معبد حتشپسوت، اولین فرعون زن

به گزارش وبلاگ راضانی، معبد حَتشِپسوت، اولین فرعون زن که در سلسله هجدهم مصر باستان حکومت می کرد، در اقصر جلب توجه می نماید.

معبد حتشپسوت، اولین فرعون زن

به گزارش خبرنگاران، شهر اقصر، که میزبان بسیاری از سازه های باستانی در بخش های مرکزی مصر است، بعلاوه معبد حتشپسوت، دختر تحوتموس یکم را در خود جای داده است.

معبد حتشپسوت که در کرانه غربی اقصر و مشرف به رودخانه نیل در زمینی بزرگ ساخته شده است، توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می نماید.

گردشگران از نقاط مختلف دنیا علاقه زیادی به معبدی که در دامنه یک شیب صخره ای بلند شده است نشان می دهند.

این معبد که در سه طبقه با سیستم تراس پلکانی ساخته شده است با ساختار معماری خود بازدیدکنندگان را مجذوب خود می نماید.

حَتشـِپسوت (به معنای سرآمد بانوان آزاده) پنجمین فرعون از دودمان هجدهم پادشاهی مصر باستان بود که برای 22 سال مقام فرعون مصر را برعهده داشت و آن سرزمین را به یک کشور مقتدر تبدیل کرد. دوره حکومت حتشپسوت اوج قدرت و شکوفایی مصر در هر زمان دیگری بود که بیشتر به عنوان عصر طلایی تاریخ مصر نیز شناخته می گردد.

حتشپسوت میان سال 1481 تا 1479 و به عنوان قدرت پشت تخت به جای شوهرش تحوتموس دوم بر مصر فرمان راند، و میان سال های 1479-1458 (پیش از میلاد) بر سر کار حکومت به صورت رسمی و مطلق بود و گمان می رود که هفت سال از این تاریخ را در کنار و همراه با پسرخوانده اش تحوتموس سوم به فرمانروایی می پرداخته است.

حتشپسوت در واقع تنها زنی بود که در مصر باستان به تنهایی نقش ملکه و پادشاه را بازی می کرد و نزدیک به 3500 سال پیش، چندین سال به حکمرانی در این منطقه پرداخت و یکی از قدرتمندترین و بزرگ ترین فرعون های تاریخ مصر بود.

منبع: فرارو
انتشار: 26 تیر 1402 بروزرسانی: 26 تیر 1402 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 1101

به "معبد حتشپسوت، اولین فرعون زن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد حتشپسوت، اولین فرعون زن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید