معرفی احساسات نو انیمیشن درون و بیرون 2 و نحوه ساخت آن ها
به گزارش وبلاگ راضانی، پیکسار چندین احساسات تازه را در انیمیشن درون و بیرون 2 (Inside Out 2) معرفی نموده است. شادی، غم، خشم، انزجار و ترس باید خانه خود را در دفتر مرکزی بدن رایلی با گروهی کاملاً تازه از احساسات به اشتراک بگذارند و این به معنای درس های مهمی برای این گروه است که باید آن کنار بیایند. همانطور که در اولین فیلم هم نشان داده شد، بعضا بعضی از احساسات با دردهای فزاینده ای همراه می شوند، به خصوص در دوره بلوغ، غول بزرگ و وحشتناک.
کلسی مان فیلم را با نگاهی دقیق به چگونگی تغییر خودش در دوران نوجوانی کارگردانی نموده است. همانطور که او عکس های قدیمی خود را در زمان رشد مرور می کرد، متوجه شد که در کودکی در ابتدا عاشق این بود که همه توجه ها به او باشد، اما وقتی به سن بلوغ رسید، عکس های او به خوبی نشان می داد که از مورد توجه بودن ناراحت است و هر کاری می نماید تا تنها بماند.
مان می گوید: پس از تماشای عکس هایم، متوجه شدم این دقیقا احساسی است که در این سن ظاهر می گردد و ما ناگهان خودآگاه می شویم. در روزهای اولیه ساخت این فیلم، تحقیقات زیادی انجام دادم که تایید می کرد این دقیقاً همان چیزی است که در مغز ما و در سن 13 سالگی برای ما اتفاق می افتد. شما شروع به نگاه کردن و مقایسه خود با دیگران می کنید و دلیلی خوبی هم برای این کار وجود دارد. ما خود را با دیگران مقایسه می کنیم چون متوجه می شویم باید بتوانیم در جامعه زنده بمانیم، در میان افراد دیگر پذیرفته شویم و مطمئن شویم که در امنیت هستیم. این نوعی محافظت غیر ارادی است که در این سن شروع می گردد، اما همراه با آن احساسات نو به وجود می آید که اگر کنترل ما را به دست بگیرند و به روش صحیح مدیریت نشوند می توانند واقعاً آسیب رسان باشند، این همان جایی است که روح انیمیشن درون و بیرون 2 از آن بوجود آمده
مان و تیمش تصمیم گرفتند که اضطراب را به عنوان یک نیروی محرکه قدرتمند برای انیمیشن درون و بیرون 2 انتخاب نمایند، اما احساسات دیگری هم بودند، احساساتی مانند شرم و گناه که آن ها می دانستند برای فیلم خیلی سنگین هستند و مناسب این نخواهند بود که وارد ترکیب شوند، به ویژه زمانی که چهار احساس نو برای مدیریت داشتند.
با توجه به نقش اصلی فیلم که به اضطراب رسید، تعجب آور نیست که آدام حبیب، مدیر فیلمبرداری، از درام الماس های تراش نخورده (Uncut Gems) با بازی آدام سندلر تأثیری عمیقی در زبان بصری فیلم گرفته باشد. فیلمبرداری متزلزل فیلم برادران سفدی الهام بخش تکنیک آنها در ساخت این انیمیشن بود. تیم انیمیشن درون و بیرون 2 مجموعه های ثابتی در طول فراوری ساختند و سپس شخصیت های دیجیتال را درون آن مجموعه ها قرار دادند. سپس یک دوربین مجازی که می توان از آن مانند دوربین فیلم لایو اکشن استفاده کرد، داخل دکورها قرار دادند. پس از انجام این کار، آنها دوربین مجازی را در اطراف مجموعه هایی که ساخته بودند حرکت می دادند تا زوایای نو و تنظیمات تصویربرداری را امتحان نمایند تا ببینند چه چیزی برای فیلم بهتر است.
مان می گوید: فیلم اول فقط یک زبان شکل و رنگ عالی برای هر شخصیت ایجاد کرد. همه اینها به یک رنگ اصلی و یک شکل اولیه که برای هر احساسی مناسب بود، خلاصه شد. در این فیلم، من تنوع خوبی از یک شخصیت کوچک و یک شخصیت بزرگ را می خواستم. ما با آنها بازی کردیم و سپس از این ایده که حسادت کوچکترین است بسیار هیجان زده شدیم، زیرا او حتی به این حسادت می نماید که دیگر احساسات می توانند برای کنترل رایلی از دستگاه کنترل استفاده نمایند ولی او انقدر کوچک است که حتی نمی تواند به آن برسد. حسادت احساسی است که آرزو می کنید کاش آنچه را که دیگران دارند، از جمله توانایی دسترسی به این دستگاه را داشته باشید. این تبدیل به بذر کارهایی شد که می توانستیم به صورت بصری در فیلم انجام دهیم. اگر حسادت آرزو کند که او هم مثل بقیه بلند قد باشد اما نمی تواند باشد، خنده دار خواهد بود.
نقطه مقابل این قضیه برای خجالت صادق بود، که در ابتدا شخصیتی کوچکتر به میزان غم بود. مان اشاره می نماید: اما بعد فکر کردم که او باید بزرگ ترین باشد، زیراً وقتی خجالت می کشیم، واقعاً می خواهیم پنهان شویم. اگر او بزرگترین شخصیت باشد، نمی تواند پنهان گردد. ما فکر می کردیم خیلی خنده دار خواهد بود اگر حتی ناامیدانه سعی کند خود را در هودی خود پنهان کند اما نتواند این کار را انجام دهد زیرا وقتی می خواهد کلاه هودی را روی صورتش ببندد، بینی اش بیرون می ماند. این جهانی صاف و رنگارنگ انیمیشن درون و بیرون 2 که در آن احساسات نو را می بینید، در تضاد مستقیم با جهانی واقعی نوجوانانی رایلی است که در آن رنگ ها بی فروق و گل آلود هستند و خیلی روشن نیستند، که نشان دهنده کوشش او در این مقطع از زندگی اش است. قطعا دو جهان در کنار هم در فیلم وجود دارند.
اضطراب
خط داستانی نو رایلی در درون و بیرون 2 پس از تخریب کامل دفتر مرکزی شروع می گردد و یک احساس نارنجی با چشمان وحشی و موهای بهم ریخته خود را به عنوان اضطراب به گروه احساسات معرفی می نماید. این اولین شخصیت نو پس از شروع بلوغ است زیرا این مرحله از زندگی یک نوجوان معمولاً مملو از ناشناخته ها است و نگرانی در خصوص نتیجه آن یکی از اصلی ترین عناصر رشد و ورود به بزرگسالی است. اضطراب با بیان تمایل خود برای ایجاد یک تأثیر اولیه عالی در دوستان رایلی از همان ابتدا نشان داد که این شخصیت نو داستان رایلی را به کدام سمت خواهد برد.
صداپیشگی این شخصیت به عهده مایا هاوک بود. مان می گوید: وقتی برای اولین بار صدای مایا را برای نقش اضطراب شنیدم، می دانستم که همین است. او ارتباطی واقعی با شخصیت داشت. من درمیانه تعطیلاتم در دیزنی لند با او تماس گرفتم و ما در خصوص آنچه که من برای شخصیت در فیلم می خواستم و این که ارتباط شخصیت او با شخصیت های دیگر چگونه است صحبت کردیم. او بلافاصله شخصیت را درک کرد و فکر می کنم می توانید این درک را در اجرای او بشنوید.
اضطراب احساسی است که در درون و بیرون 2 به دفتر مرکزی مسلط است و کلسی مان او را به دلیلی در کانون مغز نوجوان رایلی قرار داده است. مان می گوید: نوجوانی زمانی است که از انجام کارهای اشتباه و از اینکه دوستانتان شما را مسخره نمایند می ترسید، به نظر می رسید که نمی دانید دارید چه می کنید و این اضطراب است. این کاری است که اضطراب انجام می دهد: باعث می گردد هیچوقت در لحظه نباشید. ما فکر کردیم نارنجی رنگی است که برای اضطراب معنا می نماید. نوع پرتقالی که ما استفاده کردیم، احساس اضطراب دارد و شما می توانید نوع افکاری را که به خاطر حالت چهره شخصیت در فکر او می گذرد، مشاهده کنید.
درست است که شادی در فیلم اول شخصیت غالب بود، اما مان فکر می کرد که اضطراب باید به گونه ای در مغز رایلی ظاهر گردد که نشان دهد تمرکز افکار نوجوان با بلوغ چگونه تغییر نموده است. اضطراب به چیزی شبیه به شورش علیه شادی و سایر احساسات در درون و بیرون 2 تبدیل می گردد. او با تاکید بر این که زمان نگرانی در خصوص آینده رایلی فرا رسیده است، اضطراب، شادی، غم، ترس، خشم و انزجار را در یک شیشه محبوس می نماید و رسما آنها را به احساسات سرکوب شده تبدیل می نماید. بنابراین، با وجود ظاهر شایان ستایش و شنماینده او، اضطراب چیزی شبیه به یک آنتاگونیست در انیمیشن درون و بیرون 2 است.
مان می گوید: اضطراب هر بار سعی می نماید کنترل مرکز را در دست بگیرد، احساسات دیگر مانند شادی سعی می نمایند با او مقابله نمایند، اما تقریبا غیرممکن است. فرصت های زیادی در زندگی همه ما وجود داشت که از آن ها لذت ببریم، اما اضطراب همواره دو قدم جلوتر است. او همواره به حرکت بعدی فکر می نماید.
حسادت
آیو ادبیری صداپیشه شخصیت حسادت است. این شخصیت در انیمیشن با آنچه که معمولاً این احساس به تصویر کشیده می گردد کمی فرق دارد. این احساس نو به جای حسادت خشمگین و سوزان، به چیزهای کوچک که به رایلی احساس ناامنی می دهد، حسادت می نماید. این دقیقا چیزی است که در دوران بلوغ اتفاق می افتد می بینیم که رایلی می خواهد بیشتر شبیه نوجوانان باحال در کمپ هاکی باشد. حسادت دلیل اصلی این رفتار در دنباله پیکسار است و اضطراب را تشویق می نماید تا تمام کوششش را برای تضمین آینده ای پیروز برای رایلی انجام دهد.
کسالت
نام کسالت (Ennui) در ابتدا همه احساسات و حتی بینندگان را گیج می نماید، اما خوشبختانه خود شخصیت با کمال احترام به آنها می گوید که معنی آن چیست. واژه ای فانتزی برای بی حوصلگی، با صداپیشگی بازیگر فرانسوی، آدل اگزارچوپولوس که مسئول بی تفاوتی شحصیت نوجوانی نو رایلی در درون و بیرون 2 است. کسالت طعنه و رفتارهای بی تفاوت نسبت به همه چیز را که رایلی برای تحت تاثیر قرار دادن دوستان بزرگتر از خود در کمپ هاکی احتیاج دارد، به او می دهد.
خجالت
تا حدودی دوست داشتنی ترین إحساس نو رایلی خجالت است که به وسیله پل والتر هاوزر صداپیشگی می گردد. این رفیق بزرگ ترجیح می دهد همواره پشت کلاه کشیده خود پنهان گردد. خجالت هم احساسی کامل نماینده برای مغز در حال بلوغ رایلی است و رایلی در تعاملات خود با هم تیمی های بزرگ تر و باحال تر خود در تیم هاکی احساس شرمندگی زیادی می نماید. با این حال، در حالی که اضطراب مشتاق است احساسات قدیمی رایلی را کاملا پشت سر بگذارد، خجالت بی سر و صدا تشخیص می دهد که این تغییرات برای رایلی خوب نیست.
دلتنگی (نوستالژی)
نوستالژی با صداپیشگی جون اسکوئیب، گهگاهی به فکر رایلی در درون و بیرون 2 می آید. او برای اولین بار اندکی پس از معرفی سایر احساسات نو ظاهر می گردد و با علاقه خاطرات زمانی را به یاد می آورد که همه بالاخره توانستند به مقر بیایند (دقیقا چند لحظه قبل). اضطراب، نوستالژی را مجبور به بازگشت به اتاق دیگر می نماید و به او می گوید برای ورود او کمی زود است و باید حدود 10 سال دیگر بازگردد. به طور کلی، این حضور نشان دهنده این واقعیت است که با رشد رایلی، هربار احساسات نوی بر اساس احتیاجش به مقر اصلی راه پیدا می نمایند.
در مجموع، انیمیشن درون و بیرون 2 به خوبی نشان می دهد که چگونه تمام احساسات نو و گیج نماینده بلوغ بر فکر تأثیر می گذارند. احساسات شخصیتی شایان ستایش و رنگارنگ به مخاطبان، از پیر و جوان اجازه می دهد تا احساسات خود را به گونه ای متفاوت ببینند، و به شیوه ای تازه و سرگرم نماینده، شفقت و درک خود از بلوغ را بالا ببرند. شاید در قسمت های بعدی این مجموعه فیلم های پیکسار شاهد حضور شخصیت های احساسی عجیب تر نیز باشیم. با این حال، در حال حاضر، پنج شخصیت نو درون و بیرون 2 فکر کاملاً شلوغی را برای رایلی 13 ساله ایجاد نموده است.
منبع: animation magazine
منبع: دیجیکالا مگ