چمن کاری بین موزاییک، روش اجرای چمن طبیعی و چمن مصنوعی

به گزارش وبلاگ راضانی، حیاط خانه ها با توجه به فضایی که در اختیار اهالی آن قرار می دهند نقش به سزایی در شکل گیری روحیات فرد ایفا می نمایند. به همین دلیل هم در پرداختن به آن نباید کم لطفی کرد. کاملاً پوشاندن کف حیاط با موزاییک چندان مناسب نخواهد بود و خشکی و سردی خاصی به محیط خانه می دهد از طرفی هم کاملاً پوشاندن حیاط با چمن آن هم در ایران مسائل خاص خود را دارد. راه حلی که برای این موضوع در نظر گرفته اند استفاده هم زمان از این دو عنصر است. چمن کاری بین موزاییک اگر به شیوه صحیح صورت گیرد یک فضای بسیار دلباز و برجسته را ایجاد خواهد نمود.

چمن کاری بین موزاییک، روش اجرای چمن طبیعی و چمن مصنوعی

انواع چمن کاری بین موزاییک

خیلی نمی توان به این فرآیند تب و تاب داد و آن را به انواع و اقسام دسته بندی کرد. در کل دو نوع چمن کاری بین موزاییک داریم که تفاوت میان آن ها تنها در استفاده از چمن طبیعی یا چمن مصنوعی است. استفاده از هر یک از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. روش اجرای این دو نوع از چمن کاری بین موزاییک ها تفاوت هایی هم با یکدیگر دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

چمن کاری بین موزاییک با استفاده از چمن طبیعی

چمن کاری طبیعی بین موزاییک ها در چند مرحله خلاصه می شوند که در ادامه توضیح داده شده اند:

مرحله اول، حفاری و آماده سازی زمین مورد نظر

با استفاده از ابزاری که در دست دارید اقدام به کندن زمین و حفر گودالی حداکثر به عمق 12 سانتی متر کنید. خاک هایی که از حفره بیرون می آورید را سعی کنید نگه دارید. خاک سطحی را اگر کیفیت مناسبی دارد از خاک های عمیق تر که کیفیت چندان خوبی ندارند به طور جداگانه نگه دارید. شاید بعداً به دردتان بخورد.

مطلب پیشنهادی: اجرای محوطه سازی ساختمان، نکات مهمی که باید بدانید!

مرحله دوم، پر کردن گودال کنده شده

در این مرحله از چمن کاری بین موزاییک گودالی که حفر نموده اید را با مواد مناسب ترجیحاً دانه های گراول پر کنید. تمامی عمق حفر شده را پر نکنید. برای نمونه اگر گودال عمقی برابر با 12 سانتی متر دارد بهتر است که ضخامت لایه گراولی از 10 سانتیمتر بیشتر نگردد. استفاده از گراول مزایای زیادی دارد. گراول تأثیر بسیار مثبتی در زهکشی دارد و به همین سبب از جمع شدن آب و خراب کردن چمن کاری جلوگیری می نماید. ناگفته نماند که باید سطح گراول ها کاملاً صاف و یکدست باشد.

مرحله سوم، قرار دادن موزاییک ها

در این مرحله از چمن کاری بین موزاییک باید طرح دلخواه خود را تعیین کنیم. بر اساس طرحی که انتخاب نموده ایم نسبت به چینش موزاییک ها اقدام می کنیم. بهتر است که فاصله میان دو موزاییک 4 تا 6 سانتیمتر باشد. عمق هم یک سانتی متر کفایت می نماید.

پر کردن فضای بین موزاییک ها

با استفاده از خاک لایه سطحی و یا خاکی که از قبل تهیه نموده ایم باید فاصله میان موزاییک ها را پر کنیم. البته به احتمال زیاد احتیاجی به خرید خاک نخواهد بود و همان مقدار خاک حفاری شده کفایت خواهد نمود. اگر هم احتیاجی به خرید خاک بود شاید هزینه هایی را در پی داشته باشد ولی خوب خاک های تقویت شده گزینه بسیار ایده آلی خواهند بود که تأثیر آن را در آینده مشاهده خواهید کرد.

پاشیدن و کاشت بذر

با استفاده از دست می توانید بذر خود را بکارید. سعی کنید کار را یکنواخت و با تراکم بالا به پیش ببرید. یا اینکه می توانید بذر را در مقداری خاک مخلوط کنید و آن را در فضای بین موزاییک ها پخش کنید. بعد از پخش خاک حاوی تخم، باید روی آن را با یک لایه بسیار نازک از خاک بپوشانید تا تخم ها در اثر عواملی مانند باد، باران و پرندگان هدر نروند.

چمن کاری بین موزاییک با استفاده از چمن مصنوعی

روش اجرای چمن کاری بین موزاییک ها با استفاده از چمن مصنوعی تقریباً مشابه با چمن طبیعی است اما در مراحل اجرای چمن تفاوت هایی نیز وجود دارد. مراحل چمن کاری مصنوعی بین موزاییک ها تا مرحله اجرای چمن مصنوعی مشابه با روش قبلی است.

برای قرار دادن چمن مصنوعی در فاصله بین موزاییک چاره ای جز بریدن چمن مصنوعی نیست. برای اینکه این کار دقیق انجام می گردد می توانیم که خطوط طولی چمن مصنوعی را با لبه های موزاییک ها تنظیم کنیم. توجه کنید که سطحی که چمن مصنوعی روی آن قرار خواهد گرفت باید حتماً کاملاً صاف و یکنواخت باشد.

هنگام برش چمن مصنوعی بر اساس فاصله میان موزاییک ها سعی کنید چمن را چند میلی متر بیشتر از اندازه دقیق ببرید. در این صورت چمن مصنوعی جای خود را در میان موزاییک ها محکم خواهد نمود و از خارج نشدن چمن از میان موزاییک ها می توان اطمینان حاصل کرد.

روش دیگر ثابت نگه داشتن چمن مصنوعی به کف استفاده از میخ یا پیچ و چسب های مخصوص استفاده کنید. در بریدن چمن مصنوعی و قرار دادن آن در فاصله میان موزاییک ها دقت کنید. اگر این کار به درستی انجام نگردد جلوه نامناسبی را ایجاد خواهد نمود. ناگفته نماند انواع مختلفی از چمن مصنوعی در بازار برای انتخاب در دسترس هستند سعی کنید بهترین نوع ممکن را انتخاب کنید زیرا هدف استفاده از چمن مصنوعی برای بازه های زمانی بلند مدت است.

چمن مصنوعی یا چمن طبیعی؟

هر دو روش بالا مزیت های زیادی دارند. نقطه قوت استفاده از چمن مصنوعی مزیت های زیباشناختی آن است. چمن طبیعی فضای ایده آل تر و طبیعی تری را در اختیار می دهد اما از طرفی هم اجرای آن موقع بر و هزینه بر است. در تمامی فصل های سال و شرایط آب و هوایی نمی توانید که از آن استفاده کنید. علاوه بر این، حفظ و نگهداری از چمن طبیعی کاری بس زمان بر و طاقت فرسا است.

مطالب مرتبط:

  • چمن طبیعی یا مصنوعی، انتخاب با شماست
  • مصالح کف سازی محوطه ؛ 11 متریال پرکاربرد + مزایا و معایب

در خصوص چمن مصنوعی هم باید مطرح نمود که نمی توانند به زیبایی و چشم نوازی چمن طبیعی عمل نمایند. در حرارت های بالا شاید شکل خود را از دست بدهند و بوی نامناسبی هم در فضا بپیچد. با این همه اجرای چمن کاری مصنوعی بین موزاییک با کمترین هزینه و زمان ممکن صورت می گیرد. به حفظ و نگهداری بسیار کمی احتیاج دارد و می توانید آن را در هر شرایط آب و هوایی به کار ببرید.

سخن آخر

چمن کاری بین موزاییک ها در حیاط یا هر مکان دیگری یک اقدام زیباشناختی بسیار مناسبی است. در انتخاب چمن طبیعی یا مصنوعی اهداف خود و شرایط آب و هوایی منطقه را مد نظر قرار دهید. در آخر هم مزایا و معایب هر یک از این نوع چمن کاری ها را آنالیز کنید تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. در صورت احتیاج به هدایت بیشتر می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 391

به "چمن کاری بین موزاییک، روش اجرای چمن طبیعی و چمن مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چمن کاری بین موزاییک، روش اجرای چمن طبیعی و چمن مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید