روش صحیح تمیز کردن چرم مبل و جایگاه

به گزارش وبلاگ راضانی، تمیز کردن چرم مبل و جایگاه احتیاج به روش های خاصی دارد. برای این کار از مواد شیمیایی و یا پاک کننده های خانگی مثل سرکه، جوش شیرین و یا آرد ذرت می توان استفاده کرد. در اینجا روش تمیز کردن چرم و انواع لکه از روی آن یاد داده شده است.

روش صحیح تمیز کردن چرم مبل و جایگاه

محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که برای تمیزکردن مبل چرمی می توانید از آن ها بهره ببرید. با تمیز کردن و نگهداری منظم مبلمان چرم و استفاده از محصولات تمیز کننده مناسب، می توانید آن را برای چندین سال با ظاهری عالی در خانه داشته باشید. اکنون خبرنگاران نحوه تمیز کردن چرم مبل و جایگاه را با روش های موثر به صورت مرحله به مرحله به شما می آموزد.

مرحله اول: تمیز کردن آشغال های کوچک از روی چرم

1- ابتدا خرده آشغال های بزرگتر را با جارو برقی دستی از روی مبل بردارید. پین و کناره های مبل و تمامی قسمت های آن را به خوبی جارو بکشید.

2- از سری مویی جارو برقی بهره ببرید و چرم روی مبل را به آرامی با آن تمیز کنید. دقت کنید که قلموی جارو برقی باید نرم و ملایم باشد تا روی چرم خراش نیفتد.

3- با استفاده از یک برس نرم پرپشت یا دستمال گردگیری میکروفایبر، به آرامی گرد و غبار های سطح چرم را تمیز کنید.

مرحله دوم: تمیز کردن چرم مبل و جایگاه

1- درون یک ظرف مناسب، یک کاسه سرکه سفید و یک لیتر آب بریزید و بجوشانید. (بهتر است از آب مقطر استفاده نمایید.) سپس مخلوط را در دمای اتاق بگذارید تا خنک گردد. البته برای این کار می توانید از تمیزکننده های شیمیایی هم بهره ببرید.

2- یک پارچه کهنه نرم یا یک دستمال مخصوص تمیز کردن انتخاب نموده و آن را به طور کامل درون محلول تمیز کننده ای که درست کردید خیس کنید، دستمال را خوب فشار دهید تا آب اضافی آن خارج گردد طوری که دستمال فقط مرطوب باشد. اگر دستمال خیس باشد و از آن آب بچکد می تواند به چرم آسیب برساند.

3- چرم مبل را با دستمال آغشته به محلول آب و سرکه سفید به آرامی پاک کنید. از بالای مبل آغاز کنید و دستمال را آرام به سمت پایین بیاورید. می توانید به طور مرتب دستمال را در محلول نمدار کنید، سپس به تمیز کردن ادامه دهید.

4- در خاتمه یک دستمال نرم و تمیز خشک بردارید و سطح چرم را به طور کامل خشک کنید.

همچنین بخوانید: روش پاک کردن لاک تازه و لاک خشک از روی فرش

مرحله سوم: تمیز کردن لکه های مختلف از روی چرم

1- تمیز کردن لکه های چربی از روی چرم

لکه های چربی روی مبل چرم معمولا به خاطر مواد غذایی یا مواد آرایشی به وجود می آید. بهتر است به محض اینکه این لکه ها روی مبل به وجود آمد به فکر تمیز کردن آن باشید. برای این کار ابتدا سطح چرم را با روش هایی که در بالا گفته شد پاک کنید، سپس چرم را به طور کامل خشک کنید.

اگر لکه همچنان باقی ماند، مقداری پودر و یا آرد ذرت را روی آن بپاشید، اجازه دهید پودر چند ساعت روی لکه بماند و سپس آن را به آرامی از روی چرم پاک کنید.

2- تمیز کردن لکه های جوهر از روی چرم

اگر روی مبل چرم شما رنگ یا جوهر ریخت، باید ابتدا یک پنبه را به الکل آغشته کنید و لکه های جوهر را با پنبه محو کنید، مراقب باشید که چرم را خیس نکنید. بعد از اینکه لکه برداشته شد، سطح چرم را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید و محل را کاملا با یک پارچه تمیز خشک کنید.

3- تمیز کردن لکه های مایع از روی چرم

گاهی اوقات ممکن است یک نوشیدنی مانند قهوه، چای یا نوشابه روی مبل چرمی شما ریخته گردد. بهتر است این مایع را بلافاصله تمیز کنید و اجازه ندهید روی سطح چرم خشک گردد. هنگامی که مایع روی چرم ریخته شد، به آرامی آن را با روش هایی که در بالا گفته شد پاک کنید. به یاد داشته باشید که چرم را بعد از تمیز کردن کاملا خشک کنید.

مرحله چهارم: جلا دادن چرم مبل با محلول خانگی

1- ابتدا 10 الی 15 قطره روغن لیمو یا روغن درخت چای را با دو فنجان سرکه سفید در یک کاسه مخلوط کنید. محلول را به خوبی هم بزنید تا روغن و سرکه با هم ترکیب شوند.

نکته: به جای روغن درخت چای از روغن زیتون استفاده نکنید، زیرا در طولانی مدت می تواند به چرم آسیب برساند.

2- محلول ساخته شده را روی یک دستمال نرم یا حوله بریزید و به آرامی روی سطح مبل بکشید. سپس اجازه دهید این مواد یک شب روی مبل بماند.

تذکر: مراقب باشید مبل را با این محلول خیلی مرطوب نکنید، زیرا مقدار زیاد از این محلول می تواند به چرم آسیب برساند.

3- بعد از گذشت یک شب مبل چرمی را با یک پارچه نرم تمیز کنید. تمیز کردن مبل باید به شکل دایره ای از بالا به پایین مبل باشد. می بینید که درخشندگی به چرم مبل شما بازگشته است.

توجه: هر شش تا دوازده ماه می توانید این محلول را تهیه و با آن مبل خود را جلا دهید تا چرم مبل لطافت و درخشندگی خود را حفظ کند.

همچنین بخوانید: پاک کردن لکه چسب از روی سطوح مختلف

برگرفته از: Wikihow

گروه خانه داری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 254

به "روش صحیح تمیز کردن چرم مبل و جایگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش صحیح تمیز کردن چرم مبل و جایگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید