کشف گل 100 میلیون ساله در صمغ درخت

به گزارش وبلاگ راضانی، زمین شناسان درباره عمر این بخش از زمین معروف به بلوک برمه غربی اختلاف نظر دارند. در حالی که بعضی پژوهشگران معتقدند این قطعه متعلق به 200 میلیون سال پیش است، بعضی دیگر معتقدند سن آن به 500 میلیون سال پیش می رسد.

کشف گل 100 میلیون ساله در صمغ درخت

محققان در دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا یک گونه گل را که برای بیش از صد میلیون سال درون صمغ یک درخت گیر افتاده بود شناسایی نموده اند. جورج پوینار جونیور، استاد افتخاری دانشکده علوم اورگان، در این باره گفت: این خیلی شبیه گل کریسمس نیست، اما زیبایی خودش را دارد. به خصوص اینکه بخشی از جنگلی بوده است که صد میلیون سال پیش وجود داشته است.

بخش اصلی این گل تنها 2 میلیمتر طول دارد، اما با حدود پنجاه پرچم مارپیچی محاصره شده است و می توان میله و بساک پرچم ها را (که کیسه های حاوی دانه های گرده هستند) به وضوح مشاهده کرد. پروفسور پوینار که متخصص آنالیز گونه های گیاهی و جانوری باستانی در صمغ است می گوید این گل با وجود بسیار کوچک بودن از جزئیات شگفت انگیزی برخوردار است.

وی می افزاید: این احتمالا بخشی از یک خوشه روی گیاه بوده است. دانشمندان این گل را Valviloculus pleristaminis نامیده اند که به زبان لاتین از بخش های برگ، کیسه و پرچم گیاهان تشکیل شده است.

تخمین زده می گردد این گل قریب صد میلیون سال پیش در دوره کرتاسه در شبه قاره باستانی گوندوانا (ابر قاره ای در دوره پیشین زیستی نو) در یک تکه کهربا گیر افتاده و در صفحه ای به طول 6 هزار و 500 کیلومتر که از استرالیا تا آسیای جنوب شرقی کشیده شده قرار گرفته باشد.

زمین شناسان درباره عمر این بخش از زمین معروف به بلوک برمه غربی اختلاف نظر دارند. در حالی که بعضی پژوهشگران معتقدند این قطعه متعلق به 200 میلیون سال پیش است، بعضی دیگر معتقدند سن آن به 500 میلیون سال پیش می رسد.

یافته های تازه درباره گل یافت شده در ژورنال علمی موسسه تحقیقات گیاه شناسی تگزاس منتشر شده است.

منبع: یورونیوز

منبع: فرادید
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 244

به "کشف گل 100 میلیون ساله در صمغ درخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گل 100 میلیون ساله در صمغ درخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید