بایراموف: فرصت عادی سازی روابط باکو-ایروان وجود دارد

به گزارش وبلاگ راضانی، به گزارش خبرنگاران به نقل از آپا، جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در میزگرد گفتگو و دیپلماسی آنتالیا که تحت عنوان جنوب قفقاز؛ فرصت های جدید برای همکاری و صلح منطقه ای برگزار می گردد گفت: شرایط جدید در منطقه فرصت ها و مدل های امنیتی جدیدی را به وجود آورده است.

بایراموف: فرصت عادی سازی روابط باکو-ایروان وجود دارد

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

بایراموف با تاکید بر اینکه همکاری بدون برقراری صلح غیر ممکن است گفت: پس از امضای بیانیه سه جانبه در 10 نوامبر، جمهوری آذربایجان قدمی عملی در جهت عادی سازی روابط با ارمنستان برداشت. زمستان گذشته، جمهوری آذربایجان فرصت های ترانزیتی اش را برای تامین گاز ارمنستان به وسیله روسیه هنگامی که شرایط سخت در خطوط لوله گاز گرجستان به وجود آمد؛ ارائه داد. اینها قدم های دقیق و روشن است که نشانگر تمایل جمهوری آذربایجان برای عادی سازی روابط است.

وی تاکید نمود: فرصتی برای عادی سازی روابط میان باکو-ایروان پس از انتها اشغال اراضی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان به وجود آمده است.

بایراموف ادامه داد: این برای اولین بار در تاریخ مدرن ما است که فرصتی پدید آمده تا درباره عادی سازی روابطمان پس از استقلال دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان تبادل نظر کنیم چرا که دیگر مسئله اشغال اراضی (قره باغ) در میان نیست. مادامی که یکی از طرفین اراضی طرف دیگر را اشغال می نماید؛ نمی توانید درباره عادی سازی روابط صحبت کنید.

جنگ قره باغ از 27 سپتامبر 2020 شروع شد و تا 10 اکتبر که طرفین به آتش بس رسیدند ادامه داشت. در نهایت در تاریخ 10 نوامبر، با وساطت روسیه، قرار شد ارمنستان اراضی جمهوری آذربایجان را که پیشتر به اشغال خود درآورده بود؛ تسلیم کند و به این ترتیب، مناقشه تا حد زیادی پایان یافت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 تیر 1400 بروزرسانی: 22 تیر 1400 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 534

به "بایراموف: فرصت عادی سازی روابط باکو-ایروان وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایراموف: فرصت عادی سازی روابط باکو-ایروان وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید