هر آنچه باید پیش از تماشای فیلم وانکا بدانید

به گزارش وبلاگ راضانی، چارلی و کارخانه شکلات سازی عنوان رمان بچگانه ای به قلم رولد دال است که در سال 1964 منتشر شد. این کتاب پسربچه ای به نام چارلی باکت را دنبال می نماید که به همراه پدربزرگش از کارخانه شکلات سازی ویلی وانکا بازدید می نمایند. این داستان خیلی زود به یک اثر کلاسیک تبدیل و بهانه ای برای ساخت چند فیلم شد. اولین فیلم، ویلی وانکا و کارخانه شکلات سازی (Willy Wonka and the Chocolate Factory) بود که جین وایلدر بی نظیر نقش اصلی را در آن بازی می کرد و در نسخه بعدی، جانی دپ محبوب در چارلی و کارخانه شکلات سازی (Charlie and the Chocolate Factory) نقش شکلات ساز معروف را برعهده گرفت. حالا هم شاهد اکران فیلم وانکا (Wonka) هستیم که در واقع پیش عایدی داستان اصلی و محصولی از کمپانی برادران وارنر است. در ادامه، هر آنچه را که باید قبل از تماشای این موزیکال تماشایی بدانیم شرح دادیم. موضوع فیلم چیست؟ بازیگر اصلی فیلم کیست؟ کارگردانی و تهیه نمایندگی برعهده چه کسانی است؟ و سوالات دیگر.

هر آنچه باید پیش از تماشای فیلم وانکا بدانید

فیلم وانکا درباره چیست؟

همانطور که در مقدمه گفتیم، این فیلم پیش عایدی داستان اصلی چارلی و کارخانه شکلات سازی است و این داستان شگفت انگیز را روایت می نماید که چگونه بزرگ ترین مخترع، شعبده باز و سازنده شکلات دنیا به ویلی وانکای محبوبی تبدیل شد که امروز می شناسیم.

ویلی وانکا یک نابغه عجیب و در عین حال خلاق است. این شخصیت اولین بار در رمان چارلی و کارخانه شکلات سازی و دنباله آن، چارلی و آسانسور بزرگ شیشه ای ظاهر شد. این شکلات ساز برای اطرافیانش یک معما است و مدام از ایده های عجیب و غریب و خارج از چارچوبش برای ساختن برند و شکلات های منحصربه فرد خود استفاده می نماید.

این شخصیت ابتدا به وسیله جین وایلدر در اقتباس سینمایی سال 1971 و بعدا در سال 2005 به وسیله جانی دپ به تصویر کشیده شد. در حالی که بسیاری از جنبه های شخصیت او شناخته شده، بخش اعظم گذشته وانکا یک راز به جای مانده است. اینجاست که فیلم 2023 وارد می شود. این فیلم در نهایت به این پاسخ می دهد که ویلی وانکا بعد از دیدار با اومپا لومپا چگونه آغاز به کار کرد و چرا اینقدر به شکلات علاقه دارد.

چه کسی نقش وانکا را بازی می نماید؟

نقش ویلی ونکا را تیموتی شالامه بازی می نماید. این بازیگر جوان در سال 2021 در نقش پل آتریدس در فیلم تل ماسه: قسمت اول (Dune: Part One)، زفیرلی در فیلم ارتباط فرانسوی (The French Dispatch) و کوئنتین در فیلم به بالا نگاه نکن (Dont Look Up) ظاهر شد. در ابتدا، برادران وارنر به تام هالند برای نقش وانکا علاقه مند بود اما در نهایت این افتخار به شالامه رسید. کیگان مایکل کی ضمن ستایش بازی شالامه می گوید:

شالامه در خصوص رویکرد خود به این نقش گفت:

بازیگران نقش مکمل چه کسانی هستند؟

در کنار تیموتی شالامه، هیو گرانت در نقش اومپا لومپا، کیگان-مایکل کی در نقش رئیس پلیس، سالی هاوکینز در نقش مادر ویلی، اولیویا کولمن در نقش خانم اسکرابیت، تام دیویس، سایمون فارنبی، کوبنا هولدبروک اسمیت، متیو بینتون، جیم کارتر، روآن اتکینسون در نقش کشیش و ریچ فولچر به ایفای نقش می پردازند.

عوامل فیلم وانکا چه کسانی هستند؟

پل کینگ با فیلمنامه ای که به همراه سایمن فارنابی نوشته است، کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد. تهیه کنندگان دیوید هیمن و لوک کلی در کنار تهیه کنندگان اجرایی مایکل سیگل و الکساندرا دربیشایر از دیگر عوامل فیلم وانکا به شمار می روند.

مدت زمان فیلم وانکا چقدر است؟

مدت زمان فیلم وانکا 113 دقیقه (قبل از تیتراژ) است. اما بعد از انتها فیلم و تیتراژ شخصیت اومپا لومپا با بازی هیو گرانت، برای یک آهنگ دیگر بازمی شود و تماشاگران را دعوت می نماید تا در صندلی های خود بنشینند و شرح می دهد که چه اتفاقی برای هر شخصیت در فیلم افتاده است. این انتهای شیرین برای بعضی از بازیگران مکمل مجذوب کننده و آخرین بازی برای خانم اسکرابیت (اولیویا کولمن) و بلیچر (تام دیویس) است. اگر کمی بیشتر هم شکیبا باشید شاهد یک ترانه دیگر با صدای شالامه خواهید بود.

آیا این فیلم به نسخه های قبلی درباره ویلی وانکا ارتباط دارد؟

در حالی که وانکا هیچ ارتباطی با تفسیرهای جین وایلدر و جانی دپ از این شخصیت ندارد، اما به شدت تحت تاثیر دنیای اصلی ویلی وانکا و کارخانه شکلات سازی است. شالامه ممکن است برای نقشش از آن فیلم ها الهام گرفته باشد، اما این فیلم در آن دنیاها اتفاق نمی افتد. کارگردان پل کینگ در خصوص این موضوع گفت:

آیا وانکا یک فیلم موزیکال است؟

بله! وانکا یک فیلم موزیکال و فانتزی است. شالامه در مصاحبه ای با مجله تایم در خصوص ضبط آهنگ ها صحبت کرد. حتی در تریلر وانکا نگاهی کوتاه به آواز خواندن شالامه داشتیم. تیموتی شالامه در مصاحبه اش گفته بود که هفت ترانه برجسته در این فیلم دارد.

کینگ درباره ترانه هایی که شالامه می خواند گفت:

منبع: Collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 دی 1402 بروزرسانی: 3 دی 1402 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1134

به "هر آنچه باید پیش از تماشای فیلم وانکا بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید پیش از تماشای فیلم وانکا بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید