طراحی سایت: قابلیت سایت تاریخی آوه برای پایگاه پژوهش های باستانشناسی

به گزارش وبلاگ راضانی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری #ساوه گفت: سایت تاریخی منطقه #گردشگری شهر آوه قابلیت تبدیل شدن به یکی از پایگاه های مهم پژوهش های باستانشناسی مرکز کشور را دارد.

طراحی سایت: قابلیت سایت تاریخی آوه برای پایگاه پژوهش های باستانشناسی

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

به گزارش دنیای سفر رضا ایاز در گفت و گو با ایسنا، در مورد آخرین شرایط سایت تاریخی شهر آوه اظهار کرد: سایت تاریخی منطقه گردشگری شهر آوه حدود 75 هکتار است که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و دارای سند ششدانگ است.

وی با اشاره به وجود کاروانسرای تاریخی آوه مستقر در این سایت گفت: حدود 70 درصد این کاروانسرا بازسازی و بازسازی شده و با توجه به محدودیت اعتبارات، کار بازسازی آن به صورت فازبندی انجام می گردد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سایت تاریخی منطقه گردشگری شهر آوه قابلیت تبدیل شدن به یکی از پایگاه های مهم پژوهش های باستان شناسی مرکز کشور را دارد، اضافه نمود: این سایت تاریخی یکی از شهرهای مهم دوره اسلامی و شیعه نشین بوده و طبق آخرین فصل کاوش، حدود 110 هکتار عرصه این شهر تاریخی زیر خاک مدفون است که مشتمل بر کاروانسرا، آب انبارها، بازار و لایه های مهم تاریخی از شروع ایجاد تا به امروز است.

ایاز با اشاره به کاوش صورت گرفته در سال 1385 از سایت تاریخی آوه گفت: شناخت دقیق و آگاهی بیشتر از تاریخ این منطقه گردشگری احتیاج به کار پژوهشی و باستان شناسی دارد که بدلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است. انجام کار کاوشگری در سایت تاریخی آوه ضمن حفاظت از آثار باستانی، نگرانی ها درخصوص از بین رفتن یا تخریب آنان را از بین می برد.

وی اعلام کرد: محوطه تاریخی آوه در دوره مغول به دلایلی که هنوز معین نشده، متروک شد و پس از گذشت سال ها و بر اثر عوامل جوی به صورت آوار فرو ریخت و در زیر خاک نهاده شد.

وی با اشاره به قدمت بیش از پنج هزار ساله آوه اضافه نمود: کاروانسرای شاه عباس و قلعه تاریخی کیخسرو با قدمتی هفت هزار ساله از آثار با ارزشی است که در آوه وجود دارد.

لازم به ذکر است، تپه های باستانی شهر آوه متعلق به دوران سیلک است، همان جایی که مردم محل به آن قلعه خاک می گویند و براساس افسانه های محلی، زنی به نام خاورزمین بر آن حکومت می نموده و این روایت ها نشان از قدمت تمدن و فرهنگ باستانی مردم منطقه دارد.

منطقه آوه یکی از نقاط شیعه نشین کشور در 1400 سال قبل بوده و محوطه تاریخی این منطقه گواه اصالت و پیشینه تاریخی آن است.

منطقه نمونه گردشگری آوه از قابلیت های بسیاری برخوردار است، این شهر در حاشیه آزادراه ساوه سلفچگان در جنوب شرقی شهرستان ساوه واقع شده و به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است.

شهر تاریخی آوه در حدود 25 کیلومتری جنوب ساوه و در راستا جاده ترانزیت ساوه به قم قرار گرفته است. نام آوه در منابع یونانی، اباخینه یا اباکینه ذکر شده و به نظر می رسد که با عنوان آواکنا که در حدود قرن سوم پیش از میلاد و در دوره سلوکی همراه با ساواکنا یعنی ساوه به ایستگاه هایی در میان راه ری به همدان اطلاق شده است، از یک ریشه باشد.

شهر امروزی آوه در جنوب محوطه ای باستانی نهاده شده و دارای آثاری از قبیل امامزاده پنج تن و قبرستانی قدیمی در قسمت جنوبی شهر بوده که امروزه نشانی از آثار معماری آنها به چشم نمی خورد.

در جنوب شهر فعلی، محوطه ای باستانی با عرصه ای در حدود 220 هکتار قرار گرفته است که نشانه ها و آثاری شاخص و آشکار از استقرار و سکونت دوره های پیش از تاریخ و آثاری مربوط به دوران تاریخی بویژه دوره ساسانی از جمله آثار سفالی و اشیای دیگر در این محوطه کشف شده است.

شهر آوه در دوران اسلامی نیز با توجه به قرارگیری در فاصله کمتر از 50 کیلومتری از شهر قم که در قرن اول هجری سکونتگاه چند قبیله عرب مسلمان و اولین و اصلی ترین پایگاه تشیع در ایران و منطقه بوده، به سرعت از دین اسلام تبعیت نموده و به دومین پایگاه تشیع در ایران تبدیل شد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 828

به "طراحی سایت: قابلیت سایت تاریخی آوه برای پایگاه پژوهش های باستانشناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سایت: قابلیت سایت تاریخی آوه برای پایگاه پژوهش های باستانشناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید