جام روستای کتابخوان و ترویج تجربه های ناب کتابخوانی در خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ راضانی، سرویس استان های خبرنگاران: کتابخانه عمومی شهدای ابویسان که در سال های 1396 و 1397 در دو سال متوالی در جام باشگاه های کتابخوانی کشور مقام اول کشور را کسب نموده است و فضای کتابخوانی دارای فعالیت های موثر و مستمری است، این بار در حرکتی تازه در کشور و به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی در روستاهای همجوار قرار است با حمایت بخشداری بخش هلالی شهرستان جغتای جام روستای کتابخوان را شروع نموده است.

جام روستای کتابخوان و ترویج تجربه های ناب کتابخوانی در خراسان رضوی

روستای ابویسان با حدود 200 خانوار و 700 نفر جمعیت از روستاهای بخش هلالی در شهرستان جغتای است. شهرستان جغتای در غربی ترین نقطه استان خراسان رضوی واقع و دارای حدود 50 روستا است. جام روستای کتابخوان با الگوگیری از جام باشگاه های کتابخوانی کشور فعالیتی است انگیزشی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در روستاهای فاقد کتابخانه. این مسابقات فرصتی است برای آشنایی بیشتر بچه ها و نوجوانان به منابع مختلف و متعدد که بی شک در جذب افراد به مطالعه اثر بخش است. نخستین دوره جشنواره کتابخوانی بین روستایی جام روستای کتابخوان با شعار حال خوش خواندن با بچه ها و نوجوانان روستا در بین 20 روستای بخش هلالی شهرستان جغتای در 4 رشته نگارش نامه به نویسنده، معرفی کتاب با یک فیلم کوتاه، یک پاراگراف کتاب و عکس با کتاب از مرداد تا آبان 1402پیش بینی شده است.

هانیه ابویسانی مسئول کتابخانه عمومی شهدای ابویسان که دبیرخانه برگزاری نخستین دوره جام روستای کتابخوان نیز بر عهده این کتابخانه است، در تبادل نظر با خبرنگار ایبنا در مورد اهداف برگزاری این رویداد گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، شناخت و آشنایی بیشتر بچه ها و نوجوانان با نویسندگان و آثار برتر، یاری به رشد فکری و توانمندی بچه ها و نوجوانان، تعامل و بحث و تبادل نظر با همسالان در مورد کتاب های خوانده شد، مطالعه مفید و هدفمند در مورد کتاب و به کارگیری ایده و کارهای خلاقانه در مورد کتاب جهت ترویج از اهداف برگزاری این برنامه است.

وی در تشریح برنامه ریزی جام روستای کتابخوان با بیان اینکه گام اول این رویداد شناسایی تسهیلگران است، ادامه داد: تسهیل گران بازوان توانمندی برای یافتن استعدادهای منطقه ای و سوق آنان به عرصه فعالیت های فرهنگی هستند و در این راستا از علاقمندان در روستاها برای برگزاری جلسات توجیهی دعوت شد.

مسئول کتابخانه عمومی شهدای ابویسان، شناسایی بچه ها و نوجوانان علاقمند، معرفی کتاب های مناسب به دانش آموزان و برگزاری دورهمی کتابخوانی با آنان و گفت و گو درباره کتاب ها، جمع بندی آثار و ارسال آنان به کتابخانه و ارایه گزارش و نقد جام را از وظایف تسهیل گران برشمرد و گفت: جام روستای کتابخوان برای گروه سنی 9تا12 سال به عنوان بچه ها و 13تا16 سال به عنوان نوجوانان پیش بینی شده است.

هانیه ابویسانی در تشریح بخش های چهارگانه این رویداد گفت: نگارش نامه به نویسنده که بچه ها و نوجوانان بعد از خواندن کتاب، نامه ای مبنی بر دریافت ها، نظرات و پیشنهادات خود به نویسنده بنویسند؛ بخش نخست رویداد است که استفاده از سایر هنرها مثل نقاشی و طراحی و ایده های تازه در نوشتن نامه امتیاز خواهد داشت. بخش دوم معرفی کتاب با یک فیلم کوتاه (یک دقیقه ای) است که شرکت نمایندگان با خلاقیت و فضاسازی مناسب و استفاده از ابزارهای مختلف می توانند ضمن معرفی کتاب، مخاطبان را به مطالعه کتاب جذب نمایند.

وی ادامه داد: بخش سوم یک پاراگراف کتاب است که در این بخش افراد بخش هایی ویژه از کتاب را انتخاب می نمایند و با لحن مناسب می خوانند. آنچه در این بخش مهم است، روان خوانی، استفاده از لحن، استفاده از چند صدایی در صورت لزوم(گفت و گو شخصیت های داستان) و بخش چهارم نیز عکس با کتاب است که تهیه عکس مناسب با کتاب به گونه ای که معرف بخش مهمی از داستان باشد. در این راستا فضاسازی مناسب برای تهیه عکس و رساندن مفهوم اصلی کتاب مرتبط با فرهنگ بومی نیز مد نظر می باشد.

دبیراجرایی نخستین دوره جام روستای کتابخوان گفت: این رویداد از مرداد تا آبان ماه برگزار و در این مدت روستاها فعالیت هایی انجام و با یکدیگر رقابت می نمایند.

هانیه ابویسانی با بیان اینکه اختتامیه و معرفی برگزیدگان همزمان با هفته کتاب در آبان پیش بینی شده است، گفت: برگزیدگان گروهی در بردارنده روستاهایی که بیشترین و بهترین کارها را ارسال نموده اند و نیز در زمینه ترویج کتاب فعالیت های مستمر داشته اند، خواهند بود و در خاتمه 3روستای برگزیده و 3 تسهیلگر برگزیده معرفی می شوند. بعلاوه در بخش برگزیدگان فردی نیز 3 برگزیده از هر بخش معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه یک جایزه ویژه خلاقیت ترویج کتابخوانی نیز درجام روستای کتابخوان تدارک دیده شده است، گفت: این جایزه به فعالیت شاخصی که باعث ترویج کتابخوانی و جذب افراد گردد، اختصاص پیدا می نماید.

هانیه ابویسانی در خاتمه با اشاره به اینکه جلسات معرفی کتاب و بعلاوه توجیه تسهیلگران در سطح این 20 روستا در حال حاضر برگزار می گردد، یادآور شد: این رویداد در سطح روستاهای کشور برای نخستین بار پیش بینی شده است و خوشبختانه با استقبال مردمی و اهالی روبرو شده است. امیدوارم با ترویج تجربه های ناب کتابخوانی که در کتابخانه عمومی شهدای ابویسان داشته ایم باعث ترویج کتابخوانی شویم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 مرداد 1402 بروزرسانی: 26 مرداد 1402 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1111

به "جام روستای کتابخوان و ترویج تجربه های ناب کتابخوانی در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جام روستای کتابخوان و ترویج تجربه های ناب کتابخوانی در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید