کشف 4 گور باستانی از کف خانه روستایی در سلماس

به گزارش وبلاگ راضانی، خبرنگاران : سرپرست برنامه لایه نگاری تپه اهرنجان از کشف 4 گور باستانی مربوط به دوره مس و سنگ در کف خانه های روستایی اطلاع داد.

کشف 4 گور باستانی از کف خانه روستایی در سلماس

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، افراسیاب گراوند سرپرست برنامه لایه نگاری تپه اهرنجان با اعلام این خبر گفت: تپه اهرنجان در راستای مطالعات پیش از تاریخ شمال غرب کشور و حوضه دریاچه ارومیه، با هدف لایه نگاری برای مطالعه و شناخت لایه ها و دوره های فرهنگی ادوار استقراری محوطه و بعلاوه ارائه گاه نگاری نسبی و مطلق آن، برآورد شد.

این باستان شناس، تپه اهرنجان را از شاخص ترین محوطه های دوره نوسنگی و مس و سنگ در شمال غرب ایران خواند و توضیح داد: از کاوش باستان شناختی این محوطه، 4 گور باستانی در عمق های متفاوت مربوط به دوره مس و سنگ شناسایی شده است.

سرپرست برنامه برآورد اهرنجان اضافه نمود: اجساد در داخل روستا و در زیر کف خانه ها به صورت چمباتمه یا جنینی بر روی یک پهلو، چپ یا راست در جهات مختلف و معمولاً در جهت شمالی-جنوبی یا شرقی-غربی دفن شده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سلماس اظهار کرد: این اجساد به صورت منفرد و در یک مورد به صورت دسته جمعی (سه تدفین) در گورهای بیضی و مستطیل شکل به خاک سپرده شده اند.

گراوند با اشاره به اینکه اجساد کشف شده معمولاً بدون اشیا هستند، اعلام کرد: تنها در یک مورد در کنار یکی از تدفین ها یک پیاله سفالی و یک تیغه ابسیدینی کشف شد.

سرپرست برنامه برآورد اهرنجان اضافه نمود: یکی از تدفین ها را با لایه ای از گل اخری پوشانده اند و آثار گل اخری در کف چاله گور و بعلاوه روی استخوان ها دیده می گردد.

او اظهار کرد: تپه اهرنجان از قدیمی ترین استقرارگاه های حوضه شمال غرب دریاچه ارومیه است که در شمال غرب شهر سلماس و در کوی فرهنگیان واقع شده و این اثر در سال 1377 با شماره 2102 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 916

به "کشف 4 گور باستانی از کف خانه روستایی در سلماس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف 4 گور باستانی از کف خانه روستایی در سلماس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید