گره کور سریال کتونی زرنگی؛ چرا توقیف؟!

به گزارش وبلاگ راضانی، از روزی که قرار بود سریال کتونی زرنگی روی آنتن برود، بیش از دو سال می گذرد. اما در این دو سال نه تنها اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده؛ که حتی می توان گفت که گره کار کتونی زرنگی کورتر نیز شده است.

گره کور سریال کتونی زرنگی؛ چرا توقیف؟!

علی ملاقلی پور، کارگردان سریال کتونی زرنگی که یکی دو سالی می گردد سریالش در صداوسیما توقیف شده و به عبارت بهتر مدیران تلویزیون با پخش آن مخالفت نموده اند، با انتشار متنی ضمن اشاره به این که کتونی زرنگی مدت هاست آماده نمایش است، خواهان پخش این سریال- و البته اعلام زمان پخش آن- شد.

از روزی که قرار بود سریال کتونی زرنگی روی آنتن برود، بیش از دو سال می گذرد. اما در این دو سال نه تنها اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده؛ که حتی می توان گفت که گره کار کتونی زرنگی کورتر نیز شده است.

تا جایی که اگرچه در اواخر سال 98، بعد از مخالفت مدیر شبکه سه با روی آنتن رفتن این سریال اندک امیدی برای حل این معضل وجود داشت، اما حالا به رغم این که تقریبا همگان متوجه شده اند که مشکل اولین- و تا به امروز آخرین- سریال علی ملاقلی پور برخلاف ادعای مدیران تلویزیون کیفیت آن نبوده، حتی این نیز باعث امیدواری رسانه ها برای ختم به خیر شدن ماجرا ها و حواشی این سریال نشده است.

ماجرا از اواخر سال 98 شروع شد؛ یعنی از آن شبی که قرار بود سریال کتونی زرنگی که به سفارش مدیر شبکه 3 ساخته شده بود، روی آنتن برود. این اتفاق، اما رخ نداد. آن هم در حالی که تیزر ها و آنونس های این سریال مدت ها بود که پخش می شد.

در آن روز ها روایت های زیادی درباره دلایل عدم پخش کتونی زرنگی مطرح شد. از کیفیت پایین آن گرفته تا اختلاف نظر هایی که مدیران تلویزیون با کارگردان سریال درباره مواردی خاص دارند. در این زمینه البته شائبه هایی نیز درباره مسائلی مانند این که مثلا روحانی سریال شخصیتی طنز دارد، مطرح شد. در این دو سالی که از این ماجرا ها می گذرد، اما هیچ کدام از این مسائل حل نشده است.

در این فاصله البته اتفاقات امیدوارکننده ای نیز اتفاق افتاده است. مثلا دعوت رسانه ها برای تماشای بخش هایی از سریال که نشان می داد ادعا های مدیران تلویزیون درباره کیفیت نازل سریال علی ملاقلی پور چندان مبنایی ندارد و این سریال اگر هم بهتر از دیگر سریال های صداوسیما در سال های اخیر نباشد، قطعا بدتر از آن ها نیست.

با این حساب هنوز و همچنان می توان مبنا را اظهارات مرتضی میرباقری، معاون وقت سیما درباره سریال کتونی زرنگی قرار داد که بعد از توقف نمایش سریال اعلام نموده بود که به نظر سیمافیلم، پخش این سریال به علت یک سری ایرادات محتوایی به صلاح نیست.

ادعایی که البته به نظر می رسد بیش از ایرادات محتوایی سریال به حواشی کارگردان و به خصوص حرف هایی که او در مقطعی در صفحه شخصی خود زده بود، مربوط است. صحبت هایی که اگرچه در ادامه به عذرخواهی ملاقلی پور منجر شد، اما پرونده ای را کلید زد که هنوز هم به فرجام نرسیده و حداقل این که گره کوری در سریال کارگردانش به وجود آورده که به نظر بازشدنی نیست!

درباره توقیف کتونی زرنگی تا به امروز حرف و حدیث های زیادی مطرح شده است. در این میان عده ای از منتقدان و اهالی رسانه پست ها و نوشته های ملاقلی پور در فضای مجازی را علت این توقیف می دانند. در واقع از نظر این عده پست های ملاقلی پور که نقد های تندی به بعضی مقامات عالی نظام وارد نموده، علت اصلی توقیف این سریال است.

اما علاوه بر صحبت های مطرح شده، حرف و حدیث هایی درباره وجود مسائل در محتوای این سریال و اصلاحات آن هم شنیده شده است. تا جایی که حتی همان روز اول توقیف سریال نیز گفته شد که تا سه ساعت مانده به پخش سریال، کار اصلاحات قسمت اول تمام نشده بود و کماکان ادامه داشت که در نهایت نیز به نتیجه نرسید!

حالا، اما بعد از گذشت بیش از دو سال از این ماجراها، علی ملاقلی پور با انتشار متنی ضمن اشاره به این که کتونی زرنگی مدت هاست آماده نمایش است، خواهان پخش این سریال- و البته اعلام زمان پخش آن- شد.

ملاقلی پور در این متن که با عنوان یک مطالبه عمومی منتشر شده؛ بعد از ابراز سلام خدمت مردم ایران زمین نوشته: این جانب علی ملاقلی پور، کارگردان سریال طنز خانوادگی کتونی زرنگی بیش از دو سال است که پیگیر چرایی عدم پخش این سریال پرزحمت هستم- که با پول بیت المال در صداوسیما فراوری شده و با نظارت های متعدد این سازمان ساخته شده-، اما تا به امروز روی آنتن نیامده است.

علی ملاقلی پور ضمن یادآوری مرارت های زمان ساخت این سریال- از جمله جلسه های متعدد و پشت سرهمی که در دوره های مختلف با مدیران و مسئولان مختلف در سطوح مختلف صداوسیما برگزار شده است- نوشته: حالا در شرایطی که تقریبا تمام مدیران صداوسیما این سریال را دیده اند و همه در جلسات ابراز خرسندی از این سریال داشته اند و پخش این اثر را به زودی محتمل دانسته اند؛ اما هر بار ماجرای پخش آن بلاتکلیف به جای مانده است؛ لذا خواهشمندم به شکل یک کمپین از فرد فرد دوستان و اطرافیان بخواهیم این نوشتار را به اشتراک بگذارند و به وسیله فضای مجازی یک مطالبه ملی داشته باشیم که این هزینه بیت المال که از جیب مردم رفته چه زمانی پخش می گردد و گره کارش کجاست؟!

به هر حال مردم حق دارند پیگیر آثاری باشند که با پول آن ها ساخته شده. بعلاوه از تمامی خبرنگاران محترم خواهشمندم این سوال را از سطوح مختلف سازمان صداوسیما داشته باشند که پخش این سریال قرار است چه زمانی باشد؟!

ملاقلی پور در خاتمه یادآوری نموده است: گروه سازنده مدت هاست سریال کتونی زرنگی را تحویل سازمان صداوسیما داده و حتی تدوین کار را هم با خودسانسوری تمام به انجام رسانده اند تا از منظر هر ناظری بدون اصطکاک به نظر بیاید.

منبع: فرادید
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 914

به "گره کور سریال کتونی زرنگی؛ چرا توقیف؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره کور سریال کتونی زرنگی؛ چرا توقیف؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید