12 تا از برترین فیلم های جهان درباره مادر با مشهورترین ستاره های سینما

به گزارش وبلاگ راضانی، فیلم سینمایی خوب درباره مادر در جهانی هنر کم نیست. البته در جهانی هنر، زنان بیشتر نقش همسر، معشوقه و مادر خلاصه می گردد اما نتیجه یک تحقیق در مرکز مطالعات زنان در آمریکا نشان داد که 58 درصد از شخصیت های نقش اول زن در فیلم های سینمایی در کاراکتر مادر ظاهر شده اند. در حقیقت بخشی از جالب ترین و پیچیده ترین و به یاد ماندنی ترین زنان سینما مادر بوده اند. اما فیلم خارجی درباره مادر چی ببینیم؟ در ادامه یک فهرست 12 تایی از برترین فیلم های جهان درباره مادر را با هم مرور می کنیم.

12 تا از برترین فیلم های جهان درباره مادر با مشهورترین ستاره های سینما

Mamma Mia (ماما میا)

بازیگران: مریل استریپ (دونا)، آماندا سیفرید (سوفی)، پیرس برازنان (سم)

کارگردان: فیلیدا لوید

رتبه فیلم در 6.5: از 10

مدت زمان فیلم: 1 ساعت و 48 دقیقه

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2008

ژانر: کمدی- موزیکال

رتبه PG: +13

شرح: رتبه PG (پیشنهاد هدایت والدین): ممکن است برای بچه ها مناسب نباشد.

خلاصه داستان فیلم

یک فیلم سینمایی خوب و مناسب روز مادر در ژانر کمدی- موزیکال که محصول سال 2008 است. این نمایش موزیکال که براساس ترانه های گروه موسیقی پاپ مشهور آبا ساخته شده درباره دختری به نام سوفی است که مادرش دونا با بازی مریل استریپ صاحب هتلی در یک جزیره است.

دونا برای سال ها هویت پدر سوفی را از او مخفی نموده است. تا اینکه سوفی در آستانه ازدواج تصمیم می گیرد پدرش را پیدا کند و همین مسئله داستان های پرفراز و نشیب فیلم را رقم می زند.

قسمت دوم این فیلم با نام ماما میا دوباره شروع کنیم در سال 2018 اکران شد. همه ترانه های خوانده شده در فیلم ماما میا با صدای اصلی هنرپیشگان فیلم ضبط شده اند.

Because I Said So (من که گفته بودم)

بازیگران: دایان کیتون (دافنه وایلدر)، مندی مور(میلی)، گابریل ماچات (جانی) و …

کارگردان: مایکل لمان

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2007

مدت زمان فیلم: 1 ساعت و 42 دقیقه

رتبه PG: +13

ژانر: کمدی- عاشقانه

رتبه فیلم در : 5.5 از 10

خلاصه داستان فیلم

در فیلم سینمایی من که گفته بودم شاهد رابطه مادر و دختری هستیم. در این فیلم ستاره مشهور سینما دایان کیتون در نقش مادر خانواده (دافنه وایلدر) با سه دختر خود ارتباطی پر فراز و نشیب دارد. مگی روانشناس است، می دختری بی خیال و سر به هوا و میلی مجذوب نماینده و کمی هم غیر قابل اعتماد.

مادر خانواده عادت دارد در زندگی دختران خود دخالت کند و زمام امور را در دست داشته باشد، در واقع دافنه مادری همواره نگران، کمی فضول و کنترل گر است که حتی بدش نمی آید در انتخاب همسر دخترانش هم دخالت کند.

موضوعی که طبعا با استقبال دخترها روبرو نمی گردد. در واقع می توان گفت این فیلم یک کمدی مادرانه است که یک نگرانی دنیای را دستمایه موضوع خود قرار داده است: نگرانی از انتخاب درست همسر به وسیله بچه ها.

Bad Moms (مادران بد)

بازیگران: کریستن بل، میلا کنیس، کریستینا اپلگیت، کاترین هان

کارگردان: اسکات مور، جان لوکاس

رتبه فیلم در : 6.2 از 10

مدت زمان فیلم: 1 ساعت 40 دقیقه

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2016

ژانر: کمدی

رتبه PG: R (برای افراد بالای 17 سال)

خلاصه داستان فیلم

یک فیلم خوب درباره مادر. داستان از این قرار است که امی (میلا کونیس) یک زندگی به ظاهر عالی دارد، یک ازدواج عالی، بچه هایی که بیش از حد پیروز هستند، یک خانه زیبا و یک شغل خوب.

با این حال، او بیش از حد کار می نماید، بیش از حد متعهد و خسته به حدی است که در شرف انفجار است و در این میان یاریی هم از همسرش، دیوید دریافت نمی نماید. تمام این مسائل دست به دست هم می دهند تا امی تصمیم بگیرد دیگر یک مادر کامل نباشد.

در این میان امی با دو مادر دیگر دوست می گردد. کیکی (کریستن بل) و کالا (کاترین هان) هم مسائل مشابهی دارند و در نهایت در فضایی فمنیستی و زنانه که مردان نقشی کمرنگ در آن دارند داستان فیلم را پیش می برد.

جمله ابتدایی فیلم با این جمله امی شروع می گردد: من امی میشل هستم، یک مادر که در بیست سالگی اولین فرزندم را به دنیا آوردم و بعد از آن همواره دیر می رسم؛ سر کار، جلسه، ناهار و … .

بیشتر بخوانید: 10 تا از برترین سریال های نتفلیکس که حتما باید ببینید

Stepmom (نامادری)

بازیگران: جولیا رابرتز، سوزان ساراندون، اد هریس

کارگردان: کریس کلمبوس

رتبه فیلم در : 6.8 از 10

مدت زمان فیلم: 124 دقیقه

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 1998

ژانر: کمدی- درام

رتبه PG: +13

خلاصه داستان فیلم

آنا و بن، دو فرزند جکی و لوک، باید با این واقعیت کنار بیایند که والدینشان طلاق گرفته اند و پدرشان اکنون با عکاس مشهور مد، ایزابل (جولیا رابرتز) زندگی می نماید. او تمام کوششش را می نماید تا با بچه ها طوری رفتار کند که وقتی روزهای یکشنبه با پدرشان هستند احساس راحتی نمایند، اما کارش را هم دوست دارد و قصد ندارد آن را رها کند.

از سوی دیگر مادر آن ها جکی (سوزان ساراندون) کوشش های ایزابل را ناکافی می داند و البته چندان هم این احساس او پربیراه نیست، ایزابل کارهای مادرانه را بلد نیست. درگیری بین آنها با تشخیص ناگهانی سرطان جکی، که ممکن است برای او کشنده باشد، عمیق تر می گردد.

Mothers Day (روز مادر)

بازیگران: جنیفر آنیستون، کیت هادسون، جولیا رابرتز، جیسون سودیکیس

کارگردان: گری مارشال

رتبه فیلم در imdb: 5.6 از 10

مدت زمان فیلم: 1 ساعت و 58 دقیقه

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2016

ژانر: کمدی- درام- عاشقانه

رتبه PG: +13

خلاصه داستان فیلم

یک فیلم خوب درباره مادر با بازی ستارگان مشهور هالیوود. در فیلم روز مادر جنیفر آنیستون نقش زنی به نام سندی را بازی می نماید که بعد از جدایی از همسرش سرپرستی دو پسرش را بر عهده دارد.

در این میان همسر سندی، متوجه می گردد که همسر سابقش با زنی به نام تینا وارد رابطه شده و همین مسئله حسادت او را برمی انگیزد. حالا به مناسبت روز مادر دو پسر سندی می خواهند او را سورپرایز نمایند.

Room (اتاق)

بازیگران: بری لارسون، جیکوب ترمبلی، جوان آلن، ویلیام اچ میسی، شان بریدجرز

کارگردان: Lenny Abrahamson

رتبه فیلم در : 8.1 از 10

مدت زمان فیلم: 89 دقیقه

محصول کشور: ایرلند، کانادا

سال ساخت: 2015

ژانر: درام

رتبه PG: R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

خلاصه داستان فیلم

اگر بخواهید یک فیلم خوب درباره مادر و مادرانگی در روز مادر دیدن کنید پیشنهاد ما فیلم روانشناختی Room (اتاق) است. این فیلم به رابطه میان یک مادر که در این فیلم ما خطاب می گردد و فرزند خردسالش، جک می پردازد.

ماجرا از این قرار است که این مادر و فرزند در یک کلبه در حیاط خلوت خانه مردی به نام نیک پیر زندگی می نمایند و با دنیای بیرون از اتاق یا همان کلبه ارتباطی ندارند. اتاق شامل یک پنجره کوچک در سقف است و تمام وسایل اتاق محدود به یک تختخواب، تلویزیون، میز و دو صندلی، اجاق گاز، وان و دستشویی است.

جک حاصل تجاوز این مرد به مادرش است. پایان مادر تصمیم می گیرد جک را با دنیای بیرون آشنا کند و در نهایت هر دو پیروز می شوند از کلبه فرار نمایند. در ادامه شاهد ماجراهای پرفراز و نشیبی هستیم که در دنیای بیرون از اتاق برای این مادر و فرزند رخ می دهد.

بد نیست بدانید فیلم Room براساس فیلمنامه ای از اما دونوگو و بر پایه رمانی با همین نام که در سال 2010 منتشر شده، ساخته شده است.

20th Century Women (زنان قرن بیستم)

بازیگران: آنت بنینگ، ال فانینگ، گرتا گرویگ

کارگردان: مایک میلز

رتبه فیلم در : 7.3 از 10

مدت زمان فیلم: 2 ساعت

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2016

ژانر: کمدی-درام

رتبه PG: R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

خلاصه داستان فیلم

به نظر می رسد فیلم زنان قرن بیستم یک انتخاب عالی برای سرگرم شدن در روز مادر و روز زن باشد. داستان فیلم زنان قرن بیستم در حقیقت نه فقط درباره زنانی است که در قرن بیستم، به عنوان یکی از مهم ترین زمان های معاصر زندگی می نماید بلکه درباره تمام انسان هایی است که در این قرن زیسته اند.

در طول فیلم شاهد داستان سه زن از سه نسل مختلف هستیم که از نگاه خود داستان زندگی پسری نوجوان را روایت می نمایند.

Boyhood (پسرانگی)

بازیگران: اتان هاوک، الار کولتران، پاتریشیا آرکوئت

کارگردان: ریچارد لینکلیتر

رتبه فیلم در : 7.9 از 10

مدت زمان فیلم: 2 ساعت و 45 دقیقه

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2014

ژانر: درام

رتبه PG: R (مناسب برای افراد بالای 17 سال)

خلاصه داستان فیلم

یک فیلم ارزشمند دیگر درباره مادرها که انتخاب خوبی برای دیدن کردن در روز مادر محسوب می گردد. داستان فیلم روایت زندگی پسری به نام میسون از 5 سالگی تا هجده سالگی اش است.

میسون با خواهر و مادرش که زنی محکم و سختکوش است زندگی می نماید و پدر خانواده از آن ها جدا شده است. فیلم داستان مشخصی ندارد و می تواند داستان زندگی میلیون ها نفر در سراسر دنیا باشد و همین نقطه قوت این فیلم درخشان است. بازی پاتریشیا آرکوئتا در نقش مادر میسون و اتان هاوک در نقش پدر او دیدنی و تحسین برانگیز است.

بد نیست بدانید فیلم پسربچگی هم در یک دوره مداوم دوازده ساله ساخته شده است و ما در طول فیلم شاهد بزرگ شدن شخصیت اصلی داستان هستیم.

Away We Go (جایی که می رویم)

بازیگران: جان کرازینسکی، مایا رودولف، آلیسون جانی

کارگردان: سام مندس

رتبه فیلم در : 7.0 از 10

مدت زمان فیلم: 98 دقیقه

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2009

ژانر: کمدی- درام

خلاصه داستان فیلم

یک زوج جوان در آستانه بچه دار شدن سراسر آمریکا را زیر پا می گذارند تا جایی مناسب برای تشکیل خانواده و فرزندآوری پیدا نمایند. در طول این مسیر آنها دچار ماجراهای عجیب و گاهی ناراحت نماینده ای می شوند و ارتباطات تازه ای با مجموعه ای از اقوام و دوستان قدیمی پیدا می نمایند که ممکن است به آنها یاری نمایند تا برای اولین بار خانه را با شرایط مطلوب و مورد نظر خود کشف نمایند.

Lady Bird (لیدی برد)

بازیگران: سیرشا رونان، لاری میت کالف، تریسی لتز

کارگردان: گرتا گرویگ

رتبه فیلم در : 7.4 از10

مدت زمان فیلم: 94 دقیقه

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2017

ژانر: کمدی- درام

رتبه PG: R

خلاصه داستان فیلم

برای دیدنی یک فیلم خارجی خوب درباره روز مادر بد نیست یک فیلم مادر و دختری را به شما معرفی کنیم. داستان فیلم Lady bird درباره دختری به نام کریستین (سیرشا رونان) است که این لقب را برای خودش انتخاب نموده است و در یک مدرسه مذهبی کاتولیک درس می خواند.

آنچه در فیلم می بینیم رابطه پر از چالش کریستین با مادرش ماریون (لاری میت کالف) است که به خاطر بیکار شدن همسرش دو شیفت کار می نماید و در کوشش است تا روحیه سرکش دختر نوجوانش را رام کند.

تالی (Tully)

بازیگران: چارلیز ترون، مکنزی دیویس، رون لیوینگ استون

کارگردان: جیسون ریتمن

رتبه فیلم در 6.9: از10

مدت زمان فیلم: 95 دقیقه

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2018

ژانر: کمدی- درام- معمایی

رتبه PG R:

خلاصه داستان فیلم

داستان این فیلم درباره مادری به نام مالرو (چارلیز ترون) سومین فرزندش را به تازگی به دنیا آورده است. مالرو تمام زندگی اش را وقف همسر و بچه هاش نموده و تا حدوی به خاطر بی توجهی به خود مجذوب نمایندهیتش را هم از دست داده است.

روزها سرگرم رسیدگی به دو فرزندش است و شب ها هم سرگرم نوزادداری. همسر مالرو از شیفتگان بازی های کامپیوتری است و زیاد به مالرو توجهی ندارد. در این میان برادر مالرو تصمیم می گیرد تا برای یاری به او پرستاری برایش استخدام کند. ورود پرستار، تالی (مکنزی دیویس) به خانه در ابتدا چندان خوشایند مالرو نیست اما به مرور روابط این دو صمیمی می گردد و …

The Farewell (وداع)

بازیگران: ژائو شوژن، آکوافینا، اکس مایو، هونگ لو، هونگ لین، تزی ما، دیانا لین، یانگ شوئجیان

کارگردان: لولو وانگ

رتبه فیلم در7.5 : از 10

مدت زمان فیلم: 130 دقیقه

محصول کشور: آمریکا

سال ساخت: 2019

ژانر: کمدی- درام

رتبه PG: R

یک فیلم خاص دیگر درباره روز مادر و مادربزرگ ها. داستان از این قرار است که یک دختر 30 ساله چینی- آمریکایی به نام بیلی (آکوافینا) که نه چیز زیادی از فرهنگ چینی می داند و نه حتی زبان چینی را خوب حرف می زند متوجه می گردد که مادربزرگش نای نای در چین به سرطان لاعلاج مبتلا شده است.

بیلی برای وداع با مادربزرگش به چین سفر می نماید و در طول سفر با تصمیم خانواده اش برای مخفی نگه داشتن بیماری از مادربزرگش با خودش کلنجار می رود. بیلی حتی متوجه می گردد نای نای، مادربزرگش هم خودش یک بار در زندگی به چنین کاری دست زده است و زمانی که از زمان مرگ همسرش خبر داشته این مسئله را از او پنهان نموده است.

یک بار هم بیلی از پزشک مادربزرگ به زبان انگلیسی می پرسد باید بگوییم؟ و جواب پزشک این است که خیلی از چینی ها (شرقی ها) ترجیح می دهند نگویند و این اسمش دروغ نیست، دروغ مصلحتی است و همین مسئله محل تعارض فرهنگ شرقی و غربی که بیلی با آن بزرگ شده در فیلم وداع است.

نتیجه گیری

روز مادر چه فیلمی ببینیم؟ در این نوشتار یک فهرست از فیلم های خارجی با بازیگران مشهور هالیوود با موضوعیت مادر، زنانگی و زن بودن آماده نموده ایم که بعضی جزو پربحث و گفتگوترین فیلم های زنانه تاریخ سینما هستند.

منابع: /

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 دی 1401 بروزرسانی: 23 دی 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1023

به "12 تا از برترین فیلم های جهان درباره مادر با مشهورترین ستاره های سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 تا از برترین فیلم های جهان درباره مادر با مشهورترین ستاره های سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید