انتها مأموریت سرمایه دار آمریکایی به عمیق ترین نقاط اقیانوس های دنیا

به گزارش وبلاگ راضانی، ویکتور وسکوو، سرمایه دار 53ساله آمریکایی، مأموریت خود به عمیق ترین نقاط اقیانوس های دنیا را در 24 آگوست 2019 به انتها رساند.

انتها مأموریت سرمایه دار آمریکایی به عمیق ترین نقاط اقیانوس های دنیا

چه چیزی در عمیق ترین نقاط اقیانوس های جهان وجود دارد؟ این سؤالی است که از دیرباز فکر بشر را به خود مشغول نموده بود و حالا یک کاوشگر آمریکایی به نام ویکتور وسکوو، برای اولین بار به عمیق ترین نقاط پنج اقیانوس جهان سفر نموده است و پس از بازگشت به خشکی، از کشفیات خود به جهان می گوید. این سرمایه دار 53ساله طی برنامه سفر به پنج ژرفا (Five Deeps Expedition) در سفری 10ماهه به اعماق ناشناخته اقیانوس های هند، آرام، منجمد جنوبی، منجمد شمالی و اطلس رفته است.

ویکتور وسکوو در هفته جاری اعلام نمود که با سفر به عمق 5,550 متری مالوی دیپ (Molloy Deep) که عمیق ترین نقطه اقیانوس منجمد شمالی به شمار میرود و حدود 270 کیلومتری غرب سوالبار نروژ واقع شده است، مأموریت خود را در 24 آگوست 2019 به انتها رسانده است. این سفر اکتشافی از جهات زیادی، رکورد زده است. وسکوو در ماه مه به گودال چلنجر سفر کرد که با ژرفای 10927 متر، در انتهای جنوبی درازگودال ماریانا در اقیانوس آرام واقع شده است و گفته می گردد رکورد عمیق ترین غواصی در دریا را شکسته است. علاوه بر این، او با سفر به عمق مالوی دیپ، عنوان اولین سفر انسان به ژرفای این منطقه را نیز از آن خود کرد. ویکتور وسکوو که پیشینه دریانوردی دارد، پیش تر گفته بود، در سفر خود در پی اکتشافات علمی و همین طور آزمایش حدواندازه پشتکار انسان است. او می گوید:

من فکر می کنم که شکستن قیدوبندها، تمایل طبیعی هر انسانی است. شگفت آورترین بخش از طبیعت بشر این است که دوست دارد محدودیت ها را کنار بزند و همین میل ذاتی باعث شده است که به عنوان یک گونه به جایگاه فعلی برسیم.

تمامی پنج سفر وسکوو به اعماق اقیانوس با زیردریایی مخصوص DSV Limiting Factor که ساختاری از تیتانیوم داشت و کشتی پشتیبان DSSV Pressure Drop انجام شد. سفر اکتشافی او به اعماق دریا به وسیله آتلانتیک پروداکشن فیلم برداری شده است تا به صورت مستندی پنج قسمتی تحت عنوان سیاره ژرف (Deep Planet) از شبکه دیسکاوری پخش گردد. در اعماق هر اقیانوس از یک نقشه بردار سونار (ناوبری و فاصله یابی صوتی) برای آنالیز عمق آب استفاده شد که بخشی از پروژه GEBCO Seabed 2030 از مؤسسه نیپون (نقشه برداری جامع از بستر دریا تا انتها سال 2030) بود.

ویکتور وسکوو معتقد است که سفر به اعماق اقیانوس ها، تجربه ای خارق العاده برای او بوده است. او چهارساعتی را که به کاوش در اعماق درازگودال ماریانا مشغول بوده است، به یاد می آورد و می گوید که از این فرصت برای تماشای منظره ها و تقدیر از کارهای فنی تیم همراهم استفاده کردم. در این جهت، اکتشافات علمی هیجان انگیزی نیز اتفاق افتاده است. او و تیمش در درازگودال جاوا در ژرفای اقیانوس هند، حیوان ژلاتینی شگفت آوری کشف کردند که می گویند مشابه آن را تا به امروز در زیردریا ندیده اند. آلن جیمیسون، سرپرست دانشمندان سفر اکتشافی گفته که این جانور، یک کروبال (curveball) بوده است. تیم این عملیات پیروز شدند، تصویری از آن ثبت نمایند. جیمیسون می گوید:

یک دفعه درست جلوی دوربین ما نهاده شد، چرخشی 90 درجه ای کرد، زاویه ای فوق العاده زیبا برای عکاسی به ما داد و رفت و به همین علت فقط شانس گرفتن یک تصویر باورنکردنی از او داشتیم.

وسکوو در اعماق درازگودال ماریانا شاهد کیسه های پلاستیکی و کاغذهای شکلات بود، موضوعی که نشان می دهد حتی اعماق عمیق ترین اقیانوس جهان نیز از دخالت های انسانی در امان نیست. کاوشگران در طول این سفر اکتشافی بیش از 74 هزار کیلومتر در سراسر جهان پیمودند و پیروز به نقشه برداری بیش از 300 هزار کیلومتر از بستر دریا شدند. علاوه بر این، فیلم برداری این سفر، حدود 500 ساعت شد که تجربه ای باورنکردنی را پیش روی تماشاچیان قرار خواهد داد.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 859

به "انتها مأموریت سرمایه دار آمریکایی به عمیق ترین نقاط اقیانوس های دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها مأموریت سرمایه دار آمریکایی به عمیق ترین نقاط اقیانوس های دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید