کشف یک سیاره بیگانه با رازی عجیب ، 13 برابر بزرگ تر از مشتری است

به گزارش وبلاگ راضانی، ستاره شناسان اعلام کردند که یک سیاره بیگانه نو راز قدرتمندی را در هسته خود پنهان نموده است.

کشف یک سیاره بیگانه با رازی عجیب ، 13 برابر بزرگ تر از مشتری است

به گزارش خبرنگاران و به نقل از سان، این اولین سیاره ای است که به وسیله فضاپیمای اروپایی گایا کشف شد که یک دهه پیش ماموریت خود را به فضا شروع نموده است.

یک تیم بین المللی از دانشمندان این سیاره فراخورشیدی را هنگام رصد ستارگانی در فاصله 130 سال نوری از زمین پیدا کردند.

این سیاره حدود یک سوم بزرگ تر از خورشید ما و حدود 13 برابر بزرگ تر از مشتری است و به نظر می رسد که همجوشی هسته ای در داخل آن ادامه دارد.

دانشمندان وقتی به این سیاره نگاه کردند، متوجه روشن شدن و کم نور شدن آن شدند که باعث شد باور نمایند درون آن در حال همجوشی هسته ای است.

تیمی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور ساشا هینکلی در دانشگاه اکستر در بریتانیا در حال میزان گیری یک ستاره در حدود 300 میلیون مایل از سیاره بودند.

تصور می گردد این ستاره که HD 206893 نام دارد، کاندیدای مناسبی برای یافتن سیارات نو فراخورشیدی، با نام مستعار سیارات خارج از منظومه شمسی باشد.

سیاره مذکور کشف شده نیز به نام ستاره مجاور خود نامگذاری شده و نام نه چندان پر زرق و برق HD 206893 c را به خود گرفته است.

اما میزان بزرگ و شواهدی از همجوشی هسته ای به این معنی است که غول کیهانی در مرز بین سیاره بودن و کوتوله قهوه ای واقع شده است.

اعضای تیم مطالعه گفتند که این کشف می تواند بینش نوی را برای دانشمندان ارائه دهد تا بین سیارات بزرگ و کوتوله های قهوه ای تمایز قائل شوند.

بیشتر بخوانید:

  • دریافت سیگنال از دورترین کهکشان کشف شده | اسرار دنیا اولیه فاش می گردد

کوتوله قهوه ای یک جرم آسمانی به میزان یک سیاره غول پیکر و یک ستاره کوچک است که بر اساس بعضی نظرات تابش مادون قرمز ساطع می نماید.

هینکلی گفت: کشف HD 206893 c لحظه واقعاً مهمی برای مطالعه سیارات فراخورشیدی است، زیرا کشف ما امکان دارد اولین کشف مستقیم سیاره فراخورشیدی گایا باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1028

به "کشف یک سیاره بیگانه با رازی عجیب ، 13 برابر بزرگ تر از مشتری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک سیاره بیگانه با رازی عجیب ، 13 برابر بزرگ تر از مشتری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید