آیا باید در اتاق کودک دستگاه بخور داشته باشیم؟

به گزارش وبلاگ راضانی، اگر کودک کوچکی دارید، حتما می دانید که آغاز زمستان به ناچار منجر به خشکی پوست، افزایش بیماری های ویروسی و گرفتگی مجرای بینی می گردد. یک دستگاه بخور در اتاق کودک، می تواند یک تغییر واقعی برای کاهش علائم ناراحت کننده او باشد.

آیا باید در اتاق کودک دستگاه بخور داشته باشیم؟

اما آیا دستگاه های مرطوب نماینده و دستگاه بخور در اتاق کودک برای کودک شما بی خطر هستند؟ آیا اقدامات احتیاطی برای نحوه استفاده از آن هاوجود دارد؟ مانند اینکه یک دستگاه بخور چقدر باید به کودک نزدیک باشد و روی چه تنظیماتی باید آن را روشن نگه دارید؟ این مقاله یک راهنمای جمع و جور درباره نحوه استفاده از دستگاه بخور در اتاق کودک است.

برای داشتن زندگی سالم در خانه، بهره مندی از رطوبت بهینه لازم است. این مساله هم برای بزرگسالان و هم برای بچه ها خردسال معتبر است. البته باید در نظر داشت که رطوبت بالا در واقع می تواند به سلامت کودک آسیب برساند. با این حال، بسیاری از والدین این نکته را نادیده می گیرند.

از آنجایی که کودک بیشتر وقت خود را در اتاق خواب خود می گذراند، در نظر گرفتن میزان رطوبت بسیار لازم است. همان طور که احتمالا می دانید، خواب نقش مهمی در رشد یک کودک دارد. با این حال، رطوبت می تواند تا حد زیادی بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد.

برای سالم ماندن، کودک شما باید از خوابی آرام و آرام لذت ببرد. علاوه بر این، بدن انسان، به ویژه در زمان تولد، انرژی را در طول خواب بازیافت می نماید. بنابراین توجه به رطوبت اتاق لازم است. در این مقاله، چگونگی و چرایی اهمیت مرطوب کردن اتاق کودک را دریابید.

دلایل استفاده از دستگاه بخور در اتاق کودک

مرطوب کردن محل خواب نوزاد به دلایل زیادی لازم است. برای حفظ سلامتی عالی، یک نوزاد باید از محیطی سالم در اتاق خواب خود لذت ببرد. برای این کار، به عنوان والدین، باید به هر قیمتی سطح رطوبت هوا را کنترل کنید. در اتاقی که به نوزاد اختصاص داده شده است، دمای توصیه شده ایده آل از 18 تا 21درجه سانتی گراد متغیر است.

یک نوزاد نمی تواند دمای بدن خود را به درستی تنظیم کند. به همین علت باید از مطلوب بودن دمای محیط اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این، در فصل تابستان، گرمای زیاد به کاهش سطح رطوبت هوا و به عبارت دیگر سطح رطوبت هوا یاری می نماید. وقتی هوا در حالت گازی باشد، هوا فاقد آب است.

در زمستان، با وسایل گرمایشی که استفاده می کنید به کاهش بیماری های تنفسی یاری می کنید. با این حال، هنگامی که هوا خیلی خشک است، غشاهای مخاطی گرگ ماهی را خشک می نماید. این می تواند منجر به تحریک ریه، مسائل خواب، احتقان بینی و حملات سرفه گردد. برای جلوگیری از همه این بیماری ها، به هیچ عنوان از بالا بردن سطح رطوبت غافل نشوید.

هنگامی که هوای اتاق کودک خشک است، باعث بروز چندین مشکل سلامتی می گردد. اول اینکه هوای خشک می تواند راه بینی کودک را مسدود کند که نفس کشیدن را سخت می نماید. علاوه بر این، هوای کم رطوبت برای شرایط مختلف مساعد است: برونشیت، ورم ملتحمه. و این تمام نیست، پوست کودک را خشک می نماید.

در هر صورت، یک چیز را به خاطر بسپارید: زمانی که سطح رطوبت نسبی از 60 درصد بیشتر گردد، هوا برای تکثیر باکتری ها مساعد است. این خطر ابتلا به عفونت را در کودک نوپا افزایش می دهد. در اتاقی که خیلی مرطوب است، نوزادان ممکن است از مسائل تنفسی مانند آسم رنج ببرند. لطفا توجه داشته باشید که مرطوب کردن اتاق فرشته کوچولو بسیار لازم است، اما نه بیش از حد.

چگونه دستگاه های بخور به نوزادان یاری می نمایند؟

دستگاه های بخور آب را به بخار تبدیل می نمایند و آن را به وسیله یک دهانه به هوا وارد می نمایند. این فرآیند رطوبت هوا را افزایش می دهد و هنگامی که هوای مرطوب به وسیله دهان یا بینی وارد می گردد، می تواند به کاهش خشکی راه های هوایی شما یاری کند.

فواید وجود دستگاه بخور در اتاق کودک

مزایای دستگاه های مرطوب نماینده برای نوزادان عبارتند از:

  • برطرف خشکی هوا
  • مرطوب نگه داشتن مجاری بینی که باعث کاهش احتقان می گردد
  • جلوگیری از خشکی پوست
  • ایجاد صدای آرامش بخش

جنیفر فورسترلینگ، پزشک متخصص اطفال دانشگاه واشنگتن در پریمیتر اطفال در سنت لوئیس، می گوید: دستگاه بخور در اتاق کودک هنگامی که آن ها دچار عفونت های تنفسی فوقانی هستند یا زمانی که هوا در خانه بسیار خشک است -در زمستان، مفید هستند. هوای مرطوب شده مجرای بینی را مرطوب نگه داشته مخاط را کمتر چسبنده می نماید که منجر به تنفس راحت تر و اغلب خواب بهتر می گردد.

علاوه بر این، دستگاه های بخور می توانند به جلوگیری از خشکی پوست و جلوگیری از اگزما یاری نمایند. از طرف دیگر برخی از نوزادان صدایی را که دستگاه های بخور منتشر می نمایند دوست دارند.

ویژگی های دستگاه بخور در اتاق کودک

اگر قصد دارید یک دستگاه بخور در اتاق کودک خود قرار دهید، اولین قدم باید با کتابچه راهنمای دستگاه پیش بروید. هر دستگاه بخور کمی متفاوت عمل می نماید، بنابراین بهتر است دقیقاً بدانید که چگونه دستگاه خود را راه بیندازید.

دانستن جزئیات دستگاه شما نیز برای جلوگیری از خطرات احتمالی مثل اتصالی برق بسیار مهم است. در حالی که احتمال آتش سوزی با دستگاه بخور سرد نسبت به انواع مه گرم کمتر است، هر زمان که سیم های آب و برق نزدیک یکدیگر هستند، باید احتیاط کنید.

در مرحله دوم، صحبت با یک متخصص اطفال در خصوص استفاده دستگاه بخور در اتاق کودک را در نظر بگیرید. متخصصین کودک می توانند تایید نمایند که آیا وجود دستگاه بخور در اتاق کودک انتخاب خوبی است یا جایگزین هایی برای کاهش علائم خاص کودک شما پیشنهاد نمایند. اما به طور کلی، یک دستگاه مرطوب نماینده یک راه مطمئن و مؤثر برای یاری به خواب و تنفس بهتر نوزاد شما است، به ویژه در زمستان که احتمال بیماری های تنفسی بیشتر است.

نکات ایمنی رطوبت ساز برای نوزادان

اگر قرار است از یک دستگاه بخور در اتاق کودک خود بهره ببرید، نکات زیادی برای در نظر گرفتن وجود دارد. همواره دفترچه راهنمای مدل خود را با دقت بخوانید و دنبال کنید. در اینجا برخی از نکات ایمنی عمومی دستگاه های بخور را با شما در میان می گذاریم:

  • جلوگیری از رشد کپک: از آنجایی که دستگاه های بخور دائماً مرطوب هستند، می توانند باعث رشد کپک شوند. این کپک ها می تواند در داخل سیستم رشد کند و سپس در هنگام استفاده به هوای اتاق کودک شما منتقل گردد. علاوه بر این، آب مقطر بهتر از آب لوله کشی برای پر کردن دستگاه بخور در اتاق کودک است. آب لوله کشی می تواند مواد معدنی بیشتری داشته باشد تا در جداره های یک دستگاه بخور رسوب نموده یا جمع گردد. این مواد معدنی می توانند به عنوان بستری برای رشد بیش از حد باکتری ها و کپک ها عمل نمایند.
  • چه دستگاه بخوری برای اتاق کودک استفاده کنیم: دو نوع دستگاه بخور در بازار وجود دارد: مه سرد و مه گرم. کارشناسان به طور کلی موافق هستند که گزینه های مه سرد نسبت به نسخه های مه گرم برای استفاده در اتاق کودک مناسب تر هستند. برخی از پزشکان تاکید می نمایند که فقط مرطوب نماینده های مه خنک باید برای اتاق کودک استفاده شوند، زیرا بخارسازهای مه گرم اگر به طور تصادفی واژگون یا لمس شوند، خطر سوختن کودک را به همراه دارند. آموزشگاه اطفال آمریکا (AAP) بعلاوه استفاده از مرطوب نماینده های مه خنک را برای نوزادان توصیه می نماید.
  • از رطوبت بیش از حد اتاق جلوگیری کنید: رطوبت هوا خوب است، اما یک محیط بیش از حد مرطوب آن چیزی نیست که شما در پی آن هستید. رطوبت بالا می تواند به سرعت منجر به رشد کپک گردد و حتی می تواند به کف و مبلمان چوبی آسیب برساند. اگر در پی استفاده از دستگاه بخور در اتاق کودک هستید، مهم است که آنالیز کنید و مطمئن شوید که اتاق خیلی مرطوب نیست. به طور کلی، تا زمانی که رطوبت اتاق را کنترل کنید و متوجه شوید که اتاق بیش از حد مرطوب نمی گردد، خوب است که دستگاه بخور را تمام شب روشن بگذارید.
  • در ریختن اسانس در دستگاه بخور دقت کنید: ممکن است استفاده از روغن های خوشبو نماینده در دستگاه بخور در اتاق کودک وسوسه انگیز باشد، به این امید که راه های هوایی پر از احتقان را بیشتر شل کند یا مزیت دیگری ایجاد کند. اما به طور کلی، این کار ضروری نیست و حتی بعید است که سود بیشتری داشته باشد.

دستگاه بخور چقدر باید به کودک شما نزدیک باشد؟

برترین مکان برای قرار دادن دستگاه بخار ساز به میزان ای است که بخار مستقیماً روی تخت و نوزاد فرود نیاید، بنابراین دستگاه بخور در اتاق کودک را حداقل 2 متر از او دور نگه دارید. بعلاوه بسیار مهم است که اطمینان حاصل گردد که سیم دستگاه به طور ایمن جمع شده است تا کودک شما نتواند آن را بگیرد و دستگاه را پایین بکشد. قرار دادن مرطوب نماینده روی یک کمد در سراسر اتاق از تخت نوزاد و قرار دادن سیم آن پشت مبلمان می تواند به جلوگیری از هر خطر احتمالی یاری کند.

انتخاب برترین دستگاه بخور برای کودک شما

هنگامی که در پی برترین مرطوب نماینده برای کودک خود هستید، کارشناسان بچه ها توصیه می نمایند که در پی مدلی با مه خنک باشید که معیارهای زیر را داشته باشد:

  • آیا میزان دستگاه مناسب است: دستگاهی را انتخاب کنید که میزان مناسب اتاق کودک شما باشد. دستگاه بخور خیلی کوچک به میزان کافی موثر نیست. همینطور یک دستگاه خیلی بزرگ می تواند رطوبت زیادی را اضافه کند.
  • دستگاه هوشمند: در پی مدلی با ویژگی خاموشی اتوماتیک باشید تا وقتی مخزن خالی است دستگاه به طور اتوماتیک خاموش گردد.
  • طراحی آسان برای تمیز کردن: با توجه به اهمیت تمیز نگه داشتن دستگاه بخور در اتاق کودک، دستگاهی را انتخاب کنید که کار را آسان کند.

نکته اصلی این است که اگر به درستی و با توجه به دستورالعمل های ایمنی و توصیه پزشک اطفال پیش بروید، دستگاه بخور می تواند به شما یاری کند زمستان را بدون گرفتگی بینی نوزاد پشت سر بگذارید. کمی رطوبت اضافی در هوا ممکن است تنها چیزی باشد که آن ها برای خواب راحت احتیاج دارند.

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 21 خرداد 1403 بروزرسانی: 21 خرداد 1403 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1141

به "آیا باید در اتاق کودک دستگاه بخور داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا باید در اتاق کودک دستگاه بخور داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید