سرمازدگی و درمان آن

به گزارش وبلاگ راضانی، کار در هوای آزاد در شرایط آب و هوایی سرد عامل این نوع خطر است. سرمای شدید باعث خستگی و انجماد بافت های بدن و صدمه به آن ها شده که تحت اسم سرمازدگی شناخته می گردد. عدم درمان سرمازدگی منجر به

سرمازدگی و درمان آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

آسیب به بافت های بدن در سرمای شدید را سرمازدگی گویند.

کار در هوای آزاد در شرایط آب و هوایی سرد عامل این نوع خطر است. سرمای شدید باعث خستگی و انجماد بافت های بدن و صدمه به آن ها شده که تحت اسم سرمازدگی شناخته می شود. عدم درمان سرمازدگی منجر به آسیب دایمی بافت های ناحیه مبتلا می شود. سرمازدگی در هر دمایی پایین تر از صفر درجه (23 درجه فارنهایت) رخ می دهد. هرچه دما پایین تر باشد سرمازدگی بیشتر و سریع تر تظاهر می یابد. اگر شما یا فرد دیگری در معرض سرمازدگی هستید بایستی ناحیه مبتلا را تا زمانی که امکان ابتلای مجدد به سرمازدگی وجود نداشته باشد گرم کنید. گرم کردن به طور تدریجی و با فرو بردن ناحیه مبتلا به داخل آب گرم صورت می گیرد (بهتر است به جای آب از آب شلغم پخته استفاده شود). خطر سرمازدگی در هوای سرد و طوفانی بیشتر است. بیمارانی که گردش خون مناسبی ندارند مانند بیماران مبتلا به مرض قند در معرض خطر بیشتری نسبت به سرمازدگی هستند. داروهای مؤثر بر گردش خون (1) هم احتمال سرمازدگی را افزایش می دهند.

انتهاها بیشتر از هر جای دیگری از بدن در معرض سرمازدگی هستند. لکه های سرد و سفید پوستی همراه با سوزش ظاهر می شوند و در پی این علایم کرختی، گرفتگی و بی حسی هم رخ می دهد. با گرم کردن بافت های مبتلا به نوع خفیف سرمازدگی قرمز شده و متورم می شود. اگر سرمازدگی شدیدتر باشد تاول هایی در پوست ظاهر می شود که بسیار دردناک خواهند بود. در صورت ادامه، مرگ بافت های بدن اتفاق خواهد افتاد و در این حالت پوست آبی، تیره یا سیاه خواهد شد. سرمازدگی اغلب با هیپوترمی همراه است.

اقدامات مؤثر:

اگر شما یا فرد دیگری در معرض سرمازدگی هستید بایستی ناحیه مبتلا را تا زمانی که امکان ابتلای مجدد به سرمازدگی وجود نداشته باشد گرم کنید. گرم کردن به طور تدریجی و با فرو بردن ناحیه مبتلا به داخل آب گرم صورت می گیرد (بهتر است به جای آب از آب شلغم پخته استفاده شود). آب نباید بسیار داغ باشد. وقتی رنگ پوست عادی شد، عضو مبتلا را از آب خارج کنید ولی ناحیه سرمازده را مالش ندهید. پوست نباید با حرارت مستقیم گرم شود زیرا امکان سوختگی وجود دارد، تا قبل از آن که حس پوست برشود بین انگشتان سرمازده باند استریل قرار دهید و آن ها را به صورت شل پانسمان کنید.

بیشتر بخوانید:سرمازدگی و راه های پیشگیری

پیش گیری از سرماخوردگی دست و پا:

برای پیش گیری از سرماخوردگی دست و پا باید روزی یک یا دو مرتبه دست و پا را با آب لیمو مالش دهید.

سرمازدگی دست ها:

برای برطرف کردن سرمازدگی دست ها باید روزی دو یا سه مرتبه با آب لیمو آن را به طور ملایم مالش دهید.

* مقداری آرد ذرت را با خاک اره نرم به نسبت مساوی مخلوط و خمیر کنید و روزی دو تا سه مرتبه دست ها را در آن قرار داده و ملایم مالش دهید.

* روزی دو مرتبه مدتی دست ها را در آب شلغم پخته نگه دارید.

* روزی سه مرتبه روی آن ادرار نموده، مدتی صبر کنید، بعد با آب گرم بشویید و آب بکشید.

سرمازدگی پاها:

اگر پاها دچار سرمازدگی شده است از برنج بیشتر بهره ببرید، در ضمنً می توانید پاها را با آب پیاز کمپرس کنید.

* روزی سه مرتبه با آب لیموی تازه پاها را مالش دهید.

* برگ های کرفس را بپزید و با آب آن پاها را شستشو و مالش دهید.

* شلغم را با تمام اعضایش بپزید، بعد شلغم ها را که خوب پخته شده اند در آبش له کنید، سپس پاها را در آن قرار داده و خوب مالش دهید.

* یک شلغم بزرگ یا چند شلغم کوچک را در کوره یا فر یا تنور بپزید، بعد خوب له نموده، سپس بر پاها مالش دهید و بگذارید تا مدتی روی آن بماند تا بهبود یابد.

سرمازدگی آلت تناسلی:

اگر آلت تناسلی دچار سرمازدگی شده است؛ باید روی سه مرتبه آن را در آب نیم گرم یا آب شلغم پخته یا آب پیاز یا آب کرفس پخته و یا آب لیموی تازه بگذارید و خوب مالش دهید و یا بر آن روغن گل را ماساژ دهید. (از هر دارویی که استفاده کردید باید پس از مصرف آلت تناسلی را گرم نگه دارید).

سرمازدگی پوست:

هر قسمتی از پوست که دچار سرمازدگی شده است را باید روزی سه مرتبه با آب پیاز کمپرس کنید تا بهبود یابد.

بی حسی دست یا پا از سرمازدگی:

برای برطرف بی سی دست یا پا که در اثر سرمازدگی باشد باید روزی سه مرتبه دست یا پا را در آب گرم با 40 درجه حرارت فرو برید و مدتی نگه داشته و مرتب مالش دهید و بعد از بیرون آوردن از آب و خشک کردن آن، مقداری روغن گل را روی آن بمالید و خوب ماساژ دهید و پس از مالش روغن، موضع را گرم نگه دارید.

پیش گیری از ورم سرمازدگی:

برای جلوگیری از ورم هنگامی که موضعی را سرما زده است باید آن را روزی سه مرتبه با آب لیموی تازه مالش دهید.

ورم سرمازدگی:

برای درمان ورم سرمازدگی باید روزی سه مرتبه آب لیموی تازه یا آب پیاز را روی آن مالش دهید.

* سیب زمینی خام را ریز رنده نموده و روی موضع ضماد کنید و یا از آب سیب زمینی استفاده نمایید.

* به دانه را بکوبید و در آب بخیسانید و آن را روزی سه مرتبه بر موضع ضماد کنید.

پی نوشت ها:

1. مهار کننده های بتا Beta- Blocker Drugs

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 672

به "سرمازدگی و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمازدگی و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید