برگزاری آموزش مجازی نباید مانع اجرای بسته تحولی خوانا باشد

به گزارش وبلاگ راضانی، خبرگزاری خبرنگاران-با توجه به اهمیت اجرای طرح بسته خوانا و احساس نیاز شدیدی که در لزوم اجرای آن وجود دارد، باید اجرای آن به صورت مجازی پیگیری شود.

برگزاری آموزش مجازی نباید مانع اجرای بسته تحولی خوانا باشد

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ هیچکس بیشتر بدانید.

به گزارش زهره مرادی استاد دانشگاه وکارشناس آموزش با اعلام این خبر گفت: از آن جا که دوران ابتدایی بهترین دوران برای تعمیق و اثر بخشی آموزش مهارت های چهار گانه زبانی و زندگی است؛ اجرای این برنامه به عنوان یکی از برنامه های سند تحول بنادین در مدارس باید به شکل جدی در دستور کار قرار گیرد و شرایط موجود آموزشی بر آن تاثیر نگذارد.

مرادی با تاکید بر اجرای این طرح در شرایط کنونی افزود: میزان پوشش این طرح در برنامه اولیه برای ده درصد از مدارس پیش بینی شده بود. که پس از شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش، به 5 درصد از مدارس تقلیل یافت؛ تا در پایان این اجرای آزمایشی بتوانیم نقاط قوت و ضعف طرح را درهمه ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد و ارزیابی درستی از امکان اجرای سراسری این برنامه در اختیار دست اندرکاران امر قرار گیرد ولی عدم اجرای دقیق در گستره مناسب ما را به ارزیابی دقیق نمی رساند.

وی شرح داد: مبدأ تمام مهارت هایی که می تواند نظام تعلیم و تربیت پیروز و آموزش و پرورش توسعه محور داشته باشد، از طرح تحول خوانا آغاز می شود و این ایده و ابتکار ارزشمند باید به صورت جدی تر دنبال شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: بسته تحولی خوانا ترکیبی از مهارتهای خواندن نوشتن و آداب زندگی است و از آنجا که براسای تحقیقات اجرا شده، مهارتهای خواندن و درک مطلب دانش آموزان در کشور متاسفانه در سطح مطلوبی قرار ندارد و در ساختار نظام آموزشی جدید تمرکز روی مهارت خواندن و نوشتن کمتر از قبل شده؛ ازین رو نگرانی هایی درسطح سواد مهارت های خواندن و نوشتن و رعایت آداب زندگی در دوره ابتدایی به عنوان محور شکل گیری شخصیت دانش آموزان وجود دارد که هدف از اجرای این بسته در جهت رفع مسائل مربوط به مهارت های خواندن نوشتن و مهارتهای زندگی در دوره ابتدایی است.

مرادی با تاکید بر لزوم آموزش مهارت خواندن و نوشتن در دوران ابتدایی اظهار کرد: بچه های ما در مدرسه روخوانی و رونویسی را آموزش می بینند. در حالیکه مهارت خواندن و درک مطلب که خوب صحبت کردن و ابراز وجود را در پی داشته باشد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین با تداوم تکالیف مهارت محور هدف از آموزش مهارت نوشتن این است که دانش آموز بتواند با توجه به پایه تحصیلی خود قادر باشد با بهره گیری از کلمات و واژه های مناسب نظر، دیدگاه و احساس خود را به بهترین شکل در قالب داستان نویسی، گزارش نویسی و نوشتن متون ادبی ارائه دهد.

این کارشناس آموزشی در خصوص اجرای این بسته تحولی در مدرسه تلویزیونی گفت: یکی از بسترهای مناسب برای آموزش معلمان ، شبکه آموزش می باشد. البته در برنامه هایی که آموزگاران در تلویزیون ملی اجرا می نمایند به رویکرد های بسته تحولی خوانا توجه خواهند داشت و از طریق تمرین ها و تکالیفی که مشخص می نمایند سعی می نمایند مهارت های اساسی گوش کردن، صحبت کردن، نوشتن و خواندن را مد نظر قرار دهند.

وی با اشاره به تاکید انتقال مهارت های آداب زندگی در این طرح، یادآور شد: اهتمام در آداب زندگی بر آموزش سه مهارت مسئولیت پذیری، جرات ورزی و ادب می باشد که امیدوار هستیم در دوران کودکی که بهترین زمان برای یادگیری این مهارت ها می باشد، با تلفیق آنها با برنامه های درسی به نحو مطلوبی در راستای اجرایی شدن این هدف گام برداریم.

مرادی درباره بهره مندی از کتاب های کمک آموزشی در طرح خوانا گفت: در این طرح کتاب کمک آموزشی خاصی مدنظر نیست و بستر همان کتاب های درسی موجود است.

وی بیان کرد:در برنامه های توانمندسازی معلمان سعی می نمایند به روش تلفیقی آموزش هایی را ببینند که بتوانند فرصت های یاددهی و یادگیری را که عموما مهارتی است خلق نمایند تا دانش آموزان این مهارت ها را تمرین نمایند.

این استاد دانشگاه افزود: این دست برنامه های پژوهش محور فرصتی ایجاد می کند که دانش آموزان با همراهی معلمان خود، آموخته های کتاب های درسی را در قالب کاربردی به صورت پروژه های متنوع ارائه نمایند؛ همچنین برنامه هایی برای دانش آموزان از طریق تکالیف مهارت محور ارائه شده تا بتوانند در قالب پیوند آموخته های درون مدرسه ای روحیه کنجکاوی، پرسشگری و خلاقیت خود را تقویت نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 328

به "برگزاری آموزش مجازی نباید مانع اجرای بسته تحولی خوانا باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری آموزش مجازی نباید مانع اجرای بسته تحولی خوانا باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید