نبود فرمانده واحد، چالش حکمرانی سلامت دیجیتال

به گزارش وبلاگ راضانی، عضو هیات مدیره سلامت الکترونیک شرکت مبین ایرانیان گفت: یکی از موضوعات مهم در موضوع حکمرانی سلامت دیجیتال، وجود یک فرمانده واحد و متولی است که به نظر می رسد یک نهاد فرابخشی از جمله مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی سلامت می تواند این نقش را در بخش سیاست گذاری و اجرا ایفا نمایند.

نبود فرمانده واحد، چالش حکمرانی سلامت دیجیتال

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، حسین ریاضی در نخستین نشست از سلسله نشست های هفته حکمرانی فضای مجازی با بیان این مطلب اضافه نمود: متولی این موضوع وزارت بهداشت است و همه دستگاه ها باید هماهنگی لازم را داشته باشند بنابراین به نظر می رسد با هدف متعهد کردن ذینفعان در این حوزه نیازمند نهاد فرابخشی هستیم تا با رویکرد نوین کار را دنبال کند.

وی با تاکید بر این که موضوع این حوزه با هدف تسهیل و تسریع امور باید خدمت رسانی به مردم باشد، توضیح داد: موضوع فعالیت ها در این حوزه باید خدمت رسانی به مردم باشد تا خدمات نوین با استفاده از فناوری های نوین در اختیار مردم قرار گیرد و در عین حال کسب و کارهای بخش خصوصی در این حوزه تسهیل و مقررات زدایی صورت گیرد تا بتوانیم فرایندهای بروکراتیک و دست و پاگیر را حذف کنیم.

ریاضی با تاکید بر تغییر نظارت ها قبل از صدور مجوز به نظارت های پسینی و باز کردن فضای بخش خصوصی برای فعالیت ها اظهار کرد: توجه به اجزای حکمرانی در حوزه سلامت فرایندهای پیچیده و مفصلی دارد که ایجاد زبان واحد و استاندارد با هدف اشتراک گذاری بین سامانه های متعدد، بسیار مهم است.

عضو هیات مدیره سلامت الکترونیک شرکت مبین ایرانیان با اشاره به کاستی های موجود در موضوع نسخه الکترونیک از جمله عدم وحدت رویه بین بیمه ها گفت: در این جهت حتی کدینگ و سامانه های اطلاعاتی با یکدیگر همخوانی و تعامل پذیری نداشتند که لازمه تحقق این امر استفاده از مکانیزم های رایج در سایر کشورها و تدوین و ابلاغ استانداردها و کدگذاری یکپارچه در این حوزه است تا دقت کافی در اجرا به وجود آمده و ضمانتی برا اجرا وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: باید به سمت حدف فرایندهای سنتی در خدمات قابل ارایه دستگاه های دولتی برویم تا این خدمات به شکل دیجیتال در اختیار مردم قرار گیرد تا رفت و آمدها کاهش و عدالت در دسترسی به خدمات ایجاد و شفافیت ایجاد گردد. در این راستا باید اطلاعات لازم در اختیار بخش غیردولتی قرار گیرد تا دیتاهایی که با دشواری و با هدف ارتقای کیفیت خدمات فراوری شده در اختیار سایر حوزه ها قرار گیرد.

ریاضی با تاکید بر ضرورت بازگشایی فضا با هدف اجرای برنامه های و پروژه های ملی زیرساختی یادآور شد: پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجای الکترونیک و پزشک خانواده نیازمند زیرساخت الکترونیک است که باید حوزه دولتی برنامه ریزی جدی در این حوزه داشته تا هرچه سریع تر وارد فاز اجرایی گردد تا بخش دولتی توان ارایه خدمات را داشته باشند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 866

به "نبود فرمانده واحد، چالش حکمرانی سلامت دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود فرمانده واحد، چالش حکمرانی سلامت دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید