کارگاه های بازسازی استان سمنان و مسجد جامع سمنان منتظر ابلاغ بودجه هستند (بازسازی آپارتمان)

به گزارش وبلاگ راضانی، ایسنا/ براساس گزارشات منتشر گشته، کارگاه های بازسازی استان سمنان و مسجد جامع سمنان منتظر ابلاغ بودجه هستند.

کارگاه های بازسازی استان سمنان و مسجد جامع سمنان منتظر ابلاغ بودجه هستند (بازسازی آپارتمان)

جهت دریافت خدمات بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

امیر کرم زاده بدنبال هشدار هواشناسی و اعلام شرایط نامساعد جوی در استان سمنان درباره آخرین شرایط آثار تاریخی و پایش آنها گفت: در این چند روز آثار تاریخی دائما پایش و سرکشی شده اند، خوشبختانه گزارشی از آسیب دیدگی در این چند روز نداشتیم و معاونت های میراث شهرستان ها نیز در صورت آسیب دیدگی کارهای بازسازی را انجام می دهند. این در حالی است که آثار و بناهای تاریخی سمنان به علت اینکه بیشتر از گل و خشت هستند، همواره در معرض آسیب های ناشی از بارش باران و برف قرار دارند اما این روزها در سمنان بارش جدی نداشتیم و فقط با افزایش سرما و برودت هوا روبرو بودیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره شرایط اثر یا بنای تاریخی که در اثر بارش های گذشته آسیب دیده اند، شرح داد: هر سال سعی می کنیم آسیب های ناشی از بارش ها را بازسازی کنیم، البته که مسائل زیاد است. در حال حاضر نیز یکسری از بناهای تاریخی رطوبت دارند و احتیاجمند بازسازی هستند که منتظر تأمین اعتبارات هستیم تا بازسازی آنها را انجا دهیم، برای مثال مسجد جامع سمنان بر اثر بارش دچار رطوبت زدگی شده است یا بناهایی در سطح استان داریم که ناودانی هایشان تخریب شده است.

این بناها قدیمی و سالخورده هستند و باید مرتب رسیدگی شوند. میراث فرهنگی هم براساس برنامه ریزی و اولویت بندی، آنها را بازسازی می نماید. در عین حال، بسیاری از بناهای تاریخی نیز متولی یا سرمایه گذاری همانند اوقاف و نهادهای دیگر دارند، این متولیان وظیفه دارند بناهای تاریخی خودشان را رصد نمایند و اگر آسیب دیده باشند، آنها را بازسازی نمایند.

کرم زاده درباره ادامه یا توقف کاوش ها و بازسازی آثار تاریخی با افزایش سرما و نامساعد شدن شرایط جوی اظهار کرد: در حال حاضر کاوش و بازسازی اساسی در استان سمنان انجام نمی گردد. آخرین کاوشی که در سمنان انجام دادیم مربوط به منطقه فینسک است که به علت آبگیری سد در چندین فصل انجام شد. برنامه هایی برای کاوش در تپه حصار و منطقه دلازیان داریم که منتظر تامین اعتبار آن هستیم.

او اضافه نمود: در حال حاضر کارگاه های بازسازی فعال نیستند و اعتبارات تخصیص شده را تا 30 شهریور 1401 هزینه نموده ایم و برای نیمه دوم سال هنوز بودجه ای به ما داده نشده است. منتظریم به جامانده اعتبارات 1401 ابلاغ گردد تا دوباره اقدامات بازسازیی را از سر بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان ادامه داد: به تناسب آنچه که شورای توسعه و برنامه ریزی شهرستان ها اولویت بندی نموده است، بازسازی ها در سطح استان انجام می گردد، مثلا در دورترین نقطه سمنان که میامی است، مقبره ابن یمین برای ما خیلی مهم است و بازسازی اضطراری احتیاج دارد. در شهمیرزاد و ملا ده هم بناهایی داریم که به بازسازی اضطراری احتیاج دارند اما این بازسازی ها با توجه به اولویت بندی ها انجام می گردد.

او اضافه نمود: البته یکی از سیاست های تازه ما برای حفظ بناها، پیش از آنکه نوبت بازسازیشان برسد این است که بنای تاریخی را مستندنگاری و مستندسازی می کنیم که اگر تا پیش از بازسازی تخریب شد، بتوانیم عین به عین آن را بازسازی کنیم. یکی دیگر از اولویت های ما برای بازسازی بناهایی هستند که بیشتر مورد استفاده مردم قرار دارند. البته بازسازی های جزیی در حال اجرا است و بعضی از بازسازی ها برای بهره برداری انجام می شوند، برای مثال مقبره شیخ بسطام در حال بازسازی است و تا عید بهره برداری می گردد. برای کاروانسرای شاه عباسی نیز با سرمایه گذار قرارداد بسته ایم و منتظریم به ما تحویل دهند تا بازسازی آن را آغاز کنیم.

کرم زاده اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز 120 قرارداد مطالعاتی و بازسازی داشته ایم و 11 بافت تاریخی در شهرهای مختلف استان مطالعه شده اند و تا 22 بهمن از این مطالعات رونمایی می گردد تا سندی برای شهرداران داشته باشیم که طبق آن، برنامه های توسعه شهرهایشان را انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان درباره شرایط سفر و اقامتگاه ها در این استان با توجه شرایط نامساعد جوی گفت: با تدابیر استانداری، مشکل قطعی و افت فشار گاز در اقامتگاه های استان نداشته ایم و اقامتگاه ها با تمام ظرفیت در خدمت مسافران هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1027

به "کارگاه های بازسازی استان سمنان و مسجد جامع سمنان منتظر ابلاغ بودجه هستند (بازسازی آپارتمان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگاه های بازسازی استان سمنان و مسجد جامع سمنان منتظر ابلاغ بودجه هستند (بازسازی آپارتمان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید