چرا از طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا استقبال نشد؟

به گزارش وبلاگ راضانی، خبرنگاران- طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا با گذشت شش روز از شروع ثبت نام کماکان ادامه دارد. از دومین روز تیرماه پنج محصول سایپا در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شدند که از بین آن ها فقط ظرفیت فروش شاهین G تکمیل شده و تا ظهر امروز سه شنبه هفتم تیر پیش فروش کوئیک معمولی، کوئیک S، کوئیک R و ساینا S ادامه داشت.

چرا از طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا استقبال نشد؟

به گزارش خبرنگاران، استقبال کم خریداران از طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا را می توانیم از دو منظر آنالیز کنیم. اول اینکه قیمت تمام شده این خودرو ها تعیین نیست. سایپا علی الحساب از متقاضیان این محصولات 50 درصد قیمت خودرو ها را دریافت می نماید و الباقی مبلغ را به قیمت روز خودرو ها محاسبه می نماید. موضوع دوم به حاشیه سود کمتر خرید و فروش محصولات سایپا نسبت به خودرو های کارخانه رقیب ارتباط دارد. خرید و فروش پنج محصول عرضه شده در طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا همین الان 25 تا 30 سود دارد درحالی که این رقم برای پژو 206 تیپ دو و دنا تیپ یک تقریبا 100 درصد است.

تعیین نبودن قیمت تمام شده

طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا در تیرماه سال جاری از روز پنجشنبه دوم تیر استارت خورد. در این مرحله پنج محصول سایپا در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه شدند که رقم دریافتی سایپا از متقاضیان حین ثبت نام چیزی حدود 50 درصد از ارزش این خودرو ها در کارخانه بود. البته این محصولات به قیمت روز تحویل مشتری داده می شوند و تعیین نیست قیمت تمام شده محصولات سایپا برای خریداران چقدر خواهد بود. قیمت کوئیک S در کارخانه تقریبا 185 میلیون تومان است و از متقاضیان طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا 92 میلیون تومان دریافت می نمایند. کوئیک R با قیمت 178 میلیون تومان در کارخانه فروخته می گردد و از متقاضیان آن در طرح پیش فروش بدون قرعه کشی فعلا 89 میلیون تومان می گیرند.

متقاضیان طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا بابت خرید کوئیک معمولی درحالی علی الحساب 84 میلیون تومان می پردازند که برای خرید این خودرو از کارخانه باید 168 میلیون تومان کنار گذاشت. بعلاوه رقم دریافتی علی الحساب سایپا از متقاضیان طرح پیش فروش بدون قرعه کشی ساینا S درحالی نزدیک 85 میلیون تومان است که قیمت کارخانه ساینا S حدود 169 میلیون تومان است.

حاشیه سود کمتر خودرو های سایپا نسبت به ایران خودرو

طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا در تیرماه سال جاری با گذشت شش روز کماکان ادامه دارد. متقاضیان محصولات سایپا از روز دوم اقدام به ثبت نام کردند و به جز شاهین G، ظرفیت پیش فروش کوئیک S، کوئیک R، کوئیک معمولی و ساینا S تکمیل نشده است. یکی از دلایل استقبال کم خریداران از محصولات سایپا در طرح پیش فروش بدون قرعه کشی می تواند حاشیه سود کمتر این مدل ها نسبت محصولات ایران خودرو باشد. خرید و فروش مدل های عرضه شده در طرح پیش فروش بدون قرعه کشی تیرماه سایپا بین 25 تا 30 سود دارد درحالی که این رقم برای بعضی محصولات ایران خورو مثل پژو 206 تیپ دو و دنا تیپ یک به 100 درصد می رسد.

به گزارش خبرنگاران، قیمت کوئیک R در کارخانه که یکی از مدل های عرضه شده سایپا در طرح پیش فروش بدون قرعه کشی محسوب می گردد، 178 میلیون تومان است و در بازار آزاد آن را 223 میلیون تومان دست به دست می نمایند. یعنی سود حاصل از خرید و فروش این خودرو 25 درصد برآورد می گردد. قیمت کوئیک S در کارخانه 184 میلیون تومان و ارزش آن در بازار آزاد 237 میلیون تومان است و این اختلاف حدود 28 درصد برآورد می گردد. قیمت کوئیک معمولی در کارخانه و بازار آزاد به ترتیب 168 میلیون تومان و 217 میلیون تومان است و این فاصله را باید 29 درصد بدانیم. اختلاف قیمت ساینا S در کارخانه و بازار تقریبا 46 میلیون تومان یعنی 27 درصد است. این درحالی است که قیمت پژو 206 تیپ دو در کارخانه و بازار به ترتیب 150 و 300 میلیون تومان است و دنا تیپ یک در کارخانه 206 میلیون تومان و در بازار 406 میلیون تومان فروخته می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 929

به "چرا از طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا استقبال نشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا از طرح پیش فروش بدون قرعه کشی سایپا استقبال نشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید