برون فکنی چیست؟

به گزارش وبلاگ راضانی، برون فکنی اثیری (Astral Projection) احساس جدا شدن روح از بدن فیزیکی است که بعضی از مردم آن را به طور ارادی و بعضی غیر ارادی تجربه نموده اند.

برون فکنی چیست؟

برخی از افراد از تجربه حس جدا شدن روح از بدنشان در خواب یا بیداری می گویند آنچه که برون فکنی نام دارد و گفته می شود برخی قادرند به طور ارادی آن را تجربه نمایند. در این نوشتار در خصوص علل و چگونگی رخداد این پدیده که می تواند یکی از دلایل اثبات وجود روح باشد، بیشتر بخوانید.

برون فکنی چیست؟

برونفکنی یا تجربه خروج از بدن، تجربه ای با احساس جدا شدن روح از بدن فیزیکی است که به آن برون فکنی اثیری ( Astral Projection) نیز گفته می شود. در واقع نوعی حالت خاص بین خواب و بیداریست که 10 درصد مردم چنین حالتی را تجربه و البته درصد کمی به اختیار خود این کار را کرده اند. برونفکنی اثیری اغلب به عنوان بخشی از تجربه نزدیک به مرگ ( NDE) به شمار می آید. اما این به معنی مرگ یا در معرض خطر مرگ قرار دریافت نیست. کسانی که چنین تجربه ای داشته اند جزئیاتی را مشاهده کرده اند که پیش از آن برایشان ناشناخته بوده است.

با اینکه دانشمندان چیز کمی درباره این پدیده می دانند اما از نظر برخی معتقدان به نهان شناسی یا طرف داران عصر جدید، فرافکنی اثیری حالتی از خودآگاهی است که در آن انسان آگاهی اش را از کالبد فیزیکی به کالبد اثیری منتقل می نماید و در این حالت دنیای اثیری را تجربه می نماید.

مسأله برون فکنی روح پدیده ای جدید و نادر نیست که در یک دوره خاص به وجود آمده باشد. بلکه پدیده ای اصیل و واقعی است که در تمام دوران زندگی بشر برای افراد خاص وجود داشته است. این مسأله در اقوام مصر قدیم، چین و هند به عنوان یک باور وجود داشته است و گفته می شود یک توانایی طبیعی برای نوع بشر است و هر انسانی قادر به تجربه آن می باشد. شاله (chally) می گوید: از دیدگاه انسان ابتدایی، روان (روح) به بدن پیوندهای ویژه ای دارد و خود می تواند به طور مستقل سرچشمه اعمال و کارهایی شود. به هنگام زنده بودن جسم می تواند بدن را ترک کرده و منشا اثراتی خارجی شود. در حالی که در همان هنگام نیز قادر است نوعی عمل حضور را بر بدن انجام دهد.

برون فکنی چگونه رخ می دهد؟

برون فکنی دو نوع است:

  1. برون فکنی ارادی؛ که هیچ عامل دیگری در آن دخیل نیست وشخص می تواند با اراده خود آن را انجام دهد.
  2. برون فکنی غیر ارادی؛ که در اثر عوامل دیگر مانند بیهوشی و خواب مغناطیسی مدیوم به طور ناخودآگاه صورت می گیرد و به طور غالب فرد از جدایی روح از بدنش آگاهی ندارد و ممکن است بعد از آن متوجه شود.

فرق عمده ای که بین این دو وجود دارد آن است که در برونفکنی غیرارادی، عقل خودآگاه فرد از کار می افتد و به طورمعمول نمی داند که روح از بدنش خلع شده ولی در برون فکنی ارادی چون با اختیار فرد صورت می گیرد، از جدایی روح آگاهی می یابد.

  • در برخی با یک ضربه روانی یا فیزیکی یا به کارگیری داروهای روان پریشی یا شرایط شبیه خواب رخ می دهد.
  • این تجربه را می توان در مراقبه و آرامش به وسیله تصور و تجسم انجام داد. تحقیقات اخیر در سال 2007 نشان می دهد که تا حدی فرافکنی اثیری را می توان با تحریک مستقیم مغز تجربه کرد.
  • برخی متخصصین عصب شناسی با استفاده از واقعیت مجازی و استفاده از عینک مخصوص و تحریکات عصبی خاص نیز توانسته اند حس خروج از بدن را در افراد ایجاد نمایند.
  • در بیداری همراه با اختیار که این کار فقط توسط افراد عظیم و عارف و متخصص قابل انجام می باشد البته همه می توانند انجام بدهند اما باید قدرت روحی مناسبی نیز داشته باشند.
  • در مواقع خواب البته هر خوابی برون فکنی نیست بلکه پیش از آن تصمیم بر برون فکنی ضروری است و این حالت ممکن است ارادی یا غیر ارادی رخ دهد.
  • می توان به هنگام بیهوشی مغناطیسی یا خواب مصنوعی هیپنوتیزم به صورت غیر ارادی رخ دهد.
  • به هنگام بیهوشی جراحی ممکن است به صورت غیر ارادی رخ دهد.
  • به هنگام بیهوشی به وسیله داروهای مخدر و بیهوش نماینده ممکن است به طور غیر ارادی رخ دهد.

علل برون فکنی روح

درباره اینکه برون فکنی روح در افراد چه عواملی دارد و چگونه این حالت غیر ارادی و خلع روح به وجود می آید عواملی را می توان ذکر کرد، از جمله:

  • گفته می شود برون فکنی ارادی روح یک موهبت الهی است که جز به وسیله تزکیه نفس و طهارت باطن و بندگی حق تعالی بدست نمی آید.
  • برون فکنی حالتی بین خواب و بیداری است و ورود به خلسه عمیق برای انجام آن ضروری است. انجام تمرینات مدیتیشن و یوگا موجب آماده سازی جسم اثیری برای برونفکنی می شود.
  • تمرین و ریاضت زیاد برای انجام این کار که با تمایل و تصمیم و تلقین زیاد همراه باشد، ضروری است.
  • ازدیاد فشار زندگی، اضطراب و ترس شدید مثل سقوط از بلندی، بروز زخم های شدید (در موارد بسیار نادر)، رنج های طولانی یا محرومیت های مستمر یا در مواقع اختناق، خفگی شدید و کامل ممکن است زمینه برونفکنی را فراهم کند.

مضرات برون فکنی

نکته قابل توجه این است که علمای روحی برای برون فکنی روح، در صورتی که از روی اسلوب علمی نباشد ضررهای جسمی و روحی بیان کرده اند که حتی می تواند به مرگ طرف منجر شود. یعنی ممکن است تارها و ریسمان های اثیری که بین جسم مادی و جسد اثیری(روحی) برقرار است، به هنگام خروج پاره شود و علاوه بر آن اختلال در قلب، مغز و ذهن طرف به وجود می آورد.

باید توجه داشت که در برونفکنی، روح هرگز به طور کامل از بدن جدا نمی شود؛ بلکه تعلق و اتصال به بدن دارد؛ همانند خواب که روح از بدن جدا می شود ولی نه به طور کامل و اگر روح به طور کامل بدن را ترک کند، بدن می میرد و مرگ رخ می دهد. با این حال محققان روحی، برون فکنی روح را امری لذت بخش برای روح می دانند به حدی که دیگر خواستار بازگشتن به داخل جسم فیزیکی خود نیست. چون رهایی از جسم مادی و قدم گذاشتن به عالم ارواح از هر جهت لذت بخش تر از لذت مادی است.

اثبات روح با برون فکنی

یکی از دلایل بسیار محکم علمی و تجربی بر اثبات اصل وجود روح و تجرد و مادی نبودن آن فرافکنی اثیری می باشد. که گاهی به پرواز روح یا سفر روحی نیز تعبیر می شود. این مساله همچنین ثابت می نماید انسان علاوه بر بدن فیزیکی دارای بدن مثالی یا بدن اثیری نیز هست که روح به هنگام جدایی از جسم در آن قرار می گیرد.

نکته قابل توجه اینکه به هنگام برونفکنی روح (یا خارج شدن روح از جسم فیزیکی)، روح در بدن یا قالب مثالی خود قرار می گیرد، به همان شکلی که ما در خوب آن را می بینیم؛ در واقع روح هرگز بی بدن نیست و در هر مرحله و در هر عالمی بدن مناسب خود را دارد. این بدن از ساخته های خود روح است؛ نه مفارق و جدای از آن و هر کجا که بخواهد آن را با خود می برد و محال است که روح در هر زمانی بی بدن باشد.

از دیدگاه اسلام، خلع روح از بدن امری پذیرفته شده است و انسانهای عظیم و عارف می توانند با اراده و اختیار، روح خود یا دیگران را از بدن جدا نمایند. برون فکنی روح، در علم روحی جدید نیز مورد تایید قرار گرفته و بسیاری از دانشمندان درباره آن تحقیق و آزمایش گسترده و درازمدت انجام داده اند.

برگرفته از: ویکی پدیا، وبلاگ موهنوس، وبلاگ ماهانتا

گروه روانشناسی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 214

به "برون فکنی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برون فکنی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید