صدرنشینی ایران در جام ملت های آسیا

به گزارش وبلاگ راضانی، هجدهمین دوره رقابت های جام ملت های آسیا برای دومین بار با حضور 24 تیم قرار است برگزار گردد.

صدرنشینی ایران در جام ملت های آسیا

هجدهمین دوره رقابت های جام ملت های آسیا از 26 خرداد تا 25 تیرماه سال 1402 برگزار خواهد شد. مسابقاتی که پس از کناره گیری چین از میزبانی، هنوز معین نیست در چه کشور و یا حتی کشور هایی به قرار است برگزار گردد. با این وجود بد نیست در فاصله 362 روز تا شروع این مسابقات به چند نکته اشاره داشته باشیم.

*برای دومین دوره متوالی این رقابت ها قرار است با حضور 24 تیم به انجام برسد. در سال 2019 شاهد اولین جام 24 تیمه بودیم که نهایتا قطر قهرمان شد. با افزایش تعداد تیم ها از 16 به 24، شاهد حضور تیم هایی هستیم که پیش از این کمتر شانس حضور در جام ملت ها را به دست می آوردند. این مساله ممکن است کمی از کیفیت بازی ها حداقل در دور نخست بکاهد، اما می تواند برای توسعه فوتبال در قاره کهن و بعلاوه درآمدزایی AFC مفید و مثمر ثمر باشد.

*تیم ملی فوتبال قطر در دوره قبلی پیروز شد با عملکردی درخشان عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. شاگردان فلیکس سانچز در خاک امارات کار خود را با قدرت شروع کردند و تا انتها به این جهت عالی ادامه دادند. آن ها در بازی نهایی با نتیجه سه بر یک از سد ژاپن گذشتند و برای اولین بار عنوان قهرمانی را مال خود کردند. معز علی نیز عنوان آقای گلی را به دست آورد.

*همچنان منتظر هستیم تا میزبان این دوره از مسابقات معین گردد. چند کشور شانس خوبی برای میزبانی دارند و احتمالا کنفدراسیون فوتبال آسیا به کشوری اعتماد می نماید که سابقه برگزاری چنین رقابت هایی را داشته باشد. تا به اینجا پنج کشور قطر، امارات، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی آمادگی خود را برای میزبانی اعلام نموده اند.

*با برگزاری مسابقات انتخابی در همین ماه، ترکیب 24 تیمه کامل شد. 20 تیم از 24 تیم حاضر در دوره قبلی هم حاضر بودند و تنها جای چهار تیم تغییر نموده است. کشور های فیلیپین، یمن، کره شمالی و ترکمنستان نتوانستند مجوز حضور در این دوره را به دست بیاورند و به جای آن ها شاهد حضور تاجیکستان، اندونزی، مالزی و هنگ کنگ هستیم.

*تاجیکستان، تنها تیمی است که پیش از این سابقه حضور در جام ملت ها را نداشته و قرار است برای اولین بار در این مسابقات حاضر گردد. تیمی که بازیکنان شناخته شده ای در آن برای فوتبالدوستان ایرانی حضور دارند. تاجیکی ها در چند سال اخیر با سرمایه گذاری مناسب پیروز شدند در عرصه باشگاهی و ملی پیشرفت قابل لمسی داشته باشند.

*2 کشور اندونزی و مالزی که جزو میزبان های جام ملت های 2007 بودند یک مرتبه دیگر پیروز شدند جواز حضور در جام ملت ها را به دست بیاورند. هنگ کنگ، ولی به انتظاری 55 ساله انتها دهد. آن ها آخرین بار در سال 1968 پیروز شدند به جام ملت ها صعود نمایند. این تیم در دور دوم انتخابی جام جهانی با ایران هم گروه بود و با نتایج 2-0 و 3-1 مغلوب شاگردان ویلموتس و اسکوچیچ شد.

*تیم ملی فوتبال ایران قرار است پانزدهمین حضور خود در جام ملت های آسیا را تجربه کند. ملی پوشان با صدرنشینی در دور دوم انتخابی جام جهانی پیروز شدند سهمیه این دوره را به دست بیاورند. ایران تا به اینجا سه بار عنوان قهرمانی را در سال های 1968، 1972 و 1976 به ارمغان بیاورد، ولی پس از آن دیگر این عنوان به ما نرسید.

*تیم ملی فوتبال ژاپن با کسب چهار عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم تاریخ جام ملت ها است. آن ها در سال های 1992، 2000، 2004 و 2011 به مقام قهرمانی رسیدند. کره جنوبی هم با 10 حضور در بین چهار تیم نهایی از این حیث برترین آمار را دارد.

*فعلا سیدبندی تیم ها به طور دقیق و کامل معین نشده است، اما با توجه به رنکنیگ کنونی تیم ها ایران با قرار گرفتن در رده 21، برترین تیم مسابقات است و اندونزی با جای گرفتن در رتبه 159، ضعیف ترین تیم مسابقات جام ملت های 2023 به شمار می رود.

منبع: فرارو
انتشار: 29 تیر 1401 بروزرسانی: 29 تیر 1401 گردآورنده: mohsen-razani.ir شناسه مطلب: 927

به "صدرنشینی ایران در جام ملت های آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدرنشینی ایران در جام ملت های آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید