داوری بخش موسیقی نواحی تمام شد

به گزارش وبلاگ راضانی، داوری مرحله نهایی بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی به اتمام رسید که مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره روز آدینه نهم آبان به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

داوری بخش موسیقی نواحی تمام شد

به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، داوری مرحلۀ نهایی بخش موسیقی نواحی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به پایان رسید. این در حالی است که مراسم اختتامیۀ چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان روز آدینه نهم آبان ماه، ساعت 9 شب به صورت آنلاین پخش می شود.

حمیدرضا اردلان، مشاور دبیر در بخش موسیقی نواحی درباره نقاط قوت و ضعف اجرا ها گفت: در این دوره نیز استعداد های جدیدی داشتیم. کسانی که قبلاً در جشنواره شرکت نموده بودند پیشرفت هایی داشتند. به طور کلی سنت های نوازندگی موسیقی اقوام ایرانی کماکان قابل درک است و وجود دارد.

تجربه داوری آنلاین در بخش موسیقی نواحی

اردلان به شرکت نمایندگان توصیه کرد: توصیه من بیشتر شبیه یک استنباط است. البته دنیا معاصر علاقه خود به سنت های گذشته را تا حدودی از دست داده است. این مسئله به پارامتر های مختلفی بستگی دارد. نقش نوازنده یا استاد یا یک شیوۀ موسیقی در یکی از نواحی ایران، یکی از صد ها و یکی از هزاران پارامتری است که شرایط موسیقی و تمام سنت ها و آیین ها را دربرمی گیرد.

اردلان در پایان با اشاره به اینکه شیوه برگزاری جشنواره سال جاری شیوه موفقی بوده است، گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان ساختار کلی و اسکلت محتوایی خودش را حفظ نموده است. داوری ها با دقت قبل انجام می شود و جشنواره به کارش ادامه می دهد. فعلاً با توجه به شرایط به همین روش ادامه می دهیم.

جشنواره ای که ثابت کرد نی انبان فقط به جنوب تعلق ندارد

محسن شریفیان عضو هیأت داوری در بخش موسیقی سواحل جنوبی درباره اجرا ها گفت: اگر بخواهم به شرایط سنی شرکت نمایندگان نگاه کنم، در بخش ساز نی انبان، رقابت در رده سنی الف تنگاتنگ بود؛ هم به لحاظ رقابت و هم تعداد شرکت نمایندگان. این مسئله نشان دهندۀ این است که نوازنده ها در این سن و سال کوشش می نمایند تا ساز های موسیقی شان را حفظ نمایند.

این نوازنده موسیقی گفت: نوازنده ها از سراسر ایران شرکت نموده بودند. مثلاً نوازنده نی انبان از استان اصفهان داشتیم که اتفاق بسیار خوبی است، چون نشان می دهد ساز های جنوبی فقط مختص منطقه نیست.

شریفیان تأثیر کرونا بر جشنواره موسیقی جوان را منفی دانست و گفت: نوازنده باید ذوق خودش را روی صحنه یا در محل اجرا احساس کند. طبیعتاً وقتی این حس به وجود نمی آید و نوازنده با مخاطب ارتباط برقرار نمی نماید، اجرای او نیز تغییر خواهد نمود.

وی به شرکت نمایندگان جشنواره توصیه کرد: نوازندگان در زمان اجرای قطعات دقت نمایند. متأسفانه گاهی کوک ساز آن ها خوب نیست که البته این بخش دست نوازنده نیست و به سازنده ها برمی شود. به غیر از این موارد، اجرا ها لذت بخش بود و به نسل جوان امیدوارم. البته با کوشش های دبیر جشنواره شاهد تنوع بیشتری در بین موسیقی های جنوب ایران هستیم. بسیاری از سازها، ساز هایی نیستند که بخواهند به فستیوال بیایند. باید برای این ساز ها چارچوبی مشخص کنیم که آن ها هم در فستیوال دیده شوند. ضمن اینکه نوازنده هایی هم هستند که اهل فستیوال نیستند و باید از آن ها بخواهیم که فیلم بفرستند و دعوت شان کنیم تا موسیقی جنوب محدود به ساز نی انبان نشود و یا شرکت نمایندگان ساز نی انبان محدود به نوازندگان جنوبی نشود.

فعلا باید با یک جشنواره آنلاین کار را ادامه بدهیم

عزیز تنها عضو هیأت داوران در بخش موسیقی شرق و جنوب خراسان درباره اجرا ها گفت: اجرا ها به لحاظ کیفیت همچنان رو به رشد است و هر سال بهتر می شود. بعضی از نوازنده ها در این مدت در خانه تمرین نموده بودند و به همین خاطر سطح نوازندگی شان بالا رفته بود، ولی از طرفی کرونا باعث شده بود نتوانند نزد استادانشان بفرایند.

عضو هیئت داوران جشنواره به جوان ها توصیه کرد: من به هنرمندان جوان این رویداد تاکید می کنم فقط تمرین نمایند و با استادانشان در ارتباط باشند. در موسیقی چیزی که اهمیت دارد تمرین است. درباره برگزاری جشنواره هم می توانم بگویم فعلاً باید خودمان را با شرایط آنلاین وفق بدهیم تا جشنواره تداوم داشته باشد.

کرونا تأثیری روی اجرا ها نداشت

فضل الله دهقان از داوران بخش موسیقی مازندران درباره اجرا ها گفت: اجرای گروه الف بسیار خوب بود و حتی بعضی از آن ها بالاتر از حد انتظار ظاهر شدند. اجرا های گروه سنی ب هم خوب بودند، ولی در گروه سنی ج چندان رضایت بخش نبود. البته کرونا در شکل برگزاری تأثیرش را گذاشته بود. طبعاً بعضی از شرکت نمایندگان کم سن دوست دارند دیده شوند که در شرایط کنونی این مهم امکان پذیر نیست، ولی کرونا تأثیری روی اجرا ها نداشت.

عضو هیئت داوران بخش موسیقی مازندران به شرکت نمایندگان توصیه کرد: باید بیشتر تمرین نمایند. موسیقی علمی است که شما هر چقدر بیشتر درگیر آن شوید پیشرفت بیشتری می کنید. این طور نیست که نوازنده بتواند پس از مدتی آن را کنار بگذارد. در این راه انجمن موسیقی ایران و مسئولان جشنواره موسیقی جوان تمام کوشششان را می نمایند کار به نحو قابل قبولی پیش برود. همین که با وجود سختی های فراوان این کار را انجام دادند تا چراغ همچنان روشن بماند کار با ارزشی است.

وی در پایان گفت: جشنواره جوان یکی از مهم ترین جشنواره هایی است که در سطح ایران و به نقل از بعضی عظیمان در سطح خاورمیانه برگزار می شود و امیدوارم تداوم داشته باشد.

هنرمندانی که با مقام های موسیقی آشنا نیستند

حسین، ولی نژاد عضو هیأت داوران در بخش موسیقی شمال خراسان درباره کیفیت اجرا ها گفت: داوران باحوصله و دقت آثار را گوش دادند. البته من برای دومین سال بود که در هیئت داوران حضور داشتم و به نظرم سال جاری جشنواره خروجی بسیار خوبی داشت من امیدوارم کرونا برود و بتوانیم در سال های بعد به صورت حضوری اجرای عزیزان را ببینیم. البته بعضی نقطه ضعف داشتند و این ضعف ها را در کاغذ می نوشتیم تا به آن ها بگوییم.

ولی نژاد در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: نوازنده ها وقتی به بهانۀ رویدادی جمع می شوند از همدیگر مشورت می گیرند. غیر از این نحوه برگزاری که سال جاری داشتیم، به شکل دیگری نمی توانیم جشنواره را برگزار کنیم. اگر جشنواره برگزار نشود نوازنده ها انگیزشان را کم کم از دست می دهند.

وی به نوازندگان شرکت نماینده توصیه کرد: اشکال عظیم نوازندگان جوان این است که آشنایی چندانی با مقام ها ندارند. مثلاً یک عده از آن ها نمی دانستند آهنگی که گفته بودیم بزنند در چه مقامی است و فلسفه آن چیست. آن ها باید نزد استادان بفرایند و از مقام ها اطلاعات به دست بیاورید.

تمرین، تمرین، تمرین و فقط تمرین

جابر اطاعتی از داوران در بخش موسیقی آذربایجان درباره اجرا ها گفت: نوازندگانی که سال گذشته در جشنواره شرکت نموده بودند سال جاری در شرایط بهتری قرار داشته و پیشرفت آن ها چشم گیر و محسوس بود. این مسئله نشان می دهد که چنین جشنواره هایی چقدر می تواند مثمر ثمر باشد و چه انگیزه ای را در روحیه جوان ها ایجاد کند.

وی اضافه نمود: سال جاری سطح نوازندگی ها بسیار بالا بود. نوازنده های گروه الف چشم گیر بودند. اصلاً باورکردنی نبود نوازنده 8ساله بتواند این قدر خوب ظاهر شود. به هر حال برگزاری این جشنواره ثمر بخش و در فرایند رشد و پیشرفت جامعۀ موسیقی تأثیرگذار است.

این داور جشنواره با اعلام اینکه کرونا روی کیفیت اجرا ها تأثیر منفی نگذاشته بود، اظهارکرد: فکر می کنم نوازنده ها در ایام کرونا در کنج خانه نشسته و تمرین نموده اند. شاید اگر کرونا نبود این قدر پیشرفت حاصل نمی شد.

اطاعتی در پاسخ به این پرسش که چه توصیۀ فنی به نوازندگان دارید، توضیح داد: هنر در عین حال که دنیای بسیار ظریف و شیرینی است، می تواند ظالمانه هم عمل کند. چون هنر، توجه زیادی می خواهد. کسی که کار هنری می نماید باید توجه زیادی کند. حق اشتباه هم ندارد. به نوازندگان توصیه می کنم فقط و فقط تمرین نمایند.

وی در پایان در رابطه با نحوه برگزاری جشنواره مطرح نمود: جشنواره موسیقی جوان چندین دوره است که برگزار می شود و بازخورد خوبی هم داشته است. اگر کرونا بماند باید جشنواره را به همین شکل برگزار کنیم.

توصیه های استاد موسیقی به جوانان هنرمند

فرج علیپور عضو هیأت داوران در بخش موسیقی لرستان درباره کیفیت اجرا ها گفت: سال جاری اجرا ها کمی از سال های گذشته بهتر بود. دختران در این جشنواره خوب ساز زدند و فکر می کنم مقام های خوبی نیز کسب نمایند. پسر ها هم خوب بودند، ولی باید سعی نمایند بهتر کار نمایند تا به موفقیت های خوبی برسند.

علیپور به نوازندگان جشنواره توصیه کرد: باید آثار بیشتری گوش بدهند و تمرین نمایند. امیدوارم کرونا تمام شود و جشنواره به قبل برشود. سال های قبل که جشنواره حضوری برگزار می شد بسیار خوب بود. نوازنده ها می آمدند مقابل داوران ساز می زدند و همدیگر را می شناختند، ولی سال جاری به دلیل شرایط خاص این اتفاق نیفتاد.

مراسم اختتامیۀ چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان روز آدینه نهم آبان ماه، ساعت 9 شب از صفحۀ اینستاگرام انجمن موسیقی ایران، هفدانگ، موسیقی ما، و صفحۀ انجمن موسیقی ایران در آپارات به صورت آنلاین پخش می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 124

به "داوری بخش موسیقی نواحی تمام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داوری بخش موسیقی نواحی تمام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید