اعلام ناگهانی حضوری شدن مدارس شهرهای قرمز و سردرگمی مدارس ، وزیر پیشین آموزش وپرورش: مدارس آماده نبودند
به گزارش وبلاگ راضانی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس، خودشان را برای آموزش مجازی به خصوص در شهری مثل تهران و سایر شهرهای قرمز آماده نموده بودند اما از اواخر هفته پیش ناگهان بحث لزوم حضور دانش آموزان در کلاس ها مطرح شد.
به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، علی اصغر فانی عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران مدارس خودشان را برای آموزش مجازی به خصوص در شهری مثل تهران و سایر شهرهای قرمز آماده نموده بودند گفت: از چهارشنبه و پنجشنبه یکباره بحث حضور در کلاس مطرح شد. مدارس نمی توانند آمادگی را به این سرعت کسب نمایند. فکر می کنیم ما برای سلامت مردم تصمیم می گیریم. در حالی که این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و ما باید تسهیلات را برایشان فراهم کنیم.
فانی امروز در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع آموزش، کیفیت و کرونا روی آنتن شبکه آموزش رفت، درباره بازگشایی مدارس و اینکه آیا موافق آن هستید یا خیر، گفت: این موضوع بسیار دیر اعلام شد و مدیران مدارس خودشان را برای آموزش مجازی به خصوص در شهری مثل تهران و سایر شهرهای قرمز آماده نموده بودند و شاهد بودیم که از چهارشنبه و پنجشنبه یکباره بحث حضور در کلاس مطرح شد. به نظر بنده مدارس نمی توانند آمادگی را به این سرعت کسب نمایند.
وی در پاسخ به اینکه فلسفه این دیر اعلام کردن ها چیست؟ اظهار کرد: ما فکر می کنیم ما برای سلامت مردم تصمیم می گیریم در حالی که این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند و ما تسهیلات را برایشان فراهم کنیم.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش اضافه نمود: ما یک تجربه جنگ را داریم. در سال های 64 تا 68 معاون وزارتخانه بودم و تصمیمات درباره بازگشایی مدارس در آن دوره برعهده بنده بود. جلساتی داشتیم و مباحث مطرح می شد و در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که مردم هرکجا هستند ما هم همانجا هستیم. بعضی مردم خانه بودند و مدرسه نمی آمدند و آموزش تلویزیونی را دایر کردیم. بعضی گفتند بچه ها را می فرستیم و مدارس برای برطرف اشکال باز بودند. یک عده به روستاهای پدرشان رفتند و ما بخشنامه کردیم هر دانش آموزی به هرمدرسه مراجعه کرد بدون درخواست کارنامه و گواهی، هرکلاسی بود ثبت نامش کنید.
فانی ادامه داد: الان ما می توانیم آموزش مجازی در مناطق قرمز داشته باشیم و بعد اگر خانواده اصرار داشت فرزندش به کلاس بیاید، رضایتنامه بنویسد تا ما با رعایت پروتکل می گوییم به مدرسه بیاید و اگر تعداد زیاد بود گروه بندی کنیم.
وی با بیان اینکه دوشنبه آینده جلسه شورای عالی را داریم و خواستیم دستور جلسه عوض گردد و ما آنجا حرف های خودمان را درباره بازگشایی بزنیم؛ درباره کیفیت آموزش و اجرای سندتحول گفت: سند در سال 91 تصویب شد. اجرای سند از بخش ساختارها و بدون تمهید مقدمات و تدوین نقشه راه آغاز شد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: این در حالی است که باید اقدامات نرم افزاری مانند کتاب درسی، محتوا، هدف گذاری و ... را انجام می دادیم و از اول ابتدایی آغاز می کردیم. نه اینکه کلاس ششم را به ابتدایی اضافه کنیم. نقشه راه هم نوشته نشد. بعد بنده وزیر شدم و با کوله باری از مسائل روبرو شدیم.
فانی با بیان اینکه اجرای سند تحول به خوبی آغاز نشد، گفت: تحول در هر سازمان تابع نیروی انسانی آن است. ممکن است کتاب خوب بنویسیم، مقررات و آیین نامه تدوین کنیم اما معلم مناسب نداشته باشیم. یعنی معلم به لحاظ توان حرفه ای و انگیزشی باید در اختیار ما باشد تا بتوانیم تحول را دنبال کنیم.
وی اضافه نمود: اولین و کلیدی ترین کار توجه به نیروی انسانی و تقویت انگیزش در آنهاست؛ به ویژه معلمان مرد به لحاظ مسائل معیشتی و منزلتی از انگیزش لازم برخوردار نیستند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد دادم که لایحه ای برای نیروی انسانی آموزش و پرورش تدوین گردد گفت: معلم کارمند نیست. با قانون مدیریت خدمات کشوری معلم را اداره می کنیم. در حالی که معلمی ورای یک کار عادی است. باید چند سالی روی نیروی انسانی وقت بگذاریم و روی آن کار کنیم و معلم بداند که در آموزش و پرورش دارای اجر و قرب است و سپس فرایند اجرای سند تحول را اصلاح کنیم.
منبع: همشهری آنلاین