فاز دوم درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده کلید خورد

به گزارش وبلاگ راضانی، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان، طی بخشنامه ای خطاب به روسای کانون صنایع غذایی، صنایع سلولزی بهداشتی، صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی، کارخانجات و فراوریکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی، صنایع کنسرو سازی، فراوری لنت ترمز و کلاچ و بعلاوه پالایشگاه های روغن سازی، دستورالعمل درج قیمت فراوریکننده یا واردکننده را ابلاغ کرد.

فاز دوم درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده کلید خورد

طبق بخشنامه عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان، کلیه واحدهای فراورینماینده و واردنماینده مذکور به منظور جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی و اجحاف در حق مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان مکلفند از 19 دی ماه امسال نسبت به درج قیمت فراورینماینده/ واردنماینده که دربرگیرنده مجموع هزینه ها و سود قانونی واحدهای فراوریی یا وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده است، اقدام نمایند.

در این بخشنامه 7 ماده ای آمده است: قیمت فراورینماینده/ واردنماینده درج شده بر روی کالا باید منطبق با قیمت فروش بر اساس صورت حساب های صادره (فاکتورهای فروش) باشد. بعلاوه به منـظور بهره مـندی مصرف کننـدگان از تخفیـف های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف باید با کاهش قیمت فروش فراورینماینده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد.

در این بخش نامه تصریح شده است، در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، سرانجام سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضای محصول و ...) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از اندازه معین شده در بند 2 این بخشنامه، واحدهای مربوطه باید مجوز لازم را از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل فراوری، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف نمایندگان دریافت نمایند.

بعلاوه تأکید شده حداکثر مبلغی که به وسیله مجموع حلقه های توزیعی از تامین نماینده تا مصرف نماینده می تواند به قیمت فراورینماینده یا واردنماینده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است.بعلاوه در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به اندازه ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

از سوی دیگر خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف نماینده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام نموده و بعلاوه درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج نمایند.

اطلاع رسانی و مطلع سازی شبکه های توزیع و مصرف نمایندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحدهای فراوریی یا وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است.

این تصمیم به منظور شفاف سازی قیمت اتخاذ شده و فراورینماینده باید بر روی کالاهای فراوریی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف نماینده هستند.

هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گران فروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی کردن قیمت ها و اصلاح نظام توزیع کالا است.

علاوه بر این درج و نصب برچسب قیمت به وسیله آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره مندی از نرخ های رقابتی برای مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت های طرح مذکور خواهد بود.

در فاز اول اجرای این طرح، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ 27 آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ 4 دیماه امسال نیز مکلف به درج قیمت فراورینماینده بوده اند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 802

به "فاز دوم درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز دوم درج قیمت تولیدکننده یا واردکننده کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید