حذف آرسنیک موجود در آب آشامیدنی به یاری فناوری نانو

به گزارش وبلاگ راضانی، آلودگی منابع آب زیرزمینی به وسیله آلاینده ها و به ویژه فلزات سنگین باعث کاهش کیفیت و عدم قابلیت استفاده از این منابع شده است.

حذف آرسنیک موجود در آب آشامیدنی به یاری فناوری نانو

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آلودگی آب های زیرزمینی به آرسنیک، اغلب به علت مجاورت آب با بسترهای خاکی حاوی آرسنیک یا ورود فاضلاب های صنعتی با مقدار آرسنیک بالا به آبهای سطحی یا زیر زمینی است. سازمان بهداشت جهانی آرسنیک را جزء عوامل سرطان زا معرفی نموده و به همین علت حساسیت ها روی حذف آن از آب آشامیدنی بسیار افزایش یافته است.

در ایران به علت کاهش منابع آبی زیر زمینی، غلظت ارسنیک خصوصا در مجاورت رشته کوه های زاگرس رو به برتری رفته است. این مشکل با توجه به کمبود بارش و کاهش سطح آب های زیر زمینی هر ساله رو به افزایش خواهد بود.

شرکت پیغام آوران نانوفناوری فردانگر با توجه به احتیاج کشوردر زمینه حذف آرسنیک از آب های آشامیدنی، راهکاری موثر با استفاده از جذب سطحی ارائه داده است. در این روش از جاذب های بر پایه نانوآهن استفاده می گردد.

این محصول ویژگی هایی چون عدم احتیاج به برق و مواد شیمیایی، بازدهی صد درصد و عدم فراوری پساب، ظرفیت جذب بالای جاذب مورد استفاده، هزینه عملیاتی بسیار کم، ظرفیت بالای حذف آرسنیک (99%)، عدم احتیاج به تنظیم pH، قابل استفاده در سیستم های تصفیه شهری و روستایی و قابل تجهیز به سیستم برداشت آب هوشمند را دارد.

این شرکت دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با دستیابی به دانش فنی ساخت جاذب های پایه نانو آهن، سیستم های تصفیه آب های آلوده به آرسنیک در ظرفیت های مختلف مورد احتیاج را ارائه می نماید و تا به امروز بیش از 100 واحد حذف آرسنیک در مقیاس های مختلف روستایی و شهری در استان هایی چون کرمان، اردبیل، آذربایجان غربی، قزوین و... نصب و راه اندازی شده است.

در حال حاضر دانش فراوری این محصول تنها در اختیار تعداد معدودی از کشورهای پیشرفته است و شرکت پیغام آوران نانوفناوری فردانگر برای اولین بار در ایران نه تنها پیروز به فراوری این محصول شده بلکه با فراوری این مواد در سایز نانومتری باعث افزایش کارایی در مقایسه با محصول خارجی شده است.

جاذب های مورداستفاده در این روش از نوع اکسی هیدروکسید آهن با ساختار نانومتری هستند و به علت شکل ظاهری و نسبت سطح به حجم بالا از بازدهی جذب مطلوب برخوردار هستند.

محصول فراوری شده توانایی جذب آرسنیک محلول در آب با هردو نوع As(III) و As(V) را دارا است. آنالیز های دقیق اجرا شده مقدار جذب 15 میلی گرم آرسنیک به ازای 1 گرم گرانول جاذب را نشان داده است. جاذب های آرسنیک با سایز نانومتری تأثیر به سزایی در بهبود عملکرد جذب این محصول در مقایسه با محصول غیرنانویی داشته است.

کمبود روزافزون منابع آب آشامیدنی در کشور احتیاج به استفاده از فرآیندهای تصفیه نوین و کارآمد را بیش از پیش آشکار نموده است. فرآیندهای تصفیه متعارف عموما مقادیر زیادی از پساب فراوری می نمایند و در حین فرآیند احتیاج به استفاده از مواد شیمیایی دارند. جایگزینی روش های سنتی با تکنولوژی های نو محدودیت های موجود را بر طرف و امکان فراوری آب آشامیدنی با کیفیت مطلوب و سازگار با محیط زیست را فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 26 تیر 1401 بروزرسانی: 26 تیر 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 924

به "حذف آرسنیک موجود در آب آشامیدنی به یاری فناوری نانو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حذف آرسنیک موجود در آب آشامیدنی به یاری فناوری نانو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید