طرز تهیه خورش کدو حلوایی؛ خورش خوشمزه فصل

به گزارش وبلاگ راضانی، خبرنگارانـ کدو حلوایی یا کدو تنبل از میوه های بسیار پرخاصیت و خوشمزه ای است که در فصل پاییز و زمستان به وفور یافت می گردد. از کدو حلوایی برای تهیه انواع کیک، دسر و غذا استفاده می گردد. خورش کدو حلوایی نوعی خورش است که از ترکیب گوشت با کدو حلوایی و پیاز و چاشنی هایی مانند رب انار و زعفران تهیه می گردد و طعم بسیار دلچسبی دارد.

طرز تهیه خورش کدو حلوایی؛ خورش خوشمزه فصل

به گزارش خبرنگاران، اگر در پی پخت یک غذای خوشمزه و تازه برای اعضای خانواده هستید، پیشنهاد ما به شما خورش کدو حلوایی است. در ادامه این مطلب طرز تهیه خورش کدو حلوایی همراه با نکات مهم و فوت و فن های مربوط به تهیه این خورش تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه خورش کدو حلوایی

کدو حلوایی: نصف یک عدد

پیاز: 2 عدد

گوشت خورشتی: 300 گرم

زعفران دم نموده غلیظ: یک چهارم فنجان

رب انار ملس: 1 قاشق غذاخوری

آب لیموترش: 1 قاشق غذاخوری

روغن: به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

1 ـ نکات مربوط به کدو حلوایی

کدو حلوایی یکی از انواع گیاهان علفی است که طعم شیرین و بافت نرم و لطیفی دارد. کدو حلوایی بعلاوه بسیار کم کالری است. کدو حلوایی سرشار از ریزمغز هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید؛ بعلاوه دارای مقادیر زیادی کاروتنوئید است.

هنگام خرید کدو حلوایی به این نکات توجه کنید:

1 ـ به رنگ کدو حلوایی دقت کنید. اگر کدو حلوایی رنگی مایل به سبز داشته باشد؛ یعنی بی مزه و نرسیده است. کدو حلوایی شیرین و خوشمزه نارنجی خوش رنگ است.

2 ـ کدو حلوایی در دو نوع گرد و خمره ای در بازار موجود است؛ ولی کدو حلوایی گرد طعم و مزه بهتری دارد.

3 ـ هنگام خرید حتما روی سطح کدو را کمی با دست فشار بدهید. اگر نشانه ای از شل بودن یا لهیدگی در آن مشاهده کردید، از خرید آن کدو صف نظر کنید.

4 ـ کدو هایی را انتخاب کنید که پوست سفت، صاف و بدون چروک دارند.

5 ـ کدویی را انتخاب کنید که روی پوستش لکه های کم تری داشته باشد.

6 ـ کدو حلوایی شیرین سنگین است.

2 ـ نکات مربوط به زعفران

همواره سعی کنید از زعفران دم نموده غلیظ بهره ببرید. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای 1 قاشق چای خوری زعفران 2 قاشق سوپ خوری آب جوش و 2 تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می گردد به زعفران شوک وارد گردد و رنگ بیش تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی گردد. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران به جای مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

3 ـ نکات مربوط به رب انار

رب انار نوعی رب گرفته شده از دانه های انار است که به دو صورت ترش و ملس در بازار موجود است. رب انار معمولا رنگ تیره ای دارد؛ ولی نباید بیش از حد سیاه باشد که نشانه سوختگی رب هنگام پخت است. رب انار مرغوب نباید بیش از حد سفت باشد؛ بعلاوه نباید بوی ترشیدگی بدهد. برای طبخ این خورش سعی کنید رب انار را از فروشگاه های معتبر و یا از کسانی که به صورت خانگی و تمیز رب انار را درست می نمایند، تهیه کنید.

4 ـ نکات مربوط به گوشت

گوشت قرمز حاوی مقدار بالایی از پروتئین است و برترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه ها و استحکام عضلانی بدن محسوب میگردد. بعلاوه گوشت قرمز دارای مقدار قابل توجهی امگا 3 و منبع غنی آهن است که در پیش گیری از کم خونی بسیار موثر خواهد بود. آهن از یک طرف به ساخت هموگلوبین موجود در خون یاری می نماید و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B نیز می باشد که استفاده از این گروه ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن لازم است.

در صورتی که می خواهید خورشت کدو حلوایی را با گوشت قرمز تهیه کنید، بهتر است از گوشت گوسفندی بهره ببرید. این انتخاب کاملاً سلیقه ای است و در صورت تمایل می توانید از گوشت گوساله هم بهره ببرید که بسیار هم خوشمزه می گردد. اگر خواستید این خورشت را با گوشت گوسفندی تهیه کنید، به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می گردد، پس کمی درشت تر از گوشت گوساله خرد کنید. سعی کنید گوشت ها را یک مقدار خرد کنید تا درنهایت خورشت شما ظاهر زیباتری داشته باشد. اگر از گوشت استخوان دار بهره ببرید، خورشت خوشمزه تری خواهید داشت.

طرز تهیه خورش کدو حلوایی

1 ـ برای آغاز کار ابتدا کدو حلوایی را پوست کنید؛ سپس به صورت ورقه های باریک برش بزنید و داخل یک ماهی تابه با کمی روغن، نمک، فلفل سیاه، پودر دارچین و زعفران دم نموده سرخ کنید و کنار بگذارید.

2 ـ پیاز ها را پوست و سپس به صورت خلالی خرد کنید و با کمی روغن داخل ماهی تابه سرخ کنید تا پیاز طلایی گردد؛ سپس گوشت خورشتی را همراه با کمی زردچوبه به پیاز اضافه کنید و یک دقیقه تفت بدهید. حالا دو لیوان آب جوش بریزید و درب ماهی تابه را ببندید و حدود 2 ساعت زمان بدهید تا گوشت بپزد.

3ـ بعد از اینکه گوشت کاملا پخت، کدو های سرخ شده را همراه با کمی نمک، رب انار، آب لیموترش و کمی زعفران دم نموده اضافه کنید و بیست دقیقه زمان بدهید تا خورش به روغن بیفتد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. خورش خوشمزه شما در این مرحله آماده سرو است که می توانید آن را همراه با کته زعفرانی میل کنید، نوش جان.

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1401 بروزرسانی: 13 دی 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1017

به "طرز تهیه خورش کدو حلوایی؛ خورش خوشمزه فصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش کدو حلوایی؛ خورش خوشمزه فصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید