خبرنگاران سال نو، کرونا و سلامت بچه ها

به گزارش وبلاگ راضانی، تهران- خبرنگاران- بعضی خانواده ها و والدین در سالی که گذشت به علت شیوع بیماری کرونا و تحمل کم یا شخصیت وسواسی، دچار مسائل اضطرابی یا افسردگی شدند که بی شک در نوع رابطه و تعامل آنها با بچه ها خود تاثیر داشت و بالطبع بعضی بچه ها نیز دچار آسیب های روحی شدند.

خبرنگاران سال نو، کرونا و سلامت بچه ها

دکتر بابک الیاسی، متخصص بچه ها و نوزادان و همکار مرکز تحقیقات عفونی اطفال دانشگاه شهید بهشتی تهران در یادداشتی در این خصوص نوشت: سال کرونایی سختی پشت سر گذاشته شد و در این میان بچه ها به جرات می توان گفت بیشترین صدمات روحی را متحمل شدند. کلاس ها و آموزش مجازی بدون حضور فیزیکی معلم و عدم ارتباط حضوری با همکلاسی ها، دوران آموزشی سخت و کسل نماینده ای را برای بچه ها رقم زد، گرچه گریزی هم از این موضوع نبود.

برای بچه ها سنین پایین تر هم دوران خیلی خوشی نبود. تابستان بدون سفر، خانه مانی های طولانی همگی روحیه لطیف آنها را شنماینده کرد.

حفظ پروتکل های بهداشتی که بر هر کس ضروری بود، نظافت، شستشوی دست و ضدعفونی وسایل، عرصه را بر همگی از جمله بچه ها تنگ کرد و منش و رفتار والدین در این خصوص، روان بچه ها را آسیب پذیر کرد.

کنسل شدن دید و بازدیدهای نوروزی سال گذشته، عدم صله رحم، عیدی دریافت، محرومیت از بازی و وقت گذراندن با بچه های فامیل، نوید سالی سخت و روانفرسا را رقم می زد.

چه کنیم در سال جدید بچه ها کمتر آسیب روانی ببینند

به خانواده هایی که دچار مسائل اضطرابی یا افسردگی شدند، توصیه می گردد که حتما با مشاور کودک و خانواده در ارتباط باشند تا این صدمات روحی، عمیق تر نگردد. خانواده هایی که عزیزان خود را در این سال بخاطر کرونا از دست دادند، این خانواده ها آسیب های بیشتری را متحمل شدند و احتیاج به مراقبت بیشتری دارند.

توصیه های زیر می تواند تا حدی راهگشای مسائل روحی روانی خانواه ها در جهت داشتن بچه های شاد و به دور از خمودگی باشد:

- اگر کودک بالای 10 سال است و تفکر انتزاعی دارد، حتما در خصوص بلایای طبیعی و آزمون های الهی با وی صحبت گردد.

- والدین در صحبت های خود، از این صحبت ها که سال جاری هم عید نداریم، پرهیز نمایند.

- خواندن کتاب در این ایام خیلی مناسب خواهد بود. خواندن کتاب در موضوع های مختلف اعم از داستان، تاریخ، نجوم می تواند مفید باشد.

- دنبال کردن یک یا دو سریال کارتونی نیز ضرر نخواهد داشت.

- به علت خانه ماندن از مصرف بی رویه شیرینی جات پرهیز گردد. چراکه هم سبب چاقی کودک می گردد و هم سبب پرخاشگری خواهد شد.

- از تشکیل مهمانی ها در فضای بسته همچنان خودداری گردد.

- از گله ها، صحبت از مسائل مالی کرونا و.. در حضور بچه ها پرهیز گردد.

- اگر والدین در فرزند خویش ذوق انجام کاری یا هنری می بینند، این ایام مناسب خواهد بود که در این زمینه کار نمایند مثلا نقاشی از طبیعت زمانی که بیرون شهر می فرایند، قصه نویسی، بازی های سنتی انجام دادن، خطاطی، همگی در افزایش سلامتی روح و روان کودک موثرند.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 389

به "خبرنگاران سال نو، کرونا و سلامت بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سال نو، کرونا و سلامت بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید