فراهم شدن زمینه ارتقای کیفیت سیستم آموزش آنلاین دانشگاه ایلام با اختصاص هفت سرور جدید

به گزارش وبلاگ راضانی، رئیس دانشگاه ایلام گفت: در سیستم جدید آموزشی آنلاین دانشگاه امکان فعالیت 1800 نفر به صورت همزمان و بیش از 5000 نفر به صورت غیرهمزمان فراهم است.

فراهم شدن زمینه ارتقای کیفیت سیستم آموزش آنلاین دانشگاه ایلام با اختصاص هفت سرور جدید

علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: بعد از اینکه در اواخر سال 98 ویروس کرونا در سطح کشور شیوع یافت و با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، کلاس های حضوری دانشگاه ها تعطیل شد، تنها راه حل موجود بهره مندی از فضای مجازی و آموزش های آنلاین بود و علیرغم اینکه دانشگاه ایلام آمادگی لازم را در این زمینه نداشت، در کوتاه ترین زمان آموزش مجازی در این دانشگاه راه اندازی شد.

اکبری اضافه نمود: ابتدا سامانه پروفایل اساتید در آخر سال تا تعطیلات نوروز 99 جهت بارگذاری مطالب درسی در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفت، اما، چون صرفا بارگذاری مطالب کفایت نمی کرد، سامانه های ادوبی کانکت و کلاس آنلاین نیز به همین منظور راه اندازی شد.

رئیس دانشگاه ایلام اظهار داشت: هم اکنون دانشگاه ایلام از بهترین زیرساخت های آموزشی مجازی بهره مند است و دانشجویان و اساتید با استفاده از این سامانه ها در تعامل هستند.

وی با اشاره به اقدامات اجرا شده برای ارتقاء کیفیت آموزش الکترونیک در دانشگاه ایلام در ترم جاری، گفت: برای بهبود کیفیت تعداد سرور های آنلاین را از دو به شش افزایش دادیم و یک سرور اختصاصی برای برگزاری کنفرانس ها، دو سرور STUAN در ایلام و تهران و دو سرور برای سرویس LMS تهیه شد که مجموعا با 84 هسته پردازش، ظرفیت ذخیره سازی به نزدیک 12 ترابایت افزایش یافت. تغییرات اجرا شده به ما این امکان را می دهد که همزمان 1800 نفر آنلاین و بیش از 5000 نفر به صورت غیرهمزمان از سرویس آموزشی دانشگاه استفاده کنند.

اکبری از جمله مزیت های آموزش مجازی دانشگاه را استفاده از سیستم های متن باز مطرح نمود و یادآور شد: این سیستم در تراز جهانی بوده و به صورت رایگان و در سطح بین المللی پشتیبانی می شود و استفاده از آن مثل سرویس های ادوبی کانکت غیرقانونی و غیر رسمی نیست.

رئیس دانشگاه ایلام با بیان اینکه این سیستم آنلاین جدید دارای قابلیت های متنوع و مختلف آموزشی است، اظهار کرد: اشتراک وایت برد، نوشتن همزمان استاد و دانشجو بر روی وایت برد، اشتراک تصویر محتوا، اشتراک یک نرم افزار خاص بجای میز کار، پشتیبانی کامل از زبان فارسی، امکان ضبط کلاس ها، پخش فیلم، امکان طرح سؤال و جواب استاد و دانشجو، برگزاری آزمون آنلاین به صورت فرمول های مختلف تشریحی، تستی و... و امکان به هم ریختن سؤالات و جلوگیری از تقلب را دارا است.

وی گفت: در سیستم آنلاین آموزشی مدیریت زمان به خوبی صورت می گیرد و همچنین کیفیت انتقال محتوا در زمان کمتری انجام می گیرد، چنان که در زمان 30 دقیقه ای می تواند به اندازه کلاس یک ساعت و نیمی حضوری محتوا منتقل کند.

اکبری وجود انگیزه را یکی از ملاک های مهم برای موفقیت در این نوع آموزش مطرح نمود و گفت: دانشجو در آموزش آنلاین امکانات بیشتری در اختیار دارد و از طرفی دیگر نیاز به جزوه هم نیست و به صورت مکرر می تواند محتوای درسی را مرور کند. اما دانشجو برای حضور منظم و جلوگیری از فراموشی باید برنامه ریزی صحیحی داشته باشد که در این بین وجود انگیزه خیلی مهم است و انتظار می رود که اساتید انگیزش لازم را در دانشجویان ایجاد و آنان را به شرکت فعال در کلاس آنلاین ترغیب کنند.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه برنامه درازمدت دانشگاه ایلام این است که آموزش الکترونیک نهادینه شود و در کنار آموزش حضوری نقش مکمل را داشته باشد، اظهار کرد: همچنین در نظر داریم برای برگزاری دوره های آموزشی آزاد، دوره های دکتری داخل و خارج و کنفرانس ها از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه رویای دولت الکترونیک در دانشگاه ایلام در حال محقق شدن است، اظهار داشت: با افزایش اعتبار موردنیاز برای توسعه فناوری اطلاعات، ایجاد سامانه های الکترونیکی جدید و ارائه خدمات مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اداری و مالی در بستر فضای مجازی، دانشگاه ایلام به سمت تحقق دولت الکترونیک در حرکت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 314

به "فراهم شدن زمینه ارتقای کیفیت سیستم آموزش آنلاین دانشگاه ایلام با اختصاص هفت سرور جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراهم شدن زمینه ارتقای کیفیت سیستم آموزش آنلاین دانشگاه ایلام با اختصاص هفت سرور جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید