کسب و کار های اینترنتی؛ مشاغلی کم هزینه اما پرسود

به گزارش وبلاگ راضانی، در حال حاضر کسب و کار های اینترنتی به علت کم هزینه بودن و سودآوری بالا از رونق بسیاری برخوردارند و روز به روز به هواداران و متقاضیان این دسته کسب و کار ها افزوده می گردد.

کسب و کار های اینترنتی؛ مشاغلی کم هزینه اما پرسود

به گزارش خبرنگاران، با توسعه کرونا بسیاری از مشاغل به ویژه مشاغل خدماتی به سمت اینترنتی شدن رفتند که تا حدودی هم پیروز بودند؛ در واقع فضای مجازی باعث شد تا مشاغلی که در دوران کرونا به شدت آسیب دیدند، رونق بگیرند و از رکود خارج شوند.

در حال حاضر عده بسیاری علاقه مند به توسعه کسب و کار در بستر فضای مجازی هستند که صرفنظر از فراهم کردن زیرساخت های لازم برای شکل گیری و تقویت این دسته کسب و کار ها باید آموزش های مورد احتیاج در مورد راه اندازی مشاغل اینترنتی به متقاضیان داده گردد.

بسیاری از کشور ها با فراهم کردن زیرساخت های لازم از ظرفیت کسب و کار های اینترنتی برای تحقق برنامه اشتغال خود بهره برداری نموده اند از این رو کارشناسان معتقدند که فضای مجازی بستر مغفول مانده ای است که در صورت توجه به آن می توان برنامه ایجاد اشتغال میلیونی را محقق کرد.

حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس حوزه کار بر ضرورت ظرفیت سازی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی به وسیله تعریف مشاغل تازه تاکید دارد.

او می گوید: در فضای مجازی بین 1500 تا 2000 شغل می تواند تعریف گردد و جایگاه خود را در پلتفرم های اینترنتی پیدا کند.

این کارشناس حوزه کار می گوید: در ایران تعداد مشاغلی که تعریف شده 4000 شغل است در حالی که تعداد مشاغلی که در کشور های دیگر شناسایی شده بیش از این مقدار و حدود 15 هزار تا 16 هزار شغل است، ولی این شغل ها هنوز در ایران شناسایی و معرفی نشده و لازم است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای ظرفیت ها و مشاغل تازه را شناسایی، تعریف و طراحی کند.

در حال حاضر کسب و کار های اینترنتی به علت کم هزینه بودن و سودآوری بالا از رونق بسیاری برخوردارند و روز به روز به هواداران این کسب و کار ها افزوده می گردد.

فروش محصولات خانگی، بوتیک ها و مزون های لباس آنلاین، مشاوره های پزشکی آنلاین، برنامه نویسی، فراوری محتوا، ساخت انیمیشن و بازی های رایانه ای، فروش محصولات آموزشی، بازاریابی دیجیتال، مدیریت سئو، مشاغل حوزه فناوری اطلاعات و راه اندازی فروشگاه های آنلاین از جمله ایده های برای ایجاد کسب و کار های اینترنتی به شمار می رود.

رحمت الله پورموسی ـ فعال حوزه کارـ حمایت دولت از ایجاد کسب و کار های اینترنتی را خواهان شده و می گوید: هم اکنون در تمام جهان بیشتر کار ها به شکل الکترونیکی انجام می گردد لذا برای آنکه ما نیز همگام با جهان پیش برویم باید به سمت و سوی الکترونیکی شدن فعالیت ها حرکت کنیم.

به گفته وی، مشاغل آی تی محور، جزو مشاغل کم سرمایه بر به شمار می فرایند و ضمن درآمدزایی بالا می توانند فرصت های شغلی زیادی را به وجود آورند.

پورموسی، حذف واسطه ها و رسیدن کالا به دست مصرف کنندگان با قیمت واقعی را از مزایای اینترنتی شدن مشاغل عنوان نموده و می گوید: اینترنتی شدن کسب و کار ها موجب قطع دست سودجویان و دلالان از بازار می گردد و از رانت و سوء استفاده های احتمالی جلوگیری می نماید.

به گفته این فعال حوزه کار، نظارت بر مشاغل اینترنتی به جهت حفظ حقوق مصرف کنندگان و خریداران لازم است و باید قوانین استفاده از فضای مجازی به گونه ای تدوین گردد که نه تنها محدودکننده افراد نباشد بلکه انگیزه آن ها از ورود به چنین کسب و کار هایی را از بین نبرد.

با توجه به توسعه فناوری های نوین و تکنولوژی های پیشرفته، رفتن به سمت و سوی مشاغل تازه و وب محور اجتناب ناپذیر است. مطالعات جهانی حاکی از آن است که تا 20 سال آینده بخش اعظمی از مشاغل و کسب و کار ها به علت پیشرفت تکنولوژی های تازه و توسعه پلتفرم های مجازی، به شکل اینترنتی فعالیت خواهند کرد.

توسعه کسب و کار های مجازی و اینترنتی یکی از برترین ظرفیت ها برای ایجاد اشتغال به شمار می رود و دولت می تواند برای تحقق برنامه اشتغال خود، رشته شغل هایی که در بستر اینترنت قابلیت راه اندازی دارند را ایجاد و از آن ها حمایت کند.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 فروردین 1401 بروزرسانی: 19 فروردین 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 835

به "کسب و کار های اینترنتی؛ مشاغلی کم هزینه اما پرسود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسب و کار های اینترنتی؛ مشاغلی کم هزینه اما پرسود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید