کشف یک کهکشان از روزهای اولیه کیهان

به گزارش وبلاگ راضانی، اخترشناسان مدعی هستند که کیهان در حدود 13.7 میلیارد سال پیش شکل گرفته است، اما این موضوع هنوز راز ها و معما های زیادی را در خود نگه داشته که دانشمندان در کوشش هستند تا آن ها را حل نمایند. در یک دستاورد تازه، اخترشناسان ژاپنی کهکشانی دور دست و در حال چرخش را شناسایی کردند که به باور آن ها در 500 میلیون سال اولیه شکل گیری کیهان، به وجود آمده است.

کشف یک کهکشان از روزهای اولیه کیهان

به گزارش خبرنگاران، تاریخ 500 میلیون سال اولیه شکل گیری کیهان، زمانی بسیار مجذوب نماینده برای اخترشناسان محسوب می گردد، زیرا یکی از نزدیک ترین زمان ها به تاریخ شکل گیری کیهان است، اما موضوع مهم دیگری که توجه این دانشمندان را به خود معطوف نموده، سرعت چرخش غیر معمول این کهکشان دور دست است که بسیار کمتر از کهکشان های معمول می باشد.

همه کهکشان ها معمولاً با سرعت های باورنکردنی می چرخند. به عنوان مثال، کهکشان راه شیری دارای سرعت چرخش بیش از 200 کیلومتر در ثانیه است، با این همه ستاره شناسان هنوز نمی دانند که کهکشان ها چگونه به این سرعت می رسند. تنها راه پاسخ به این پرسش، میزان گیری کهکشان ها در طول زمان کیهانی و ساختن نقشه ای از تکامل کهکشانی است، اما این روش نیز احتیاج به رصد یک کهکشان در آغازین دوره های شکل گیری کیهان دارد.

اخیراً تیمی از اخترشناسان دانشگاه Waseda در توکیو از تلسکوپ ALMA (آرایه بزرگ میلی متری/زیر میلی متری آتاکاما) در شیلی برای رصد یک کهکشان بسیار دور استفاده کردند. این کهکشان که MACS1149-JD1 نام دارد، آنقدر دور و کم نور است که به شکل معمول قابل رصد نیست. با این همه، نور این کهکشان از میان یک خوشه کهکشانی غول پیکر می گذرد و این به عدسی های گرانشی امکان می دهد تا آن را به وسیله بزرگ نمایی ببینند.

این تیم ژاپنی از تلسکوپ ALMA برای مطالعه اکسیژن دوگانه یونیزه شده در دیسک این کهکشان استفاده کردند، سپس مدلی از میزان و سرعت چرخش دیسک کهکشان را برای مقایسه با مشاهدات ایجاد کردند (ویدئوی پایین). این تیم متوجه شد که MACS1149-JD1 تنها 3000 سال نوری وسعت دارد. این کهکشان بسیار کوچکتر از کهکشان راه شیری است که بیش از 100000 سال نوری وسعت دارد. آن ها بعلاوه دریافتند که MACS1149-JD1 تنها با سرعت 50 کیلومتر در ثانیه می چرخد که کمتر از یک چهارم سرعت چرخش کهکشان راه شیری است.

این تیم ژاپنی بر همین اساس استدلال می نماید که کهکشان MACS1149-JD1 در مراحل اولیه توسعه خود واقع شده است. در واقع، کهکشان ها در مراحل اولیه تولد خود، کوچک هستند، سپس در طول میلیارد ها سال، ماده بیشتری را جمع می نمایند و سرعت چرخش خود را افزایش می دهند. این تیم امیدوار است از تلسکوپ فضایی جیمز وب برای انجام مطالعات بیشتر در خصوص سرعت چرخش کهکشان ها در زمان کیهانی استفاده کند. این تیم ژاپنی نتایج آنالیز های خود را در مقاله ای که اخیراً در نشریه The Astrophysical Journal Letters به چاپ رسیده، گزارش کردند.

منبع: universetoday