ملایر در چند قدمی احداث کارخانه کاغذسازی با کشت لوفا

به گزارش وبلاگ راضانی، خبرنگاران/همدان گیاه لوفا، گیاهی متعلق به منطقه ها گرم و مرطوب آمریکای جنوبی کاربردهای بسیاری در زمینه های پزشکی، سلامت پوست، صنعت کاغذسازی و خودروسازی دارد که برای اولین بار از طریق یک کارآفرین ملایری در فضای باز در اراضی شهرستان با موفقیت کشت شده و پس از استفاده از اسفنج این گیاه در زمینه تولید لیف و اسکاج ظرفشویی، این کارآفرین حالا در پی توسعه کشت گیاه لوفا در سطح شهرستان و راه اندازی کارخانه کاغذسازی است.

ملایر در چند قدمی احداث کارخانه کاغذسازی با کشت لوفا

به گزارش خبرنگاران، احمد میرزایی یک کارمند بازنشسته در شهرستان ملایر است که پس از بازنشستگی تصمیم می گیرد کاری راه بیندازد تا راهی برای درآمدزایی اقشار میانه و کم درآمد جامعه باز شود برای کشاورزان خردی که زمین کوچک و کم آبی دارند و می توانند با حداقل سرمایه به سود قابل توجهی دست پیدا کنند.

میرزایی پس از کشت آزمایشی بسیاری از گیاهان دارویی، خاتمه در کشت آزمایشی گیاه لوفا به موفقیت چشمگیری رسیده و امروز با کشت این گیاه در نیم هکتار از اراضی روستاهای کرکان و اسکنان به سودآوری قابل توجهی رسیده است.

گیاه لوفا گیاهی از خانواده کدوییان و متعلق به منطقه ها گرم و مرطوب آمریکای جنوبی و دارای نوعی اسفنج طبیعی است که علاوه بر کاربردهایی در حوزه سلامت و مراقبت از پوست، کاربردهای صنعتی بسیاری نیز دارد.

از لوفا در صنایع دستی، آرایشی و بهداشتی، اُرتوپد، محصولات مراقبت از پوست، طراحی داخلی ساختمان، عایق بندی صوتی و حرارتی و در صنعت تولید صابون استفاده می شود.

همچنین اسفنج لوفا برای تمیز کردن شیشه آلات، ظروف و سایر وسایل آشپزخانه و نیز برای پاک سازی غذا از سطح ظروف حساس به خراش، مانند تفلون و چدن کاربرد دارد.

کشت گیاه لوفا برای اولین بار در فضای باز

میرزایی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار می کند: معمولا این گیاه در شرایط گلخانه ای کشت می شود اما برای حذف هزینه های سرسام آور احداث گلخانه برای کشاورزان، تصمیم گرفتیم کشت این گیاه را در محیط باز آزمایش کنیم که خوشبختانه موفقیت آمیز بود.

به گفته وی این گیاه دارای فرایندگی 20 متر است و در فضای باز با کشت داربستی، هر بوته از آن 20 میوه تولید می کند. لوفا باید روی داربست قرار گیرد تا میوه های با کیفیت تر و کشیده تری داشته باشد و می توان در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع با سرمایه اولیه 20 میلیون تومان آن را کشت کرد که بخشی از این هزینه صرف داربستی کردن کشت و تهیه تیرک خواهد شد.

هر کشاورزی که در ملایر اقدام به کشت لوفا کند، از او حمایت می کنیم

میرزایی با بیان اینکه سرمایه گذاری اولیه برای این کشت ثابت است و از بین نمی رود، می گوید: هر کشاورزی که در شهرستان ملایر تصمیم به کشت این گیاه داشته باشد، ما می توانیم در زمینه تهیه بذر، نحوه کاشت، نحوه آبیاری، برداشت و فروش او را حمایت کنیم.

وی ادامه می دهد: یک میوه گیاه لوفا در کشور کویت حدود 16 دلار خرید و فروش می شود پس در صورتی که کشاورزان به این کشت روی آورند، می توانیم علاوه بر تامین نیاز داخلی با صادرات میوه این گیاه، ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشیم.

لوفا؛ گیاهی کم آب بر

به گفته میرزایی آبیاری این گیاه بصورت قطره ای و در یک دوره هشت روزه انجام می شود پس به آب زیادی نیاز ندارد و با توجه به اینکه هر بوته این گیاه، می تواند 10 میوه تولید کند، یک کشاورز می تواند با کشت دو هزار بوته از این گیاه در زمینی به مساحت دو هزار متر به 20 تا 25 میلیون تومان سود خالص برسد.

این کارآفرین که برای حدود هشت زن اشتغالزایی ایجاد کرده است، می گوید: هر خانم خانه دار با سه تا چهار ساعت کار کردن در روز می تواند از اسفنج لوفا حداقل 150 عدد لیف بدوزد و با توجه به اینکه هر لیف به قیمت 35 تا 40 هزار تومان به فروش می رسد، می تواند درآمدزایی برای خود داشته باشد.

گفتنی است تولید لیف از اسفنج لوفا و برگ گیاه بعنوان دمنوش از کاربردهایی است که در حال حاضر میرزایی با حداقل امکانات به آن دست یافته است و حالا بدنبال احداث یک کارخانه کاغذ است.

معجزه لوفا در تهیه خمیر کاغذ

وی به کاربرد این گیاه در زمینه ساخت خمیر کاغذ و آتل دست و پا اشاره و خاطرنشان می کند: دو میوه گیاه لوفا با 200 گرم وزن، می تواند خمیر کاغذ برای تهیه یک دفتر 40 برگ را فراهم کرده و کشور را از واردات کاغذ نجات دهد.

میرزایی یادآور می شود: ما سرمایه اولیه برای احداث کارخانه کاغذ در ملایر را داریم اما باید مواد اولیه برای تهیه خمیر کاغذ فراهم شود و کشاورزانی با کشت این گیاه، مواد اولیه را در اختیار کارخانه قرار دهند.

به گفته میرزایی قرار است با همکاری جهاد کشاورزی، اقدامات لازم برای اطلاع رسانی و آگاه سازی کشاورزان در زمینه کشت این گیاه انجام شود تا کشاورزانی با سرمایه کم به سودآوری برسند.

مجید عزیزی یکی دیگر از سرمایه گذاران طرح کشت این گیاه، در گفت وگو با خبرنگاران اظهار می کند: هر هزار متر مربع زمین با حداکثر 100 تا 200 بذر می تواند حدود 10 تا 15 میلیون تومان برای یک کشاورز درآمد تابستانه داشته باشد.

به گفته عزیزی زمان کاشت این گیاه از 20 فروردین تا اوایل خرداد ماه و زمان برداشت این محصول مهر و آبان ماه است.

وی با اشاره به اینکه دو نفر در ایران گیاه لوفا را بصورت گلخانه ای کشت می کنند، ادامه می دهد: ما برای اولین بار در کشور و یا حداقل در غرب کشور لوفا را در فضای باز بصورت موفقیت آمیز کشت کردیم.

عزیزی ضمن اشاره به کاربرد اسفنج این گیاه در تهیه لیف و لایه بردار پوست بصورت خانگی و تنها با سیم قلاب بافی یا یک چرخ خیاطی ساده، می گوید: 150 صنعت مختلف در ساخت کاغذ دخیل هستند و استفاده از گیاه لوفا برای تهیه خمیر کاغذ بدلیل وجود سلولز بالا و لیگنین پایین، می تواند 100 صنعت در این فرایند را حذف کند و امیدواریم دولت زیر ساخت های لازم برای افزایش سطح زیر کشت این گیاه و احداث کارخانه کاغذ را فراهم کند.

به گفته وی استفاده از اسفنج لوفا برای تهیه آتل دست و پا علاوه بر مقاومت بالا و سبکی، بدلیل گیاهی بودن، التهاب و خارش ناشی از استفاده از گچ را نداشته و هوادهی خوبی دارد. همچنین اولین بار کارخانه فورد آمریکا از اسفنج لوفا در ساخت فیلتر هوا و فیلتر روغن استفاده کرده است بنابراین اگر بتوانیم این گیاه را وارد صنعت کاغذسازی یا خودروسازی کنیم علاوه بر سوددهی و اشتغالزایی، از واردات کاغذ خلاص می شویم.

عزیزی ساخت جلیقه نجات و جلیقه ضد گلوله از اسفنج لوفا را از دیگر کاربردهای مهم این گیاه برمی شمرد و می افزاید: هر یک از این کاربردها نیازمند داشتن تخصص کافی و همکاری و حمایت دولتمردان هم در زمینه سرمایه گذاری و هم در زمینه تشویق کشاورزان برای روی آوردن به این کشت است.

به گزارش خبرنگاران میرزایی و عزیزی خواستار همکاری مسئولان استانی و شهرستانی برای ترویج کشت این گیاه در فضای باز شدند تا هم کشاورزان خرد بتوانند با حداقل سرمایه، زمین و آب کم به سودآوری قابل توجهی برسند و از طرفی مواد اولیه برای تهیه خمیر کاغذ فراهم شود تا با احداث یک کارخانه کاغذ در شهرستان علاوه بر اشتغالزایی، بجای واردات کاغذ، در ساخت کاغذ به خود کفایی برسیم و در صادرات گیاه لوفا نیز قدم های موثری برداریم.

.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 708

به "ملایر در چند قدمی احداث کارخانه کاغذسازی با کشت لوفا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملایر در چند قدمی احداث کارخانه کاغذسازی با کشت لوفا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید