کشف عجیب اخترشناسان؛ شناسایی سیاره ای که نباید وجود داشته باشد!

به گزارش وبلاگ راضانی، بسیاری از ستاره های کوتوله سرخ در اطراف خود سیاراتی دارند که به دور آن ها گردش می نمایند. بااین حال، رابطه این سیاره که TOI-5205b نام گرفته، با ستاره اش از دو جهت عجیب است. در وهله اول، انتظار نداریم که کوتوله های سرخ در منظومه خود میزبان سیاره های گازی غول پیکر باشند، ولی TOI-5205b دقیقاً چنین شرایطی دارد.

کشف عجیب اخترشناسان؛ شناسایی سیاره ای که نباید وجود داشته باشد!

دانشمندان می گویند به تازگی سیاره ای را رصد نموده اند که نزدیک یک ستاره کوتوله سرخ حضور دارد، اما وجود آن قابل شرح دادن نیست.

در فاصله حدود 285 سال نوری از منظومه شمسی یک ستاره کوچک به نام TOI-5205 قرار گرفته که درواقع یک کوتوله سرخ است. حالا دانشمندان در نزدیکی این ستاره، سیاره ای را پیدا نموده اند که طبق تئوری های شکل گیری سیارات اصلاً نباید آنجا وجود داشته باشد.

بسیاری از ستاره های کوتوله سرخ در اطراف خود سیاراتی دارند که به دور آن ها گردش می نمایند. بااین حال، رابطه این سیاره که TOI-5205b نام گرفته، با ستاره اش از دو جهت عجیب است. در وهله اول، انتظار نداریم که کوتوله های سرخ در منظومه خود میزبان سیاره های گازی غول پیکر باشند، ولی TOI-5205b دقیقاً چنین شرایطی دارد.

در وهله دوم و از مورد قبلی مهم تر، به طور کلی تصور می شد که ستاره هایی مثل TOI-5205 صرفاً میزبان سیاره هایی باشند که از خودشان خیلی کوچک ترند. شوبام کانودیا، اخترشناس مؤسسه علمی کارنگی که یکی از پژوهشگران اصلی این مطالعه بوده است، می گوید: میزان ستاره میزبان TOI-5205 فقط حدود چهار برابر سیاره مشتری است، منتها این ستاره به نحوی توانسته سیاره ای به میزان مشتری را به وجود بیاورد.

سیاره TOI-5205b یک سیاره ممنوعه است

کانودیا با ابراز شگفتی درباره این اکتشاف می گوید: براساس درک فعلی ما از شکل گیری سیارات، TOI-5205b نباید وجود داشته باشد. این یک سیاره ممنوعه است. پژوهشگر مؤسسه کارنگی برای درک مقیاس این میزان ها تشبیه جالبی را ارائه می نماید.

مقایسه خورشید و سیاره مشتری با TOI-5205 و سیاره TOI-5205b

گردش سیاره ای مثل مشتری به دور ستاره ای مثل خورشید مانند گردش یک دانه نخود به دور یک گریپ فروت است. اما گردش TOI-5205b به دور TOI-5205 مانند گردش یک دانه نخود به دور یک لیموی کوچک است. به عبارت دیگر، صد ها مشتری می توانند در دل خورشید ما جای بگیرند، اما TOI-5205 فقط گنجایش چهار TOI-5205b را دارد.

دانشمندان هنوز نمی دانند که چه اتفاقی باعث به وجودآمدن چنین سیاره بزرگی در مقیاس این ستاره شده است. کانودیا می گوید: می دانیم که TOI-5205b وجود دارد، بنابراین شکافی در دانش ما پیرامون قرص ها، ساختار های درونی سیارات یا فرایند شکل گیری سیارات (یا احتمالاً تمام موارد ذکرشده) وجود دارد.

در مدل فعلی شکل گیری سیارات، برای ایجاد سیاره ای مثل مشتری به جرمی در حدود 10 زمین در قالب قرص سیاره ای احتیاج است تا هسته شکل بگیرد. سپس باید میزان زیادی گاز از این هسته خارج گردد و سیاره را شکل دهد. اما دانشمندان انتظار ندارند که TOI-5205b بلوک های سازنده سیاره های گازی غول آسا را برای شکل گیری بدنه ای شبیه به مشتری در اختیار داشته باشد.

محققان حالا در تلاشند تا با مشاهدات بیشتر پاسخی برای این معما پیدا نمایند و پیش بینی می گردد که حل این معما بتواند درک ما از شکل گیری سیارات را دستخوش تحولاتی کند. نتایج پژوهش حاضر در مجله Astronomical Journal منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید
انتشار: 10 اسفند 1401 بروزرسانی: 10 اسفند 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1046

به "کشف عجیب اخترشناسان؛ شناسایی سیاره ای که نباید وجود داشته باشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف عجیب اخترشناسان؛ شناسایی سیاره ای که نباید وجود داشته باشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید