه مهلت ترخیص سایر خودروها بر اساس مصوبه هیات وزیران به پایان رسیده اجرای احکام صادره و ترخیص خودروهای برطرف توقیف شده منوط به تمدید مجدد مهلت ترخیص خودروهای سواری موجود و ابلاغ از این دفتر است.

بر این اساس ترخیص خودروهایی که از سوی مرجع قضایی برطرف توقیف می گردد، مانند سایر خودروهای سواری مربوطه مشروط به تمدید مجدد مهلت ترخیص شده است. اما پیش از این و با توجه به مصوبات هیات وزیران شرایط برای این خودروها به نحوی تعریف شد که ترخیص در قید زمان مطرح نبود.

حذف زمان برای ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی

این در حالی است که حدود 12 هزار و 261 خودرو طی سال های گذشته به گمرک و بنادر وارد شد ولی به هر دلیلی ترخیص آنها متوقف شد تا اینکه پایان طی مذاکرات و با مصوبه هیأت وزیران طی چهار مرحله از دی 1397 تا 26 شهریور سال جاری زمان هایی در نظرگرفته شد تا صاحبان کالا طبق شرایط تعریف شده برای مشخص تکلیف و ترخیص خودروها اقدام نمایند و بعد از آن دیگر زمانی تمدید نشد.

بخشی از خودروها (حدود 2500 دستگاه) دارای پرونده قضایی بوده و ترخیص آنها منوط به تصمیم مرجع قضائی شد.

در همین جریان در بهمن ماه سال قبل با مصوبه هیات دولت زمان سه ماهه ای برای خودروهای باقی مانده مشخص شد که این بار در خصوص خودروهای دارای پرونده قضایی قید زمان مطرح نبود. تا قبل از این مصوبه حدود 7153 دستگاه ترخیص و 5108 دستگاه دیگر در گمرک و بنادر باقی مانده بود، ولی در پایان این مهلت در اردیبهشت سال جاری، مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک ایران - طی گزارشی با اشاره به ترخیص های انجام شده خاطرنشان کرد که از خودروهای باقی مانده 2471 دستگاه که عمدتا دارای پرونده قضایی هستند، در صورت صدور رای مبنی بر برائت صاحب کالا از سوی مرجع رسیدگی نماینده، احتیاج به تمدید زمان ندارند، ولی برای 1248 خودروی دیگر که 1100 دستگاه آن فاقد ثبت سفارش است، باید مهلت از سوی هیات دولت تمدید گردد که اگر وزارت صمت نسبت به باز کردن ثبت سفارش اقدام نکند این خودروها هیچ گاه ترخیص نخواهند شد و عملا زمان برای 148 خودرو تمدید می گردد.

در ادامه بار دیگر زمان به مدت سه ماه تا 26 شهریور از سوی هیات دولت تمدید شد و این بار گزارش نهایی معاون فنی گمرک ایران نشان داد که 2325 دستگاه خودروی سواری از مجموع 5108 دستگاه دپو شده باقی مانده در گمرکات (قبل از مصوبه بهمن) ترخیص قطعی و 2783 دستگاه خودرو امکان ترخیص پیدا نکردند که تعدادی از خودروهای به جامانده دارای پروندۀ قضایی بودند.

وی گفته بود که بدیهی است انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که رأی قطعی برائت آنها از سوی مراجع رسیدگی نماینده صادر می گردد، مشمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و ترخیص این خودروها با رعایت سایر مقررات بلامانع است.

چرا ترخیص خودرهای برطرف توقیف شده مشروط به تمدید زمان شد؟ با این حال آنچه اخیرا طی بخشنامه ای به گمرکات اجرایی درباره شرایط ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی ابلاغ شده از ضرورت تمدید زمان برای ترخیص خودرو های برطرف توقیف شده از سوی مرجع قضایی حکایت دارد.

بر اساس پیگیری های ایسنا درباره این بخشنامه و رویه تازه در ترخیص خودرهای توقیفی، ماجرا از این قرار است که در بند (3) مصوبه هیات دولت در بهمن ماه 1398، تأکید شده است که انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی که حکم قطعی برائت آن ها از سوی مرکز رسیدگی نماینده صادر می گردد م، شمول قید زمانی برای ترخیص نبوده و با رعایت سایر مقررات ترخیص آن ها بلامانع است.

بعد از پایان مهلت سه ماهه مصوبه بهمن ماه، وزارت صمت در هفتم خرداد ماه طی نامه ای به معاون اول رئیس جمهور درخواست تمدید مجدد زمان را مطرح می نماید که خواسته می گردد عبارت حکم قطعی در بند(3)، به دستور قضایی تغییر کند، اما آنچه در نهایت در 26 خردادماه توسط هیات وزیران برای تمدید زمان، مصوب شد در بند (2) بر این تاکید داشت که در بند (3) تصویب نامه 29 بهمن 1398، عبارت حکم قطعی برائت به رای قطعی منع پیگیری یا برائت اصلاح می گردد.

به استناد این مصوبه، بعد از پایان مهلت 26 شهریورماه دیگر امکان ترخیص هیچ خودرویی بدون تمدید زمان وجود ندارد مگر خودروهای دارای پرونده قضایی که طبق مصوبه هیات دولت در قید زمان نبودند، بنابراین گمرک ایران تنها در صورتی می تواند نسبت به ترخیص آنها اقدام کند که مرجع قضایی رای قطعی منع پیگیری یا برائت صادر نموده باشد.

احتمالا متروکه شدن از سوی گمرک

ولی آنچه رخ داده این است که از سوی مرجع قضایی اعلام شده با برطرف منع تعقیب، ترخیص با رعایت ضوابط بلامانع خواهد بود؛ این عبارت به نوعی با تاکید مصوبه مبنی بر صدور رای قطعی منع پیگیری یا برائت و بدون قید زمانی همخوانی نداشته، مبهم است و منجر به ترخیص نهایی خودرو از سوی گمرک بدون تمدید زمان نمی گردد، به عبارتی رای صادر شده ولی ادامه ماجرا به ضوابط ارجاع داده شده است.

بر همین اساس در بخشنامه گمرک ایران درباره خودروهای توقیفی موجود در گمرکات که توسط مراجع قضایی برطرف توقیف می شوند تصریح شده است؛ به گونه ای که ترخیص خودروهای برطرف توقیف شده منوط به تمدید مجدد مهلت ترخیص خودروهای سواری موجود طبق مصوبه هیات وزیران و در ادامه ابلاغ توسط مرکز واردات به گمرک ایران است.

تاکید مرجع قضایی در حالی بر اقدام گمرک ایران بر اساس مقررات حاکم بر این سازمان در خصوص خودروهای توقیفی است که در این حالت با توجه به اینکه به قید زمانی اشاره نداشته، گمرک نیز تا زمانی که مهلت تمدید نگردد امکان ترخیص خودروهای برطرف توقیف شده را ندارد.

از این رو، در شرایطی که تمدید زمان بعید به نظر می رسد احتمال اینکه گمرک بر اساس مقررات و ضوابط حاکم بر خود اقدام و این خودروها که برطرف توقیف شده ولی مصوبه ای برای تمدید زمان ندارند را متروکه اعلام کند وجود دارد.

این در حالی است که بعد از مهلت 26 شهریور ماه، دیگر زمانی تمدید نشد و مابقی خودروها که بخشی از آن فاقد ثبت سفارش بود مشمول مقررات متروکه شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 229

به "از ترخیص خودروهای دپویی چه خبر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از ترخیص خودروهای دپویی چه خبر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید